Fortsätter min soffjakt...
Ni som har IKEA´s soffa Ektorp, är ni nöjda med den? Det gäller hörnsoffan. Om man tar av klädslen för tvätt hur stor plats tar det då i tvättmaskinen? Är den delbar så att den går att köra i en vanlig standardstorlekmaskin? Funderar påhörnsoffan och schäslongen snett framför. Är det någon som har schäslongen som har synpunkter att dela med sig?

Lena
 
Jag hade hörnsoffan i två år och var supernöjd med den - jätteskön att sitta/ligga/sova i... Klädseln är superlätt att tvätta, ibland tog jag bara bort överdragen från kuddarna och sittdynorna, inte själva sofföverdraget, och de går lätt att få in i maskinen. När överdragen tvättats blir soffan som ny igen. Jag hade Idemo Beige och färgen dolde fläckarna väl... Innan hörnsoffan hade jag en tresits med fåtölj men jag älskar att sitta i själva hörnet med benen uppe så hörnsoffa passade mig bättre.

Flyttade sen och fick inte plats med hörnsoffan, sålde den därför men min nya, dyra soffa är inte hälften så skön som min gamla Ektorp....
 
Schäslongen är jätteskön men den har två problem, ett och ett halvt för att vara exakt. Precis som på våran Ektorp soffa så har ryggdynan en tendens till att säcka ihop. Soffan har vi haft i många år så den är verkligen välanvänd men schäslongen började säcka redan efter någon månad. Det andra 'problemet' är att schäslongen är aningen för kort för en av oss. I längden blir det inte bekvämt att ha fötterna och delar av underbenet dinglandes utanför.
 
Vi har haft en IKEA Ängby som vi var tvungna att rotera sittdynorna på flera gånger i månaden, annars blev de nersuttna. Detta är inget som ni andra har märkt med Ektorp?
 
Har en hörnsoffa Ektorp och kvaliten är inge vidare.Man får ofta vända dynor för att försöka att dom ej blir alltför nedsuttna.
Efter tvätt krymper tyget,speciellt det som är runt själva soffan.Färgen(beige)ser urlakad ut.
Däremot så tycker jag den är ganska skön att sitta i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.