Vi har ett badrum på 1,55*1,6 m. Hur kan man planera/bygga det så att rummet blir optimalt utnyttjat och snyggt? Drömmen är att få in både badkar/dusch och toalett+handfat...Någon som lyckats med en bra lösning på samma eller mindre yta och kan posta bilder eller förslag?
 
Jag har tidigare titta förslag för ett badrum som är 1x1,5 meter.
De ligger på min profil (har inte fokuserat på ytskikt, bara planlösning). Försöker lista ut om jag kan länka till de bilderna här, har dem inte kvar själv.

Det är helt klart möjligt att göra något på den ytan, men det blir inte stort 😊
Hyllor över inbyggd toa är mitt bästatips för att lösa förvaringen som krävs.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Jag har tidigare titta förslag för ett badrum som är 1x1,5 meter.
De ligger på min profil (har inte fokuserat på ytskikt, bara planlösning). Försöker lista ut om jag kan länka till de bilderna här, har dem inte kvar själv.

Det är helt klart möjligt att göra något på den ytan, men det blir inte stort 😊
Hyllor över inbyggd toa är mitt bästatips för att lösa förvaringen som krävs.
Tack! Jo hyllor över (iofs inte inbyggd) toa var ju helt klart en bra sak när vi fixade...ska kolla in din profil, verkar spännande!
 
BirgitS
Det är rätt beroende av var dörren sitter så en enkel ritning över rummet med dörr, fönster, var vatten och avlopp kommer in i rummet är bra.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Hej och stort tack! Har äntligen kommit loss och mätt och skissat (ursäkta mina skills).
 
  • Handritad skiss av rumsplan med måttangivelser och markering av vatten, avlopp och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Enda bra stället för ett vanligt mindre badkar verkar vara längs övre väggen. Ett sånt brukar vara drygt 70 cm brett och då blir det 110 cm kvar på väggen till höger, vilket är för lite för både kommod och toalett. Jag har alltså svårt att se ur man får in badkar, kommod och toalett i ett rum med den formen och de måtten.

Om dörren hade varit på mitten hade man kunnat ha toaletten till vänster och kommoden till höger, det hade varit trångt men möjligt.

Är det tänkbart med sittbadkar?
De är just inte mer än 1 m långa men å andra sidan trångt för fötterna att stå i.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enda bra stället för ett vanligt mindre badkar verkar vara längs övre väggen. Ett sånt brukar vara drygt 70 cm brett och då blir det 110 cm kvar på väggen till höger, vilket är för lite för både kommod och toalett. Jag har alltså svårt att se ur man får in badkar, kommod och toalett i ett rum med den formen och de måtten.

Om dörren hade varit på mitten hade man kunnat ha toaletten till vänster och kommoden till höger, det hade varit trångt men möjligt.

Är det tänkbart med sittbadkar?
De är just inte mer än 1 m långa men å andra sidan trångt för fötterna att stå i.
Vi är nog öppna för ett så stort badkar vi får plats med. Dvs sittbadkar i värsta fall men det finns ju också mindre modeller än de vanliga "fullstora". Tack för tips om inredning, fortsätt gärna!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enda bra stället för ett vanligt mindre badkar verkar vara längs övre väggen. Ett sånt brukar vara drygt 70 cm brett och då blir det 110 cm kvar på väggen till höger, vilket är för lite för både kommod och toalett. Jag har alltså svårt att se ur man får in badkar, kommod och toalett i ett rum med den formen och de måtten.

Om dörren hade varit på mitten hade man kunnat ha toaletten till vänster och kommoden till höger, det hade varit trångt men möjligt.

Är det tänkbart med sittbadkar?
De är just inte mer än 1 m långa men å andra sidan trångt för fötterna att stå i.
En sidofråga är också om man säkert kan borra hål i plastväggarna som är där nu och sätta upp ny spegelhylla, kommod, handfat osv eller om man pajat våtskiktet under? (planen på sikt är att kakla och klinka men tills vi kommer dit tänkte vi att vi gör det så snyggt vi kan tills vidare.
 
BirgitS
Plastväggar?
Menar du att det är våtrumstapet på väggarna?
Det finns metoder för att täta hål på ett säkert sätt men det förutsätter att det finns ett massivt material (betong eller kraftig träskiva) bakom. Samma sak gäller för att kunna skruva upp något så att det sitter kvar.

Om det gäller en toalett utan golvbrunn idag så går det inte att ha en dusch eller ett badkar utan att riva upp hela golvet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Plastväggar?
Menar du att det är våtrumstapet på väggarna?
Det finns metoder för att täta hål på ett säkert sätt men det förutsätter att det finns ett massivt material (betong eller kraftig träskiva) bakom. Samma sak gäller för att kunna skruva upp något så att det sitter kvar.

Om det gäller en toalett utan golvbrunn idag så går det inte att ha en dusch eller ett badkar utan att riva upp hela golvet.
Hehe, jo det är nog våtrumstapet ja. Materialet bakom skulle jag gissa är betong eller tegel, men det är ju redan borrat där så det är jag inte så orolig för. Det finns redan en dusch och golvbrunn i badrummet, vill bara se hur detta lilla badrum är möjligt att inreda på bästa sätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns metoder för att täta hål på ett säkert sätt
Vad är det för metoder?
 
BirgitS
J Jörgen Petersson1 skrev:
Hehe, jo det är nog våtrumstapet ja. Materialet bakom skulle jag gissa är betong eller tegel, men det är ju redan borrat där så det är jag inte så orolig för. Det finns redan en dusch och golvbrunn i badrummet, vill bara se hur detta lilla badrum är möjligt att inreda på bästa sätt.
Om det är en träregelkonstruktion med gipsskivor bakom våtrumstapeten så kan det sitta en träregel just där det idag sitter fast något men då går det inte att sätta upp något på något annat ställe eftersom det inte går att skruva vattensäkert i en gipsskiva med luft bakom.

Men du kan ju inte flytta på de olika sakerna utan att bryta upp golvet, dvs. totalrenovera badrummet.
J Jörgen Petersson1 skrev:
Vad är det för metoder?
Man har i silikon på det sätt som beskrivs i branschregler/monteringsanvisningar, men det förutsätter att det är i ett massivt material så att det går att fylla hålet med silikon. Det senare går inte i en gipsskiva eftersom silikonet bara kommer att ramla ut bakom gipsskivan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är en träregelkonstruktion med gipsskivor bakom våtrumstapeten så kan det sitta en träregel just där det idag sitter fast något men då går det inte att sätta upp något på något annat ställe eftersom det inte går att skruva vattensäkert i en gipsskiva med luft bakom.

Men du kan ju inte flytta på de olika sakerna utan att bryta upp golvet, dvs. totalrenovera badrummet.

Man har i silikon på det sätt som beskrivs i branschregler/monteringsanvisningar, men det förutsätter att det är i ett massivt material så att det går att fylla hålet med silikon. Det senare går inte i en gipsskiva eftersom silikonet bara kommer att ramla ut bakom gipsskivan.
Nä precis, vi förstår att vi behöver bryta upp golvet och helrenovera tids nog, just därför undrar vi lite hur vi skulle kunna arrangera rummet så (bland annat) ett badkar får plats. För att veta om vi ska helrenovera redan nu eller bara göra mindre förändringar på den existerande ytan, tex byta badrumsskåp och kanske andra saker och montera på exakt samma ställe.
 
J Jörgen Petersson1 skrev:
Hej och stort tack! Har äntligen kommit loss och mätt och skissat (ursäkta mina skills).
Om du har möjlighet att rita in var toa, handfat och dusch (om det finns) är placerade idag så får du bättre förslag som inte innebär någon större renovering.
Kan vi förutsätta att vattenfören är utanpåliggande?
 
Såhär gjorde jag


Modern badrumsrenovering med duschhörna, rund spegel och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern badrumsinteriör med väggmonterad toalett och handfat med spegel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.