Hej, på flerfamiljshuset där jag bor finns en vattenkran utomhuskran som jag tänkt använda för att tvätta cykeln. Jag behöver dock slang och några kopplingar. Jag har kollat runt på byggvaruhusens hemsidor, men det finns så många olika varianter av kopplingar att jag mest blir förvirrad. Jag behöver förstås köpa en nyckel för att öppna kranen, det har jag hittat. Vad bör jag kontrollera och/eller vad ska jag köpa för att kunna koppla in en slang? Så här ser kranen ut. Behöver jag mäta med skjutmåttet för att veta vad jag ska köpa?
 
  • Vattenkran på husvägg med påkopplad slangkoppling av gul och svart plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nerperspektiv på en utomhus vattenkran med gul och blå anslutning mot en byggnadsfasad och himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Det där är en snabbkoppling som har förlorat slangen. Dra neråt i urgröpningarna på den långa gula delen för att lossa.

Köp en slang som du fäster i skruvänden av kopplingen. Du behöver något i andra änden av slangen också, lämpligen en likadan snabbkoppling och någon form av munstycke.
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Du har ju en slangkoppling där. Koppla bort den och montera på slangen.
 
Det ser ut som en koppling för en vanlig 1/2 tums trädgårdsslang. Du får köpa en likadan för andra änden av slangen, kan finnas i olika färger och kallas för Gardena slangkoppling, även om den inte är från märket Gardena.
Du köper en bit 1/2 tums slang eller låna från en vän när det behövs.
Sedan behöver du fundera vilket munstycket du ska ha. Det finns strålmunstycken, sådana typ shower, alla möjliga former. Fins även borstar som man kan ansluta.
Jag skulle säga att det funkar bra även med en hink med vatten och tvättmedel.
 
Det enklaste är att ta bort snabbkopplingen och ta med den till lämplig butik, typ Hornbach, Bauhaus, ÖoB, Plantagen eller liknande och be att få slang, munstycke och kopplingar som passar. Det är en Gardena-anslutning på kranen men du måste inte köpa Gardena, det finns massor av andra märken som passar. Det finns väl ett par olika standardstorlekar på slangar och kopplingar så det gäller att hitta rätt storlek. Har du med den gula kopplingen är det enkelt att hitta rätt. 👍
 
Tack för många bra tips, ska testa och återkommer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.