Mors,

Tänkte bygga mig ett arbetsbord (enklast möjliga ca 160x80) som ska stå ute i alla väderlekar. Är det möjligt att bygga i trä? Problemet är ju att hitta en skiva som tål väder, kan man försegla efter montering med fernissa? Vad funkar som skivmaterial, MDF, plyfa…? Går det att försegla?
Eller är det bara att lägga ner och köpa ett dyrt bord som inte är anpassat efter mina behov?

Gärna bilder, ritningar om ni har byggt ett själv.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…

Bästa svaret

Slå ihop ett av tryckt virke och utan någon behandling. Skruva skivtrallen från undersidan och se till att ha en skruvlängd så du kan slipa ovansidan några gånger. T.ex. modell rastplatsbord men du skippar sittbänkarna, hur enkelt som helst att bygga och får stabila ben.
Ej behandlat träbord utan bänkar med synliga skruvar, monterat av tryckt virke med robusta ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Slå ihop ett av tryckt virke och utan någon behandling. Skruva skivtrallen från undersidan och se till att ha en skruvlängd så du kan slipa ovansidan några gånger. T.ex. modell rastplatsbord men du skippar sittbänkarna, hur enkelt som helst att bygga och får stabila ben.
[bild]
Inte så tokigt faktiskt. Även om det är första förslaget hittills så är det ju väldigt bra. Tror nästan jag ska överväga att köra på det. Tack! Är det vanlig tryckt 28x120 rakt igenom?
 
Redigerat:
Bygg ben/ramen i 45x70 eller 45x95 så blir det stabilt. Till bordet skulle jag använt 45x”valfri bredd”. Då kan du slipa ner överdelen att antal gånger så den håller sig plan och slät.
 
  • Gilla
Svartnagel
  • Laddar…
Om man inte vill bygga själv är ju färdiga pallben och en lastpall i önskat mått en enkel och ganska billig lösning på robust arbetsbord som tål att stå ute.
 
  • Gilla
Svartnagel
  • Laddar…
H HasselmarkenHampus skrev:
Bygg ben/ramen i 45x70 eller 45x95 så blir det stabilt. Till bordet skulle jag använt 45x”valfri bredd”. Då kan du slipa ner överdelen att antal gånger så den håller sig plan och slät.
Tack för det
 
  • Gilla
HasselmarkenHampus
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Är 2000kr ok?

[länk]

/Höghus
Bra pris men tillgodoser inte riktigt behovet. Tack för tips iaf
 
F fribygg skrev:
Om man inte vill bygga själv är ju färdiga pallben och en lastpall i önskat mått en enkel och ganska billig lösning på robust arbetsbord som tål att stå ute.
Tack, men lite stil vill ha nog ha :)
 
S Svartnagel skrev:
Bra pris men tillgodoser inte riktigt behovet. Tack för tips iaf
Vad faller den på? 10cm bredd?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Vad faller den på? 10cm bredd?

/Höghus
Dels det, men är det trä finns möjligheten att enkelt fästa t ex ett städ. Det gör inget om man råkar köra sågen i skivan. Vikten har jag inte kollat, men det bör ju vara lite tyngd för stabiliteten.
 
Förra sommaren byggde jag ett arbetsbord som kan användas som vanligt trädgårdsbord när renoveringarna är klara. Jag försöker därför att inte köra sågen i det. Underredet är byggt av 45x95, ovanpå ligger det 28x120.

Hembyggt arbetsbord av trä i trädgård, tillverkat för att senare användas som trädgårdsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byggde även ett mindre som senare kan användas som planteringsbord, underredet är byggt av 45x45 och ovanpå ligger det 22x95 om jag minns rätt.

Hembyggt arbetsbord av trä med en tjockare skiva och robust underrede, bredvid ett mindre träbord, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skärkarl Skärkarl skrev:
Förra sommaren byggde jag ett arbetsbord som kan användas som vanligt trädgårdsbord när renoveringarna är klara. Jag försöker därför att inte köra sågen i det. Underredet är byggt av 45x95, ovanpå ligger det 28x120.

[bild]

Jag byggde även ett mindre som senare kan användas som planteringsbord, underredet är byggt av 45x45 och ovanpå ligger det 22x95 om jag minns rätt.

[bild]
Fina byggen
 
Skärkarl Skärkarl skrev:
Förra sommaren byggde jag ett arbetsbord som kan användas som vanligt trädgårdsbord när renoveringarna är klara. Jag försöker därför att inte köra sågen i det. Underredet är byggt av 45x95, ovanpå ligger det 28x120.

[bild]

Jag byggde även ett mindre som senare kan användas som planteringsbord, underredet är byggt av 45x45 och ovanpå ligger det 22x95 om jag minns rätt.

[bild]
Hur har du fäst benen med liggarna mellan? Skråskruvat bara? Inga synliga skruv👍
 
S Svartnagel skrev:
Hur har du fäst benen med liggarna mellan? Skråskruvat bara? Inga synliga skruv👍
Det sitter ett vinkelbeslag 90x90 i varje hörn.
 
  • Gilla
Svartnagel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.