B BSOD skrev:
Det ser lite ut som en hempulare eller nybörjare/lekman gjort jojobbet
Nybörjare isåfall för de flesta hemapulare lyckats faktiskt bättre än denna installation.
Bara lite tråkigt att du har råkat ut för han, även om nu värmesystemet fungerar.
Början av tråden så var det att rören ej var klammade och naturligtvis så ska du få han till att åtgärda det men tror inte han har kunskapen att få detta bra.
Tyvärr kan jag bara säga.
 
Hade inte TS startat med att fråga och säga att en firma gjord det. Så hade hela detta varit ett bevis på ett klassiskt hempul . Nu ska jag inte skriva något om TS , men hoppas att inte TS gjort jobbet, men troligtvis inte med den frågeställningen.
 
S Skruvjagaren skrev:
Vi har bytt bergvärmepump och installatören har monterat kopparrör längs vår putsade stenvägg utan någon distans mellan rör och vägg vilket gör att en koppling vilar direkt mot väggen, se bild 1. Det ser även ut som att de snålat med klamrar på andra ställen.
Är detta korrekt utfört? Jag tänker att detta kan skapa slitage på sikt, eller spelar det ingen roll?

Tacksam för svar!
/Skruvjagaren
Hur gick det för dig?
Ville entreprenörer ta ansvar för installationen eller inte?
 
Kan ingen löda eller bocka rör mer idag? Istället säljer han väldigt många dyra klämkopplingar med gummiringar vars hållbarhet ingen har lyckats bevisa.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
H Henrik 75 skrev:
Hur gick det för dig?
Ville entreprenörer ta ansvar för installationen eller inte?
Delvis, efter mycket tjat fick jag honom att sätta dit fler klamrar. Men jag är långt ifrån nöjd med helheten.
 
Är verkligen presskopplingarna med grön markering kvar helt färdigpressad? Jag har trott att den plasten ska lossna när kopplingen är pressad men jag har aldrig pressat något själv så vet ej om det är fel.
 
C cotillion skrev:
Är verkligen presskopplingarna med grön markering kvar helt färdigpressad? Jag har trott att den plasten ska lossna när kopplingen är pressad men jag har aldrig pressat något själv så vet ej om det är fel.
Den lossnar inte alltid helt självmant efter en pressning. Ibland får man slita bort dem själv.

Går dock enkelt att se på kopplingar om de blivit pressade eller ej. Dock behövs ett bättre foto än det TS tagit.
 
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
S Skruvjagaren skrev:
Delvis, efter mycket tjat fick jag honom att sätta dit fler klamrar. Men jag är långt ifrån nöjd med helheten.
Så otroligt tråkigt när man väl anlitar någon så vill man att det ska bli bra och man känner sig nöjd. Jobb utförda på detta sätt blir man bara irriterad på.
Vilken del av landet är detta?
 
Sjuk mängd presskopplingar människan nyttjat ändå. Tror inte ens att jag når ett sådant antal totalt i hela mitt system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.