Hej
Jag ska bygga om vårt garage till en ateljé åt min fru och behöver tips hur jag ska lösa golvbeläggningen.
Garaget har ett betonggolv men jag har ingen aning om det är bara är en ren platta eller om den är isolerad på något sätt. Garaget har installerad elvärme från nittiotalet men den har inte varit igång på femton år. Kommer sätta in en luftvärmepump istället.
Hur ska jag resonera kring underlag för golv i den här miljön? Både för att få en isolerande effekt och för att slippa fuktproblem underifrån.
 
Borra ett hål och kolla om du aldrig tänkt använda golvvärmen igen (finns ju risk att man borrar i den)
Borra bara genom plattan och känn sen med en mejsel eller nått, du kommer märka om det är frigolit eller bara mackadam.
Bekant har garage med elvärme i golvet, hans farfar byggde det på tidigt 80 tal, och det är tjock frigolit under.
Tveksam att man göt in golvvärme utan isolering på 90 talet.

Gå ju undvika att borra i värmekablarna genom att sätta på värmen och kolla med en värmekamera, kanske finns det nån app till telefonen idag man kan använda ??
 
Isakare Isakare skrev:
Borra ett hål och kolla om du aldrig tänkt använda golvvärmen igen (finns ju risk att man borrar i den)
Borra bara genom plattan och känn sen med en mejsel eller nått, du kommer märka om det är frigolit eller bara mackadam.
Bekant har garage med elvärme i golvet, hans farfar byggde det på tidigt 80 tal, och det är tjock frigolit under.
Tveksam att man göt in golvvärme utan isolering på 90 talet.

Gå ju undvika att borra i värmekablarna genom att sätta på värmen och kolla med en värmekamera, kanske finns det nån app till telefonen idag man kan använda ??
Jag är otydlig Isakare, det finns inga golvvärmeslingor.
Det finns element installerade, tänkte om det ev tydde på isolering, men ser att det är lätt att missförstå när jag skrev sådär.
 
Ja då var det en annan femma och större risk att den är oisolerad, men börja med ett hål för att kolla.
 
  • Gilla
jerydh
  • Laddar…
Platonmatta på golvet, 40-50mm cellplast i bättre kvalite, parkett/laminat/golvspån med matta.
Så hade jag byggt.
Sen beror det ju på lite var i landet, gå upp eller ner i isoleringstjocklek beroende på medeltemperatur
 
  • Gilla
jerydh
  • Laddar…
nino nino skrev:
Platonmatta på golvet, 40-50mm cellplast i bättre kvalite, parkett/laminat/golvspån med matta.
Så hade jag byggt.
Sen beror det ju på lite var i landet, gå upp eller ner i isoleringstjocklek beroende på medeltemperatur
Tack för tipsen @nino
Bor i Kalmar så inte så mycket minusgrader.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja då var det en annan femma och större risk att den är oisolerad, men börja med ett hål för att kolla.
Andra saker kom emellan men jag har borrat och plattan är oisolerad.
 
nino nino skrev:
Platonmatta på golvet, 40-50mm cellplast i bättre kvalite, parkett/laminat/golvspån med matta.
Så hade jag byggt.
Sen beror det ju på lite var i landet, gå upp eller ner i isoleringstjocklek beroende på medeltemperatur
Efter att ha tagit ner en mellanvägg så har jag insett att golvnivån diffar i utrymmet. Byggnaden är tillbyggd genom att man gjutit ny platta i ena änden. En del har även varit tvättstuga så det är fall mot en gammal golvbrunn.
Så nu står jag med oisolerad platta, plant golv på 4/6 av ytan, någon cm högre platta på resterande 2/6 varav hälften är gjutet med fall.

Jag tänker inte ge mig på att flytspackla det här, funderar istället på ett nivellgolv för att jämna ut nivån. Kan din plan kompletteras så här @nino ?
Platonmatta
Nivellgolv med cellplastisolering
Golvspån

Eller blir det vanskligt medluftspalten som uppstår under träreglarna som hamnar någon cm över platonmattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.