Hej,

Klippte gräset häromdagen och var nära att ramla ner i ett slukhål. Tydligen från borrhålet till bergvärmen. Tidigare ägare (ca 10-15år sedan) installerade bergvärme. Pumpen är ny från 2021(också tidigare ägare). Den nya bergvärmepumpen är betydligt mer effektiv än den gamla och tar ut mer energi än hålen mäktar med (finns 2 hål).

Är det bara att täppa igen hålet och gå vidare?

Vad fyller jag igen hålet med? Jord, grus?
 
  • Slukhål i en gräsmatta uppkommet nära borrhålet till en bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slukhål i gräsmatta med synligt grus och delar av ett svart rör som antyder koppling till bergvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Förmodligen läcker det vatten från berget. Antingen är inte foderröret tätt mot berget, eller så är locket i toppen trasigt.
 
S
Gräv bort allt tills att du ser röret och kan reparera eller ersätta locket. Sannolikt är det trasigt och massorna du fyller på ovanifrån kommer bara rasa ner. Du vill dessutom inte ha så mycket skit i röret att slangarna får fast material runt sig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Försäkringsskada alltså, om ovanstående postare har rätt i spekulationerna kring orsaken.
 
S
V Vardagsrum skrev:
Försäkringsskada alltså, om ovanstående postare har rätt i spekulationerna kring orsaken.
Kan verkligen försäkringen täcka något på 10-15 år gamla rör?
 
S SueCia skrev:
Kan verkligen försäkringen täcka något på 10-15 år gamla rör?
Ursäkta, jag läste med annan kroppsdel än ögat, trodde hela anläggningen var från 2021.

Det är vanligt att man tar upp fler hål när man byter till modernare, mer effektiv pump.

Det finns dock försäkringar som tar så gamla grejer, men torde vara få. Folksam gör det inte. Läs dina villkor.
 
Jag har precis fått samma problem, trillade ner i ett 1m djupt slukhål på min gräsmatta förra veckan. Fått det förklarat att det kan bli sådär om borrhållet fryser och det är mycket vatten i marken och om det är tjälskutande material som lera, silt mm. Frysningen orsakar att is bildas runt foderröret och Kollektorslangarna innan de går ner i foderröret som trycker undan jorden. När isen smälter bildas ett tomrum (slukhål) mellan foderrör och marken. Ska tydligen bara vara att fylla igen hålet, men man kan räkna med att det kan ske igen. Kan bero på flera orsaker till frysning. Själva frysningen i sig är inte ovanlig, den blir bara problematisk om det fryser såpass mycket att kollektorslangarna kläms istället för att isen expanderar utåt leran istället. Typ så fick jag det förklarat.
Hur har det gått för dig, vad gjorde du för åtgärd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.