Jag har fristående gasspis med gasugn. 🔥 Härom året fick min brf 3-fas-el, som är draget fram till elskåpet i lägenheten. Jag har elkabel till, och eluttag bakom, spisen. 🔌

Nu ska vi stambyta i köket och jag passar på att renovera -- velar mellan att låta plugga igen gasen och byta till induktionshäll eller behålla gasen och ha gashäll. Dock vill jag ha varmluftsugn, så 3-fas måste dras till köket, oavsett.

Entrepenören som stambyter kan via en projektledare ordna med underleverantörer för just el- och gasjobb, lägga golv, måla osv. Att plugga igen gasen och dra 3-fas från elskåp till kök (ca 4 m) skulle kosta 10--12.000 kr 💰 (beroende på om kabel läggs fritt utanpå väggen, eller i plaströr eller att väggen bilas för att lägga in kabeln). Jag m.fl. grannar tycker det låter väldigt dyrt -- en granne som anlitade elektriker och gas(av)installatör i samband med att vi fick 3-fas till elskåpet, betalade 3000 + 3000, dvs. hälften av det nu offererade priset (grannen har elspis med elugn).

Om jag behåller gas för gashäll, dvs. inte pluggar igen gasen, och "bara" låter dra 3-fas till köket, vad skulle vara en rimlig kostnad för det?

Har stadsgas och betalar fast pris (standardtariff baserad på antal rum i lgnht). Elavgiften står föreningen för, medan man själv bara betalar för förbrukning (även om man förstås indirekt är med och betalar föreningens kostnader). Google säger 😉 att gas är lite billigare. Gas är fr.a. toppen att laga mat med på spisen, medan gasugn är rätt värdelöst enligt mig.

Tacksam för input. 😇
 
Har du någon el fram alls idag? Inte behöver du väl trefas för en ugn, eller är det något special? Ugnen brukar ju sitta på vanlig schuko, kanske dock helst 2,5kvmm och avsäkrad med 16A.
 
  • Gilla
Färgskalan och 1 till
  • Laddar…
Låter väldigt dyrt med 10-12 tusen för fyra meter utanpåliggande. Är det däremot infräst och återställt för samma summa är det nog mer rimligt.
Grannen som gjorde det för sex tusen, var det infräst eller utanpåliggande? Kan även tänka mig att grannen fick riktigt bra pris eftersom dra om el-stammarna är väldigt snarlikt jobb, så kompetensen var redan på plats.

Är det möjligt att få en offert från ett annat bolag?

Vad gäller valet mellan gas-spis och el (induktion) så hade jag valt induktionsspisen alla dagar i veckan. Gasspisar är direkt olämpliga ur hälso perspektiv (googla health risk gas stove), samt stadsgasnät är en rätt stor bov när det gäller utsläpp av metan, åtminstone globalt sett.
 
  • Gilla
Färgskalan och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Har du någon el fram alls idag? Inte behöver du väl trefas för en ugn, eller är det något special? Ugnen brukar ju sitta på vanlig schuko, kanske dock helst 2,5kvmm och avsäkrad med 16A.
Merkostnaden att dra femledare istället för treledare är försumbar så det vore rätt dumt att inte göra det ordentligt på en gång.

10-12 k för utanpåliggande installation låter mycket men billigt för dolt montage i betongvägg. Går det att dra en utanpåliggande kabel på något enkelt/snyggt sätt? Åas är väl köket redan rivet minst till hälften så det går att spåra?
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Merkostnaden att dra femledare istället för treledare är försumbar så det vore rätt dumt att inte göra det ordentligt på en gång.

10-12 k för utanpåliggande installation låter mycket men billigt för dolt montage i betongvägg. Går det att dra en utanpåliggande kabel på något enkelt/snyggt sätt? Åas är väl köket redan rivet minst till hälften så det går att spåra?
Det är ju sant, ska det göras om är det dumt att inte dra 5-ledare. Jag tänkte mer om det kanske redan fanns ett lämpligt uttag i anslutning, i princip utan att behöva dra om något alls.
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
Fairlane
Färgskalan Färgskalan skrev:
Jag har elkabel till, och eluttag bakom, spisen. 🔌
Färgskalan Färgskalan skrev:
Dock vill jag ha varmluftsugn, så 3-fas måste dras till köket, oavsett.
Förstår inte riktigt hur ovanstående går ihop? Vad är det för uttag du har bakom spisen?

10-12' är alltså för ny kabel 4 meter (utanpåliggande eller dolt) är oklar samt plugg av gasen. Jag har ingen aning om vad det kostar att plugga gasen, så totalkostnad blir svårt, men spontant känns det som det vanliga upplägget "tjäna ruskigt bra på ändringar och tillägg"
 
J JFrisk skrev:
Det är ju sant, ska det göras om är det dumt att inte dra 5-ledare. Jag tänkte mer om det kanske redan fanns ett lämpligt uttag i anslutning, i princip utan att behöva dra om något alls.
Ja, det är lite otydligt vad det är för uttag TS menar. Sitter det bakom spisen bör det vara tänkt för ugn och troligen 2,5 mm².

Börja med att kontrollera det befintliga uttaget, om det är tillräckligt och TS är nöjd med gasspis så räcker ju det så.
 
J JFrisk skrev:
Har du någon el fram alls idag? Inte behöver du väl trefas för en ugn, eller är det något special? Ugnen brukar ju sitta på vanlig schuko, kanske dock helst 2,5kvmm och avsäkrad med 16A.
Innan vi fick trefas drog en del grannar in el som räckte till ugn, men fick fortfarande lov att ha kvar gasspis. (50-talslägenhet med enfas tidigare). Det är det besked vi fått, att trefas behöver dras. 🙃
 
J JSten skrev:
Låter väldigt dyrt med 10-12 tusen för fyra meter utanpåliggande. Är det däremot infräst och återställt för samma summa är det nog mer rimligt.
Grannen som gjorde det för sex tusen, var det infräst eller utanpåliggande? Kan även tänka mig att grannen fick riktigt bra pris eftersom dra om el-stammarna är väldigt snarlikt jobb, så kompetensen var redan på plats.

Är det möjligt att få en offert från ett annat bolag?

Vad gäller valet mellan gas-spis och el (induktion) så hade jag valt induktionsspisen alla dagar i veckan. Gasspisar är direkt olämpliga ur hälso perspektiv (googla health risk gas stove), samt stadsgasnät är en rätt stor bov när det gäller utsläpp av metan, åtminstone globalt sett.
Vet ej hur det drogs hos granne. Jag kommer välja utanpåliggande, det har jag redan uppe vid taket. Det stör inte i hallen. Dessutom går kabel förbi en stor inbyggd garderob (50-talslägenhet) som går upp i nock 2,63 så finns inget att bila i. 🙃

Så länge stambytet pågår får vi inte själva ta in hantverkare förrän efter slutbesiktningen, vilket blir i höst. Jag vill inte vänta, har redan skjutit upp en del arbeten i flera år ... Bekvämt att de gör allt man har behov av nu.

Tack för input, och det om gasen. Alla säger olika, men miljöaspekten är ju viktig.
 
J JFrisk skrev:
Det är ju sant, ska det göras om är det dumt att inte dra 5-ledare. Jag tänkte mer om det kanske redan fanns ett lämpligt uttag i anslutning, i princip utan att behöva dra om något alls.
Tack. 50-talslägenhet, vi hade enfas men fick häromåret trefas. Under enfastiden ordnade grannar själva med elen (elektriker förstås) för att kunna ha elugn. Kapaciteten räckte inte till elspis också, utan de fick ha kvar gasspis. Jag har elkabel från elskåpet och eluttag i väggen bakom spisen, men det räcker tydligen inte enligt styrelsen. 🤔
 
zarkov zarkov skrev:
Merkostnaden att dra femledare istället för treledare är försumbar så det vore rätt dumt att inte göra det ordentligt på en gång.

10-12 k för utanpåliggande installation låter mycket men billigt för dolt montage i betongvägg. Går det att dra en utanpåliggande kabel på något enkelt/snyggt sätt? Åas är väl köket redan rivet minst till hälften så det går att spåra?
Jag kommer bara byta ut diskbänk/underskåp och arbetsbänk/underskåp samt spis/ugn (och kyl/frys). Så inte så mkt som rivs. Behållet högskåp, överskåp och vägg-/snedskåp. (50-talslgnht). Spisen står närmast hallen där det är inbyggd garderob med masonitvägg mot hallen, "öppet" inne i garderoben upp i nock 2,63, sen ytterdörr, så där finns det inget att bila/spåra i, sen kommer smal tvärvägg och sen elskåpet. Nuvarande kabel ligger synlig längs med taket, inga problem. 🙃
 
J JSten skrev:
Låter väldigt dyrt med 10-12 tusen för fyra meter utanpåliggande. Är det däremot infräst och återställt för samma summa är det nog mer rimligt.
Grannen som gjorde det för sex tusen, var det infräst eller utanpåliggande? Kan även tänka mig att grannen fick riktigt bra pris eftersom dra om el-stammarna är väldigt snarlikt jobb, så kompetensen var redan på plats.

Är det möjligt att få en offert från ett annat bolag?

Vad gäller valet mellan gas-spis och el (induktion) så hade jag valt induktionsspisen alla dagar i veckan. Gasspisar är direkt olämpliga ur hälso perspektiv (googla health risk gas stove), samt stadsgasnät är en rätt stor bov när det gäller utsläpp av metan, åtminstone globalt sett.
Tack för input. Då det är helentrepenad får vi inte ta in andra hantverkare. Allt är klart nu, se kommentar nedan (strax ...).
 
😇 Tack alla för era synpunkter och förslag.

🔌Det blev induktionshäll och varmluftsugn plus ny kylfrys och förstagångsinstallation av ny diskmaskin.

▪︎ Igenpluggning av gas.
▪︎ Det drogs två utanpåliggande elkablar 3-fas från elskåp till köket via hallen.
◇ Den ena till nytt uttag bakom spisen/ugnen.
◇ Den andra till diskmaskinen.
▪︎ Uttag bakom kylfrys flyttades till överskåpet, så lättare att komma åt.
▪︎ Överskåpets botten flyttades upp och skåpdörren kapades i överkant och flyttades upp, så att kylfrysen fick plats.
▪︎ Kylfrysen var 1 cm för bred, så väggen mot snedöverskåpen, diskbänken och diskmaskinen till höger togs bort och en hög Ikea täcksida + skarvad med liten kapad sida, sattes dit istället. De gamla snedöverskåpen som togs ned vid stambytet, sattes därmed upp/flyttates 1 cm åt höger.
▪︎ Gamla lysrör med eluttag över diskbänk resp. arbetsbänk togs bort.
▪︎ Istället Ikea belysning LED-lister (MITTLED) med driver och nytt 1-uttag inne i varsitt överskåp (inte så snyggt inne i skåpen, mycket sladd, särskilt inte bakom dricksglas, men, men... Om man har Ikeas överskåp kan man ju gömma sånt på undersidan bakom en list. Jag har behållit 50-talsöversnedskåpen och ville inte ha en list eftersom skåpen sitter lågt som det är. Passar dessutom inte stilen med snedskåpen. )
▪︎ Nya elhörnboxar med 3-uttag: en ovanför arbetsbänk, två ovanför diskbänk -- en vid kylfrysen och en ovanför arbetsytan mellan diskho och spis. Så nöjd!!!

💰 Total kostnad för elen 24.500:-.
▪︎ 13.600 framdragning 3-fas.
▪︎ 7.800 för el till belysning: kablar, eluttaghörnboxar, demontering, montering/dragning.
▪︎ 1.800 Diskmaskinens elkabel från elskåpet, uttag, montering.
▪︎ 1.300 kylfrysuttaget.

💸 Dyrt? Säkert! Men det blev bra och fint. Och man betalar ju för material, tid, verktyg, yrkeskunnande (och att jag fick det gjort i samband med stambytet ...).

💡 Efter semestern blir det även ny belysning i taket istället för det gamla lysröret.

🎨 Gul vägg vid ugnen är originalvägg från 50-talet under den då ljusblå färgen (med turkos skåpluckor) som ska målas. Elektrikern tog bort utanpåliggande kabel från strömbrytaren till gamla uttaget bakom spisen, och då följde färg med. Var bara att börja dra, och då följde mina egna fyra lager färg med plus originalfärg plus annan färg ... Även hallen ska målas (och vägg tas bort till garderob ...).
 
  • Vit vägg i kök med två utanpåliggande vita elkablar fästa längs väggen upp i hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gasspis med vit ugn i ett kök, med spis och diskbänk på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny installerad ugn med induktionshäll i ett kök. Ugnens display visar klockan 16:00. Bänkskiva av trä och kaklad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överskåp i vitt med nya handtag och justerad placering för att rymma en kylfrys, synliga ändringar runt skåpdörren ovanför en vit apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt överskåp i köket, del av omlokaliserat kylskåpsuttag syns till höger ovanför den rostfria kylen. Skåpets botten och dörr har höjts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkokare ansluten till en ny elhörnbox med tre eluttag ovanför en köksbänk, kaklad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinglas i ett överskåp framför en elkabel och ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.