Har en lutande uppfart/parkering ner till garaget som jag tänkte grusa. Ca 10 meter lång lutning 15 grader. Har en ordentligt paddad stabil grund och ska nu lägga några cm topplager, har hittat ett bra fint gråmelerat gårdssingel 6-16 mm.

Frågan är om någon använt grusarmering eller liknande lösning för att få gruset att ligga stabilt på uppfarten? Eller räcker det kanske att lägga några ”lister”/kanter diagonalt över uppfarten med någon meter emellan för att hindra grusrullning? Eller kan man bara strunta under helt?

Finns en del grusarmeringsnät och liknande man kan köpa men jag har inte hittat nån som beskriver om det faktiskt funkar. Borde inte grusarmeringen börja synas efter tags användande?

Tips?
 
Vägverket använder ibland armeringsnät för detta.
 
Karrock
pacman42 pacman42 skrev:
Vägverket använder ibland armeringsnät för detta.
Det är snart 15 år sedan vägverket gjorde någonting alls ;)
 
Karrock Karrock skrev:
Det är snart 15 år sedan vägverket gjorde någonting alls ;)
Jaja, Trafikverket då. Jag vet att de gjort en del experiment med armeringsmattor för flera olika syften, både i grusvägar och asfaltvägar. Blandras framgång kan man säga att det varit. Det har fungerat bättre i grus av vad jag har sett.
 
Gick förbi en uppfart med grusarmering idag och som jag misstänkte kan hända hade ytlagret slitits bort och armeringen synlig. Såg enligt min mening jättefult ut. Bifogar bild.
 
  • Grusarmering med synligt nät och slitna ytlager på en uppfart, med lövstickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste ju underhålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.