Hej!
Jag ska få låna en keramikugn av en vän, denna modellen
https://kittec.eu/en/produkt/?ProduktID=ECO-95-S

Jag lyckas dock inte begripa annat än att den är trefas och att den behöver minst 16A. Vi har trefas in i huset, 20 A så det ska funka. Jag behöver ta in en elektriker för att dra el/sätta själva trefasuttaget/handsken i garaget - men hur ska jag veta vad jag ska beställa utifrån denna knappa info? (har inte ugnen här än)

Tack på förhand!
//Caroline
 
Du behöver ett vanligt trefas CEE-don, kablar normalt 2,5 mm2 och fullkopplat dvs inkl nolla. Avsäkrat 3x16A.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Ett 3-fas CEE16-uttag med 3×16 A säkringar blir utmärkt i garaget. Står visserligen att det räcker med 10 A säkringar men det är lika bra att dra enligt standard. Tänk på att man kan behöva vara försiktig med annan el-förbrukning i huset samtidigt ugnen är påslagen.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Du behöver ett vanligt trefas CEE-don, kablar normalt 2,5 mm2 och fullkopplat dvs inkl nolla. Avsäkrat 3x16A.
Tack snälla för snabbt och innehållsrikt svar!
 
J Josth skrev:
Ett 3-fas CEE16-uttag med 3×16 A säkringar blir utmärkt i garaget. Står visserligen att det räcker med 10 A säkringar men det är lika bra att dra enligt standard. Tänk på att man kan behöva vara försiktig med annan el-förbrukning i huset samtidigt ugnen är påslagen.
Tack snälla för snabbt och bra svar!
 
En fundering - vi planerar också att förbereda för elbils-laddbox i garaget/i anslutning till garaget. Måste en laddbox vara inkopplad på fast el eller skulle jag kunna sätta en handske på väggen i garaget och sedan använda denna handske antingen till ugnen ELLER till laddboxen? (själva boxen kan ju sitta fast på utsidan vägg men vore smutt om man kunde koppla i och ur den inne i garaget.
Kommer väl att bli lite väl hård belastning att laga mat, tvätta, köra keramikugnen, ladda bilen samtidigt ändå så räcker att bilen eller ugnen kan köras en åt gången...?
 
Om det ska göras om med ny kabel till garaget, passa på att få dit en central. Laddare brukar var för att ge något, fast anslutna. Sen från centralen tas det ut till ett 3 -fasuttag där du vill ha det, kanske t.o.m ett par vanliga uttag med. Då finns allt som behövs i ett garage. Prata med elektrikern så får du svar.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.