Den ska bytas för den nya kabeln är längre och billigare
 
  • Öppen elektrisk kopplingslåda med kabelanslutningar och en etikett med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med demonterad kabel och etikett som visar rätt och fel kablar för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med avskalade ändar redo för installation intill en etikett om elektrisk koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installationskabel som hålls framför en öppen strömbrytare, redo för byte med längre och billigare kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
På hällen ska du följa alternativet i mitten som är med skyddsjord, 2 faser (L1, L2) och 1 nolla (N).
Nollan är blå och skyddsjorden grön/gul. De andra 3 är faser och det spelar ingen roll vilka du använder. Men om det är så att en fas är vidarekopplad från perilex-uttaget ska du låta bli att använda den fasen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
På induktionshällen har jag kopplat precis som den tidigare kabeln satt men på andra änden ska de vara en stickpropp, det är där jag är fundersam.

På uttaget på väggen har jag kopplat alla 3 faser, min fråga är då om jag ska koppla l3 och nolla tillsammans som den tidigare kabeln är förberedd.

Tack för återkoppling förresten, jag har haft fullt upp med annat i bygget och därför svarar lite dåligt.
 
  • Elkabel med avskalade ändar, en stickpropp och verktyg på ett bord inför installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar PERILEX-uttag för 15A-380V och 16A-400V med märkningar för anslutningar.
 
Den tidigare kabeln är dock inte förberedd för att koppla in som du visar på bilden.
 
Den gamla kabeln var inte för trefas. Du skall bara använda två av faserna som du fick info om tidigare. Den tredje kan du då antingen välja att klippa i bägge ändarna, eller så kopplar du in den i ena änden och avlutar den med en skruvklämma i andra änden (i hällen). Jag hade klippt i bägge ändarna.

Det du skall fundera på är vilka två av L1-L3 du skall koppla in de aktiva ledarna på.

Edit: Kolla vilken fas ugnen är på och använd inte den för hällen.
Edit2: Lita inte på fasmärkningen utan mät, mät och mät.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ju behålla L1 och L2 i så fall och klippa L3 i bägge ändorna som du säger.

Men ja ska definitivt mätta så allt stämmer innan drift 👍 Det är lite av samma anledning som jag frågar saker som tallar för sig själv. Jag vill vara på den säkra sidan.

Jag vet att bara två faser ska användas för hällen men tyckte bara de var märkligt att allt var kopplat i hällen som du ser på bilderna.
 
  • Elanslutningar med märkta ledningar L1, L2 och klippt L3 i elpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elspisens kopplingsschema för olika elektriska fas-konfigurationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De har kopplat med dubbla nollor (den vita används som nolla också). Det finns ingen anledning att göra detta om man har fasförskjutning. Det är bara relevant om L1 och L2 i spisen bägge går till samma fas i elnätet. Har man så så kopplas blå och vit bägge till nollan i perilex.

Jag gillar dock inte det sättet att koppla då det ökar risken för felkopplingar av ej insatta personer. Jag rekommenderar därför att klippa den vita ledaren helt i bägge ändar.
 
Jaha men då förstår jag. Ja, väldigt onödigt gjort kan man tycka.

Ska testa hällen alldeles strax. Kommer med uppdatering. 👍
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Funkar hur bra som helst, tack!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Så lite så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.