Hej,
Laddar bilen med 1-fas. Elektrikern kopplade så att L1 används för billaddning/16A. Har 25 A säkring på inkommande. Inser nu att både tvätt och torktumlare även går på L1 så propphuven blir lite varm då allt körs samtidigt.
Fråga: Finns något enkelt sätt att få boxen att skifta från typ L1 till L2 via portal/app? Eller måste jag in i boxen och swappa ledare på kopplingsplinten?
Tack för svar på förhand
 
Kan du be elektrikern ändra i appen.
 
Du vill nog egentligen få den omkopplad i boxen.
Om jag inte missminner mig så hade exempelvis vår hybrid inte inkopplat "L2" och "L3" alls i kontaktdonet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du vill nog egentligen få den omkopplad i boxen.
Om jag inte missminner mig så hade exempelvis vår hybrid inte inkopplat "L2" och "L3" alls i kontaktdonet.
Ja, så kan det säkert vara. Har inte öppnat boxen än. Det är specat "fasrotation" L1 i appen, men det är, som jag förstår, info som är av intresse i det fall flera boxar ska installeras från samma strömkälla.
 
G Gladiolus skrev:
Ja, så kan det säkert vara. Har inte öppnat boxen än. Det är specat "fasrotation" L1 i appen, men det är, som jag förstår, info som är av intresse i det fall flera boxar ska installeras från samma strömkälla.
Jag har inte skruvat isär en, men nu när du säger det så kan jag ha sett extra relä på bilderna som skulle kunna göra ha just denna funktion.
 
K _KirderF_ skrev:
Kan du be elektrikern ändra i appen.
Förstår inte riktigt... menar du att det är en option att ändra via app? Typ "fasrotation" ändras från Li tillL2.
(Har varit i kontakt med installatören, men dom är inte så pratsamma och hänvisar till återbesök med tillhörande kostnad av några tusenlappar)
 
En snabb googling säger att fasrotationen är en inställning så att elmätaren och laddaren har samma Fas1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.