Är det tillåtet att använda tyska NYY-J som ser ut att motsvara N1XV i Sverige? Såg att 50 meter 4G2.5mm2 bara kostar ca €60 där nere, så det är ju frestande.
 
E
G getägg skrev:
Är det tillåtet att använda tyska NYY-J som ser ut att motsvara N1XV i Sverige? Såg att 50 meter 4G2.5mm2 bara kostar ca €60 där nere, så det är ju frestande.
Du kan använda den men tänk på att 4G2,5 är väldigt begränsad i sitt användningsområde.
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan använda den men tänk på att 4G2,5 är väldigt begränsad i sitt användningsområde.
Hej! Tänkte också beställa från Tyskland via amazon. Ska ha 60 meter och tänkte gå för nyy-j 4 x 1.5mm2. Är tänkt ut till en carport för diverse lampor och några uttag. Vad skulle du köpt?
 
Ja den får användas.
Men kolla färgmärkningen. En fyrledad kraftkabel har nog ingen blå ledare och därmed faller den för ditt ändamål.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Nej det är livsfarligt och de enda elektriska installationer som är säkra görs av svenska elektriker med material dom köpt från Ahlsell.😉
 
  • Haha
  • Gilla
Trollskidan och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej det är livsfarligt och de enda elektriska installationer som är säkra görs av svenska elektriker med material dom köpt från Ahlsell.😉
Haha tänkte om det är olika krav beroende på land. Ska ju ta hit elektriker som ska koppla så bra om den är godkänd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja den får användas.
Men kolla färgmärkningen. En fyrledad kraftkabel har nog ingen blå ledare och därmed faller den för ditt ändamål.
 
  • Rulle med svart NYY-J 4x1,5 jordkabel och detalj av dess tvärsnitt med fyra färgade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut som brun svart grå, dvs inte användbart.

Kolla om din elektriker är sugen att använda kabeltyper hen inte känner.

Skulle jag vara din elektriker skulle jag vilja läsa på databladet först och den halvtimmen jag lägger på det hade ätit upp förtjänsten mot att använda N1xv, EQLQ eller motsvarande.
 
N nb. skrev:
Ser ju ut som brun svart grå, dvs inte användbart
N nb. skrev:
Ser ju ut som brun svart grå, dvs inte användbart.

Kolla om din elektriker är sugen att använda kabeltyper hen inte känner.

Skulle jag vara din elektriker skulle jag vilja läsa på databladet först och den halvtimmen jag lägger på det hade ätit upp förtjänsten mot att använda N1xv, EQLQ eller motsvarande.
Blå gul/grön brun och grå är det på bilden.
 
L Lennart19 skrev:
Blå gul/grön brun och grå är det på bilden.
Ok, tyckte det såg ut som svart. Vore det blått vore förväntade fasfärger brun och svart.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
MrJay
De flesta kablar som används i Sverige och övriga EU kommer ändå från fabriker i Turkiet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja den får användas.
Men kolla färgmärkningen. En fyrledad kraftkabel har nog ingen blå ledare och därmed faller den för ditt ändamål.
Varför det?
 
N nb. skrev:
Ok, tyckte det såg ut som svart. Vore det blått vore förväntade fasfärger brun
MrJay MrJay skrev:
De flesta kablar som används i Sverige och övriga EU kommer ändå från fabriker i Turkiet.
Öh, nä. Draka, Nexans, NKT, amokabel mfl tillverkar till stor del i Sverige och exporterar kablar för massor med miljarder per år.
 
  • Gilla
  • Älska
MrKylen och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför det?
För att det inte finns någon nolla...

Först från 10mm2 är den användbar om man behöver fasspänning. Annars funkar den bara för utrustning som endast behöver huvudspänning.
 
MrJay
N nb. skrev:
Öh, nä. Draka, Nexans, NKT, amokabel mfl tillverkar till stor del i Sverige och exporterar kablar för massor med miljarder per år.
Konstigt, med tanke på att en bekant importerar och säljer material till dessa…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.