C
När träet är torrt är det dags att färga bl.a en Pergola. Målarfärg är uteslutet då jag vill se träets struktur. Bets eller lasyr är det jag känner till.
Terraslasyr funkar och det går att byta färg men det håller inte speciellt många år, dock måste det hålla något bättre på en yta som man inte går på. Gissar ändå på att lasyren flagnar efter 4-5 år och behöver förbättras och då använder man först ett medel som tar bort gammal lasyr. Här kommer kruxet då detta medel fräter på bla fönster, växter och säkert plasttak och även marksten kommer att få ljusa fläckar då den rengör otroligt bra.
Jag kan skydda fönster, växter och kanske marksten och skruva bort plasttaket på 4x4 meter men det kanske finns smidigare sätt att få till en schysst färg, gärna skyddande också?
 
Betsa och sedan olja? Spritbetsar du (blandar ut betsen med både vatten och T-röd) får du en infärgning som verkligen biter in i träet, sedan på med valfri olja.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
C
@torparavgrund Är det något du har erfarenhet av?
Det låter bra men hörde med två personer inom färghandeln som sade att det inte funkar speciellt bra att betsa eller olja med pigment och sedan klar olja då klar olja inte skyddar mot solen så bra. Skyddar till viss del men pigmentet under kommer att blekas på vissa ställen ändå. Om det är teoretiskt eller om de har erfarenhet vet jag inte. Frågan är hur länge pigmentet håller i verkligheten.

Har du en bets att rekommendera?
Såg Herdins bets. Klarlack måste användas efteråt men lurigt att man inte får använda vattenbaserad klarlack pga att det löser upp betsen även om man använder sprit och ger flammigt utseende. Då gissar jag på att vattenbaserad olja har samma effekt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.