Hej,
Vi bor i en villa som är byggd 1978 och har mekanisk frånluft.
Jag ska renovera köket och ska installera en spishäll med inbyggd fläkt (down draft) med kolfilter.
Tanken är att ta bort den befintliga alliansen fläkten, sätta en tyristor /varvtalsregulator för att kunna styra hastigheten på takfläkten. Ta upp tilluftsdon i ytterväggen och sen plugga igen den kanalen där den gamla spisen satt kopplad.
Jag läste på Boverket att hus med självdrag eller mekanisk frånluft inte innefattas av kravet på OVR funktionskontroll.

Men tror ni att det är tillräckligt att sätta tilluftsdon för att få bra luft i köket? Huset har ganska öppen planlösning.

Tacksam för svar och synpunkter.

Ska kanske säga att jag vill plugga igen den befintliga kanalen för att där kommer stå högskåp och blockera den.
 
Dra fram en annan ventilationskanal i köket, inte över spisen utan en bit bort från spisen, t.ex. över diskbänken. Viktigt att köket har frånluft liksom toalett, badrum, tvättstuga och gärna klädkammare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Josth skrev:
Dra fram en annan ventilationskanal i köket, inte över spisen utan en bit bort från spisen, t.ex. över diskbänken. Viktigt att köket har frånluft liksom toalett, badrum, tvättstuga och gärna klädkammare.
Det hade såklart varit det bästa, men det är inte möjligt utan en jäkla massa rivande.
Sen är jag inte helt övertygad om att alliance fläkten fungerade som frånluft när den inte var igång. Jag provade att hålla ett toalettpapper under den när den var avstängd och det fanns inte ens en tendens för det att vilja sugas fast.

Men du tror inte att frånluftsdonen i resten av huset klarar av att transportera ut luften ur köket?
 
Nix blir inte bra, köket ska ha frånluft. Där produceras mycket fukt i luften. Takfläkten till Alliancefläkten kanske har havererat helt? Den är ju rejält gammal och går 24/7 även om det mest är på det lägre varvtalet.
 
J Josth skrev:
Nix blir inte bra, köket ska ha frånluft. Där produceras mycket fukt i luften. Takfläkten till Alliancefläkten kanske har havererat helt? Den är ju rejält gammal och går 24/7 även om det mest är på det lägre varvtalet.
Takfläkten fungerar. I badrummen, tvättstugan och klädkammaren suger den på som den ska.
 
Tror precis som Josth att du ska fortsätta ha en kanal i köket också.
Dock (om det hade gått) så långt från spisen som det bara är möjligt för att det inte ska riskera och störa ut fläkten på spisen (om det nu är en risk).

Sen ska du nog kolla så fläkten fungerar/är inkopplad som den ska för är det mekanisk frånluft ska du alltid ha ett grunddrag.
Jag har två läge på min (normal och forcerad) + 3 läge för köksfläkten.
Får ett A4 att fastna på alla utsug i normalläget.
 
Dede77 Dede77 skrev:
Tror precis som Josth att du ska fortsätta ha en kanal i köket också.
Dock (om det hade gått) så långt från spisen som det bara är möjligt för att det inte ska riskera och störa ut fläkten på spisen (om det nu är en risk).

Sen ska du nog kolla så fläkten fungerar/är inkopplad som den ska för är det mekanisk frånluft ska du alltid ha ett grunddrag.
Jag har två läge på min (normal och forcerad) + 3 läge för köksfläkten.
Får ett A4 att fastna på alla utsug i normalläget.
Okej. Hade en ventilationsfirma ute för inte så längesen som godkände ventilationen i huset.
Observation: När man startar köksfläkten så låter det som ett spjäll som öppnas och vice versa när man stänger av den. När man vrider reglaget motsols för att öka ventilationen i huset så hörs inget spjäll som öppnas utan bara att fläkten på taket ökar varvtal.
 
BirgitS
D DrJokke skrev:
Men tror ni att det är tillräckligt att sätta tilluftsdon för att få bra luft i köket?
Man ska inte ha tilluft i kök utan det är meningen att frånluften (fläkten) i köket ska dra luft från andra rum som behöver ventileras.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska inte ha tilluft i kök utan det är meningen att frånluften (fläkten) i köket ska dra luft från andra rum som behöver ventileras.
Men det finns ju frånluft i både badrum och tvättstuga på samma plan som drar luft från andra rum. Tänkte att dom skulle dra luft även från köket?
 
BirgitS
Du får ju göra som du vill men det är inte normalt och enligt normerna att ha tilluft i köket. Luktande och fuktig luft ska inte transporteras till andra rum utan ska ut omedelbart, man vill inte ha vattenångan från pastakoket eller matoset spritt till andra rum. Ett kolfilter tar inte hand om allt matos, särskilt inte när det närmar sin livslängd.

Normerna är:

Luftomsättning av hela huset 1 gång per 2 h, vilket motsv. 0,35 l/s och kvm vid normal takhöjd.

Tilluft (friskluft) i rum där man vistas under lång tid t.ex. sov- och vardagsrum, minst 4 l/s och person.

Frånluft i rum som "smutsar" ner luften och luftflödena bör minst vara:
15 l/s i badrum
10 l/s i kök, tvättstuga, toalett utan bad och dusch
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får ju göra som du vill men det är inte normalt och enligt normerna att ha tilluft i köket. Luktande och fuktig luft ska inte transporteras till andra rum utan ska ut omedelbart, man vill inte ha vattenångan från pastakoket eller matoset spritt till andra rum. Ett kolfilter tar inte hand om allt matos, särskilt inte när det närmar sin livslängd.

Normerna är:

Luftomsättning av hela huset 1 gång per 2 h, vilket motsv. 0,35 l/s och kvm vid normal takhöjd.

Tilluft (friskluft) i rum där man vistas under lång tid t.ex. sov- och vardagsrum, minst 4 l/s och person.

Frånluft i rum som "smutsar" ner luften och luftflödena bör minst vara:
15 l/s i badrum
10 l/s i kök, tvättstuga, toalett utan bad och dusch
Vad jag vill göra och bör göra är ju tyvärr två totalt olika saker!😅
Säger normen att man inte ska tilluftsventiler i köket? Jag tycker jag hittar mycket som säger tvärtom. Att man vill få in friskluft i köket vid matlagning. Men du verkar säker på din sak.
 
BirgitS
Det du vill göra är mot alla regler, normer och fysiska lagar.
Kolfilter är alltid sämre är en utdragande fläkt, för den tar inte bort fukt och inte all lukt.
Sug neråt är alltid sämre än sug uppåt av den anledningen att varm luft stiger uppåt.
Det du vill göra kommer ge ett sämre klimat i hela huset.

Uttrycket "Ska man vara fin får man lida pin" passar bra här.
Ditt kök kommer säkert vara snyggt att titta på, men värdelöst praktiskt, man vill undvika att laga mat för det kommer lukta i hela huset.
 
Isakare Isakare skrev:
Det du vill göra är mot alla regler, normer och fysiska lagar.
Kolfilter är alltid sämre är en utdragande fläkt, för den tar inte bort fukt och inte all lukt.
Sug neråt är alltid sämre än sug uppåt av den anledningen att varm luft stiger uppåt.
Det du vill göra kommer ge ett sämre klimat i hela huset.

Uttrycket "Ska man vara fin får man lida pin" passar bra här.
Ditt kök kommer säkert vara snyggt att titta på, men värdelöst praktiskt, man vill undvika att laga mat för det kommer lukta i hela huset.
Ja du, shit vad jag är blåst! Tur att du talade om det för mig i tid så jag gör om och gör rätt! Tack!👍🏻
 
D DrJokke skrev:
Ja du, shit vad jag är blåst! Tur att du talade om det för mig i tid så jag gör om och gör rätt! Tack!👍🏻
Isakare Isakare skrev:
Det du vill göra är mot alla regler, normer och fysiska lagar.
Kolfilter är alltid sämre är en utdragande fläkt, för den tar inte bort fukt och inte all lukt.
Sug neråt är alltid sämre än sug uppåt av den anledningen att varm luft stiger uppåt.
Det du vill göra kommer ge ett sämre klimat i hela huset.

Uttrycket "Ska man vara fin får man lida pin" passar bra här.
Ditt kök kommer säkert vara snyggt att titta på, men värdelöst praktiskt, man vill undvika att laga mat för det kommer lukta i hela huset.
Hoppas du förstod att mitt svar på detta var ironi.
Mitt kök kommer absolut inte vara värdelöst praktiskt och jag kommer definitivt inte undvika att laga mat i det. Tvärtom!!
Jag bad om åsikter från medlemmar i detta forumet om dom tror att jag behöver en frånluftsventil i köket, vilket jag nu förstått att jag behöver, inte ngt annat.
Din åsikt om hur kasst du tror mitt kök blir är totalt meningslös. Mitt tips till dig är att läsa på om downdraft fläktar, samt kanske testa några?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.