D Dr Benz skrev:
Du gör en väldigt massa antaganden.
Dessutom skall väl inte gemene man bara acceptera? Att man trivialiserar något sådan borde i högsta grad bidra till att det tillåts fortsätta.

TS har INGEN skyldighet att reda upp en soppa som denna.

Hur vet du att dom är underbetalda? Hur vet du att dom är gästarbetare?

Fakta är att någon sover i huset.
Ut med dem omgående!
Citerade du verkligen rätt person nu???
 
A AG A skrev:
Citerade du verkligen rätt person nu???
Det var till Ironcastle som hade nämnt mig. Så ja, jag hoppas att det blev rätt?
 
I Ironcastle skrev:
Är sen på denna boll och har inte hunnit läsa alla svar så här kommer kanske en del överlappande kommentarer:

FRÅN OCH MED NU:
Meddela hantverkarna och firman och meddela att det är oacceptabelt att personer övernattar utan er tillåtelse och säkerställ att det inte händer igen. Understryk att både individer och företagsledare och styrelseledamöter i firma kommer att polisanmälas om övernattning sker igen (finns flera lagöverträdelser att åberopa). Sätt en tydlig gräns för när hantverkarna skall vara ute ur huset varje dag (exempelvis 22.00).

GÄLLANDE DE TVÅ TIDIGARE VECKORNA:
Ta reda på vad vad en övernattning i dubbelrum kostar på närliggande hotell (även om det ligger 5 mil bort) samt var folk i närheten tar på AirBnB per övernattning. Gör ett genomsnitt av kostnaden för hotell och AirBnB och ta den summan gånger 14 (om det var 14 nätter hanverkarna förmodligen övernattat). När slutfakturan från firman kommer för arbetet drar du av summan för logi innan du betalar. Lägg gärna till kostnad för soffsanering, matkostnader och tvättarbete. 😀

Skulle firman skicka det avdragna beloppet till inkasso så bestrider du kostanden direkt till både firman och inkassobolaget. Inkassobolaget kan då inte ta saken vidare till kronofogden. Skulle firman själva lämna in ärendet till kronofogden då bestrider ni igen. Då måste firman ta ärendet vidare till Tingsrätten.

Skulle firman mot förmodan stämma i tingsrätt, tror jag att era chanser att vinna är stora. Ni kan tex logga in på ert elbolag och ta fram uppgifter på timnivå för att visa att hantverkarna vistats i huset utanför gängse arbetstid.

@Dr Benz
Du skrev ”Kasta ut svinen” kl 09:13 i fredags. De enda personen som förtjänar nämnda epitet i detta sammanhang, är troligen firmans ägare. Och du själv som slänger ut dig en sådan kommentar om personer som förmodligen lever under utsatta förhållanden. Författaren/lyrikern Emil Boss har skrivit ”Kompression” baserad på intervjuer med gästarbetare i Sverige. Många får jobba här utan lön och efter ett tag ringer firman gränspolisen som hämtar arbetaren som genast utvisas. Utan att ha fått ett öre. [länk]
Jag håller helt med. Dock tycks detta vara ett försäkringsärende, så alla krav skickas bara till försäkringsbolaget. Man gör bara en lista där man skriver ner alla fördyrande omständugheter, samt vilka belopp man yrkar. En kort redogörelse om hur man kommit fram till summan är också bra.
Ibland har man exempelvis högre elkostnader pga fläktar och avfuktare. Det kan bli dammigt i heka huset av bygget, varpå man söker ersättning för städning och sanering. Golv, och väggar blir även ibland repade, uppfarten blir söndekörd etc etc.
Här är det bara för TS att lägga på sanering av möbler, inköp av nya lakan, kostnad för boende av hantverkare, stulen mat etc etc. Detta är sedan upp till försäkringabolaget att eventyellt bråka med byggfirman.
 
  • Gilla
  • Haha
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det var till Ironcastle som hade nämnt mig. Så ja, jag hoppas att det blev rätt?
Såg det nu. Hans första del av inlägget var så motsägelsefullt, så det kändes som ni var av samma åsikt.
Men han ville tydligen också försvara arbeterna också, vilket inte heller jag anser är TS problem.
 
  • Gilla
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Du gör en väldigt massa antaganden.
Dessutom skall väl inte gemene man bara acceptera? Att man trivialiserar något sådan borde i högsta grad bidra till att det tillåts fortsätta.

TS har INGEN skyldighet att reda upp en soppa som denna.

Hur vet du att dom är underbetalda? Hur vet du att dom är gästarbetare?

Fakta är att någon sover i huset.
Ut med dem omgående!
Läs igen. Jag varken trivialiserar det som hänt eller anser att detta skall accepteras på något sätt. Det borde väl delen om polisanmälan visa!

Kommentar på "Du gör en väldig massa antaganden" och "Hur vet att dom är underbetalda? Hur vet du att dom är gästarbetare?".
Notera att jag skriver "troligen". Eftersom dom inte talar svenska och har ett svensk "arbetsgivare" som med största sannolikhet inte sett till att dom har någonstans att på... ja då är risken ganska stor att dom utnyttjas på något sätt.

Varken du eller jag vet hur det ligger till. Därför tycker jag det är fel att kalla någon för svin utan att veta hur situationen ser ut för hantverkarna.

Tyvärr kan det finnas en stor risk att TS måste reda ut detta själv om den svenska firman inte gör det. Och man kan inte vara säker på att försäkringsbolaget ska ta hand om detta, om inte firman är försäkrad för detta. Eftersom TS själv "bjudit in" hantverkarna och dessutom dom nycklarna så är risken stor att man inte får ut något på försäkringen. På samma sätt att man har svårt att få ersättning för något som en gäst stjäl under en fest i ditt hus.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag håller helt med. Dock tycks detta vara ett försäkringsärende, så alla krav skickas bara till försäkringsbolaget. Man gör bara en lista där man skriver ner alla fördyrande omständugheter, samt vilka belopp man yrkar. En kort redogörelse om hur man kommit fram till summan är också bra.
Ibland har man exempelvis högre elkostnader pga fläktar och avfuktare. Det kan bli dammigt i heka huset av bygget, varpå man söker ersättning för städning och sanering. Golv, och väggar blir även ibland repade, uppfarten blir söndekörd etc etc.
Här är det bara för TS att lägga på sanering av möbler, inköp av nya lakan, kostnad för boende av hantverkare, stulen mat etc etc. Detta är sedan upp till försäkringabolaget att eventyellt bråka med byggfirman.
Som jag skrev nedan/ovan kan det tyvärr finnas en stor risk att TS måste reda ut detta själv om den svenska firman inte gör det. Och man kan inte vara säker på att försäkringsbolaget ska ta hand om detta, om inte firman är försäkrad för detta. Eftersom TS själv "bjudit in" hantverkarna och dessutom dom nycklarna så är risken stor att man inte får ut något på försäkringen. På samma sätt att man har svårt att få ersättning för något som en gäst stjäl under en fest i ditt hus.
Men självklart ska TS försöka tala med sitt försäkringsbolag om detta!
 
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
När jobbet ska betalas drar du av skälig kostnad för mat o logi samt rengöring/rekond av soffan. Borde kunna bli en 1000-ing per person o dag och 5 för soffan
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
I Ironcastle skrev:
Som jag skrev nedan/ovan kan det tyvärr finnas en stor risk att TS måste reda ut detta själv om den svenska firman inte gör det. Och man kan inte vara säker på att försäkringsbolaget ska ta hand om detta, om inte firman är försäkrad för detta. Eftersom TS själv "bjudit in" hantverkarna och dessutom dom nycklarna så är risken stor att man inte får ut något på försäkringen. På samma sätt att man har svårt att få ersättning för något som en gäst stjäl under en fest i ditt hus.
Men självklart ska TS försöka tala med sitt försäkringsbolag om detta!
Men försäkringsbolaget är med största säkerhet försäkrat. TS har inget kontrakt skrivet med byggfirman. Det är försäkringsbolaget som har anlitat byggfirman. Om byggföretaget, eller om det är arbetarna som begått brottet spelar ingen roll. Det är inte TS problem vem som begått brottet. TS ska enbart söka ersättning för det. Sen är det upp till försäkringsbolaget, som har avtalet med byggfirman, att göra vad de vill.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Aha, uppfattade inte att det var f-bolaget som var beställare, för då kommer det hela i en helt annan dager.
TS ska givetvis dyka på F-bolaget f att begära ersättning. Sen kommer frågan vem som är tillsynsskyldig när det gäller att avgöra vad som ska ersättas. Har FB anlitat hantv men överlämnat tillsynen till TS, så kan det bli en segdragen historia. Vet av egen erf att det inte är 5 min tfn-samtal som gäller.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
C
F FjalarVittreste skrev:
Aha, uppfattade inte att det var f-bolaget som var beställare, för då kommer det hela i en helt annan dager.
FB brukar aldrig vara beställare vid återställning med av FB anvisad entreprenör. Tyvärr...
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Undrar just vad hon gör på dagarna? Jag har inte hört något från henne sedan julen. (Detta är helt utanför ämnet, jag vet)
Hon ligger kanske nerbäddad någonstans? Jag väntar med spänning på den tråden!
 
G Garpen1986 skrev:
Kostnaden för 4 kvadrat badrum 200.000 kr. Men man skulle väl ha tagit en ännu dyrare
G Garpen1986 skrev:
Kostnaden för 4 kvadrat badrum 200.000 kr. Men man skulle väl ha tagit en ännu dyrare hantverkare då..
200 000!!!. Låter helt sjukt för 4kvm. De kan ju inte röra sig om en vanlig renovering då, det måste ju vara massor av byte/uppbyggnad av golv osv efter typ en vattenskada eller nåt??
Låter som att någon blir rejält lurad här.

Alternativet är att ts föräldrar tar ut en hyra av företaget för övernattning, säg 2500/natt/pers eller mer eftersom de tydligen 'fått' mat oxå. + omkostnader för sanering efter deras boende....
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
[länk]
Här kan du kolla om företaget har kollektivavtal.
Måste de ha det då ? Inte vad du tycker, utan är det ett tvång ?
 
G Garpen1986 skrev:
Är väl inget brott, mer än att det förmodligen

Ingen trolltråd. Återkommer när vi pratat med chefen för företaget.. vi kommer varken polisanmäla eller vara otrevliga. Det känndes mest lite olustigt att hitta hantverkare sovandes i hemmet..
Tutar det fortfarande upptaget, eller har du fått något svar från chefen?
 
N Nilsson i Boda skrev:
Undrar just vad hon gör på dagarna? Jag har inte hört något från henne sedan julen. (Detta är helt utanför ämnet, jag vet)
Mina referenser är sen barndomen. Jag tror kungen matar falukorv... Och klipper röda band. Kanske skriver en autograf då och då? Skriver Victoria på stenar och sånt när de inviger fabriker?

 
  • Haha
Nilsson i Boda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.