Tjena alla glada

ska börja bygga garage till sommaren på 80m2 (8x10m)
garagedelen blir 8x7m och sen blir det en rum längst bak på 3x8m.
Ni som har byggt garage ge mig tips på saker som ni har gjort eller skulle ha gjort, sånt som man inte tänker på i första hand

Mvh Uffe
 
Medan vi gjöt grund för både hus och garage så passade vi på att lägga en kulvert mellan plattorna där vi redan lagt isolerade tomrör för vatten och för värme- Vi har också i kulverten lagt rör för att kunna mata en undercentral i garaget.

Nu har vi stommen rest, nu ska det 'bara' färdigställas.
 
* Glöm inte tröskeljärn i plattan och för att det ska hamna rätt måste du bestämma både porttyp och placering - slutsats, beställ port/portar först.
* Fundera var ev avlopp ska placeras. Samma gäller ev vattenutkastare, elcentral, fönster, gångdörrar etc.
* Förbered takstolarna/innertaket för att fästa ev lyftanordning.
* Tänk igenom vilka elprylar som behövs, typ utebelysning, skymningarelän, rörelsevakter för att tända lyset etc.
* Takhöjd (har du husvagn som kan behöva få plats?)
* Portbredd (2,5m är smalt)
* Ev golvväremslang i plattan - kostar ca 3000kr extra för den plattan
 
Om portarna hamnar försänkt i fasaden, vilket de oftast gör, glöm då inte att fasa betongplattan framför portarna. Jag gjorde inte det... Hade jag haft lutning hade jag sluppit inträngande vatten. Trots mjuk gummi list nederst på portbladet så tränger vatten från bla smältande snö in.
 
Hur har ni isolerat? Räcker det med 145 + liggande 45? Vi ska också bygga ett garage 6.50 x 7.20. Isolering i tak? Räcker det med 400? Garaget ska värmas med golvvärmeslingor.


Hur blir garaget utan tröskeljärn? Vi tänkte lägga överkant av plattan i marknivå....rejält dränerat/sprängsten. Men enligt inlägget ovan är det tydligen bäst att höja garaget någon decimeter.
 
Om man fasar ned betongkanten just vid portarna behövs i regel inget tröskeljärn. Då kan du ha din markbeläggning i nivå med fasningen på plattan, utan att riskera inrinnade vatten.
 
Ang isoleringen i vägg och tak så ska den dimensioneras efter hur varmt du tänker ha. 145 + 45 låter lagom för ett mekaruppvärmt garage.
Om du lägger golvvärmeslingor så är din viktigaste isolering under plattan. 200-300 mm frigolit brukar rekommenderas om man ska golvvärme.
 
här är en bild på hur jag gjorde
det är ett garage på 8x10 med över våning
 
  • DSC01681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.