Hur skulle ni tänka med den här stackars åtgångna trappan?
Är det lönt att försöka reparera eller är det bara att ställa in sig på att den måste bytas?

Och om det går att reparera, kan man göra det själv som hyfsat händig lekman eller behöva det proffs?
 
  • Sliten betongtrappa med sprickor och skador vid en husvägg med en skyffel ståendes intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad betongtrappa med stora sprickor och avbrutna delar vid basen mot gräs och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går aldrig att laga så det håller mer även ett år !
Gräv bort, gör ett rätt markarbete sedan forma samt häll i 1-2 m2 betong.
Eller bygg i trä.
 
Har du knackat loss allt löst?
 
L Leif i Skåne skrev:
Det går aldrig att laga så det håller mer även ett år !
Gräv bort, gör ett rätt markarbete sedan forma samt häll i 1-2 m2 betong.
Eller bygg i trä.
Tack för input! Misstänkte att så var fallet men hoppades på någon mirakelkur fanns.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du knackat loss allt löst?
Nej, jag har inte gjort någonting alls.
 
Inte riktigt lika negativ. Gräv ut framför ordna dränering, gjut en bredare sula som slutar utåt, knacka bort löst, fyll upp och putsa slätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T topmount skrev:
Inte riktigt lika negativ. Gräv ut framför ordna dränering, gjut en bredare sula som slutar utåt, knacka bort löst, fyll upp och putsa slätt.
Jag gillar tanken på att slippa ta bort den gamla trappan då det i mitt huvud innebär mycket jobb (vet inte ens var jag skulle börja).
Känns ändå värt att prova att laga. Skulle det skita sig fullständigt får man väl ta bort den i så fall.
Vad innebär att ordna dränering i sammanhanget? Gräva ner rör på samma sätt som runt husgrunden eller nån enklare variant?
 
R Rwall skrev:
Nej, jag har inte gjort någonting alls.
Jag hade försökt knacka bort allt löst först för att få en bättre bild av omfattningen. Om det bara är det som syns kanske man kan borra in lite armering i det som fortfarande är bra och sen klafsa dit lite ny betong.

Du hör att jag inte är någon expert på detta så ta det för vad det är 😅
 
Nej gräva ned rör känns överdrivet, räcker med att gräva bort jorden och ersätta med mtrl som inte håller kvar fukten i muren (grovt grus, makadam)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hade försökt knacka bort allt löst först för att få en bättre bild av omfattningen. Om det bara är det som syns kanske man kan borra in lite armering i det som fortfarande är bra och sen klafsa dit lite ny betong.

Du hör att jag inte är någon expert på detta så ta det för vad det är 😅
Det var faktiskt en tanke jag hade också. Jag litar dock inte på mig själv, men om vi är två som har tänkt det så borde det inte vara helt efterblivet ;)
Tack för tips!
T topmount skrev:
Nej gräva ned rör känns överdrivet, räcker med att gräva bort jorden och ersätta med mtrl som inte håller kvar fukten i muren (grovt grus, makadam)
Ok, det lät mer hanterbart. Tack för värdefulla åsikter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.