Hej,
För ett par år sedan drogs inkommande el om till vårt hus, från kablar i luften till nedgrävt med elskåp+mätare i trädgården.

Sedan dess är nr 3 på bilden (proppskåpet) ej i bruk. Dock är inkommande el (1) kopplat till något som jag inte förstår vad det är (2).

Frågor:
A) Har det någon mer funktion än att vara världens största huvudströmbrytare (till/från-knapparna fungerar)

B) Är det snabbt fixat för en elektriker att dra inkommande el direkt till den vita elcentralen, som ju också har en huvudbrytare?
 
  • Elcentral med öppna säkringsskåp och numrerad gammal proppskåp och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nummer 2 är väl mätaren och är således olaglig att koppla förbi..?
 
P pjkw skrev:
Nummer 2 är väl mätaren och är således olaglig att koppla förbi..?
Mätaren sitter i elskåpet i trädgården.
 
Totte_S
Det där bör inte vara nåt större problem att åtgärda. Planera ny panel under trappen så kan elektrikern trolla bort kabeln så det inte ser ut så där.
Nästan så att man tror att dragningen är gjord så, så att man har tillräckligt med kabel för att kunna snygga till det.
 
En rätt "udda" lösning, kabeln borde gå rakt in i centralen och den g:a huvudsäkringen samt mätartavlan kan plockas bort.
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Nummer 2 är väl mätaren och är således olaglig att koppla förbi..?
Det är en mätarplats, men någon mätare finns inte. Jag har en liknande lösning med en tom mätarplats på väggen. Någon gång ska den bort.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Tack för alla svar. Har fått ackat av Ellevio nu att det är ok att dra kabeln direkt till den vita elcentalen.

Förstår jag det rätt om det som elektrikern ska göra helt enkelt är att koppla den svarta kabeln direkt till huvudbrytaren i den vita centralen?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
En rätt "udda" lösning, kabeln borde gå rakt in i centralen och den g:a huvudsäkringen samt mätartavlan kan plockas bort.
Ja, va fan, montören som gjort det där skolkade tveklöst på estetiklektionerna på utbildningen.
😲
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
alexander___ alexander___ skrev:
Tack för alla svar. Har fått ackat av Ellevio nu att det är ok att dra kabeln direkt till den vita elcentalen.

Förstår jag det rätt om det som elektrikern ska göra helt enkelt är att koppla den svarta kabeln direkt till huvudbrytaren i den vita centralen?
Ja förutsatt att inget annat matas vidare via den gamla mätartavlan.
Det var förövrigt en väldigt grov huvudledning. Är det en 16 mm² kabel?
 
A avh67f skrev:
Ja förutsatt att inget annat matas vidare via den gamla mätartavlan.
Det var förövrigt en väldigt grov huvudledning. Är det en 16 mm² kabel?
Mäter jag på utsidan av den så är den 17mm i diameter
 
alexander___ alexander___ skrev:
Mäter jag på utsidan av den så är den 17mm i diameter
Då är det troligen 5g6
Så det bör inte vara något problem att ansluta direkt till centralens huvudbrytare
Gör som Elmont föreslår
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Nummer 2 är väl mätaren och är således olaglig att koppla förbi..?
Ser du någon elmätare på mätartavlan ??
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Eftersom centralerna och den gamla mätartavlan är infällda så har han väl använt den gamla mätartavlan för att kunna få in kabeln i centralen utan att behöva borra i panelen?
Men som sagts ska du byta panel så fixar en elektriker in kabeln rätt smärtfritt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
alexander___ alexander___ skrev:
Tack för alla svar. Har fått ackat av Ellevio nu att det är ok att dra kabeln direkt till den vita elcentalen.

Förstår jag det rätt om det som elektrikern ska göra helt enkelt är att koppla den svarta kabeln direkt till huvudbrytaren i den vita centralen?
Den här kabeln är din eftersom den är efter mätartavlan, Ellevio har ingenting med den att göra. I övrigt så har du fått bra svar på vad som kan göras.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den här kabeln är din eftersom den är efter mätartavlan, Ellevio har ingenting med den att göra. I övrigt så har du fått bra svar på vad som kan göras.
Yes, men Ellevio var de som gjorde dragningen på detta sätt (när de bytte från luftburen kabel till mark+skåp i trädgården)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.