T Trappa skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut hos er, men med tanke på att det är ett radhus och lvvp för mer eller mindre väsen bör du fundera på placeringen av utedelen.
Absolut jag måste ju prata med föreningen och eventuellt grannar om detta. Jag behöver dock ha lite mer kött på benen så att jag har ett färdigt förslag att faktiskt lägga fram.
 
Redigerat:
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
15 000kWh låter lite mycket i mina öron. Förstår att du vill göra något åt saken.

Jag och sambon bor strax norr om Uppsala i ett enplanshus (trä), 100kvm, byggt -79 på oisolerad betongplatta, kopplade 2-glasfönster, eget VA. Värmer upp med LLVP (IVO Nordic), oljefyllda radiatorer (2x 1 000W) och stödeldar lite i kamin när det blir riktigt kallt.
Under perioden 1 oktober 2023 - 31 mars 2024 gjorde vi totalt av med 5 357kWh.

Vi kommer byta fönster i sommar, och planerar för en bättre uppvärmningslösning (oklart när det blir av).
Jag antar att de 893 kWh ni förbrukade i snitt under 6 månader bara avser uppvärmning. Att hushållselen ligger utöver.
 
K Kardan79 skrev:
15 000kWh låter lite mycket i mina öron. Förstår att du vill göra något åt saken.

Jag och sambon bor strax norr om Uppsala i ett enplanshus (trä), 100kvm, byggt -79 på oisolerad betongplatta, kopplade 2-glasfönster, eget VA. Värmer upp med LLVP (IVO Nordic), oljefyllda radiatorer (2x 1 000W) och stödeldar lite i kamin när det blir riktigt kallt.
Under perioden 1 oktober 2023 - 31 mars 2024 gjorde vi totalt av med 5 357kWh.

Vi kommer byta fönster i sommar, och planerar för en bättre uppvärmningslösning (oklart när det blir av).
Ofta är det mycket lönsammare att byta till en bra värmepump än att byta fönster.
Jag värnar ju kulturvärden, ofta försämrar fönsterbyten på äldre hus kulturvärdet helt i onödan när ett byte till värmepump är mycket mer lönsamt. På nyare hus är fönstren oftare av sämre kvalitet och av inget eller ringa kulturvärde, då är bytet mer pga att fönstren behöver bytas än att man tror man ska spara stora pengar på det. Men med värmepump är det oftast väldigt svårt att räkna hem fönsterbyte av energi-kostnads-skäl. Så generellt, räkna verkligen på om ett fönsterbyte lönar sig. Reklamen säger ofta att dåliga fönster står för 30% av uppvärmningskostnaden. Men med nya tätningslister så minskas detta rejält, med helt nya fönster så blir ju inte förlusten noll utan fortfarande står det för en stor del. Man luras från fönsterföretagen med dessa siffror. Kan man halvera energikostnaden med värmepump blir 15kkwh per år kanske 7kkwh per år, med timtaxa och "smart" styrning av värmen (undvika de dyraste timmarna) så kanske värmen kostar 10.000 per år totalt, det får man inte många fönster för. Dessutom, många räknar in varmvattnet i värmekostnaden, även om man kanske kan önska så så duschar man knappast mindre med nya fönster... ;) Jag brukar tänka att det "isoleringen" potentiellt kan reducera värmeräkningen med är skillnaden mellan tex en junimånad och decembermånad delat med två och detta då under de kallaste månaderna. Säg att en sommarmånad drar elen till värmen 500kwh och en vintermånad 1500kwh. Skillnaden, 1000 kwh är påverkan pga klimat. Om man kan göra en riktigt rejäl förbättring kanske det kan minska till 500kwh under de kalla månaderna, säg 6 månader. 500x6=3000 med ett elpris på 2kr/kwh blir det 6000kr per år i besparing. På 10 år 60.000. Men då är det givetvis isolering i väggar, tak, ventilation, fönster, dörrar osv. Själva fönstren står kanske för knappt hälften (eller en tredjedel), så fönstren kan då spara 20.000 kr på en 10 årsperiod. Om de håller 30 år innan nästa byte så får bytet max kosta 60.000 totalt för att löna sig.

Med det sagt så tycker jag att det är bra om BRF och radhusområden har en genomtänkt plan map värmepumpar, solceller och fönsterbyten. Både av utseendeskäl, miljöskäl och att värmepumpar och solceller KAN störa grannar. Men rätt installerade så kommer de troligen inte att göra det. Eller förfula fastigheten.
 
Redigerat:
A
A andreas_arvidsson skrev:
Absolut jag måste ju prata med föreningen och eventuellt grannar om detta. Jag behöver dock ha lite mer kött på benen så att jag har ett färdigt förslag att faktiskt lägga fram.
Är det någon som har en utedel innan?
finns det något hinder från kommun eller förening?
 
electroluxaren skrev:
Är det någon som har en utedel innan?
finns det något hinder från kommun eller förening?
Osäker på bägge frågorna. Tänk jag skulle ta och kontakta föreningen nu när jag har lite mer information.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nu har jag dragit iväg ett meddelande till föreningen så får vi se.

Jag roade mig också med att kolla på smhi:s hemsida och i Göteborg (närmaste väderstationen med långvarig data) så har det endast varit 7 stycken dagar senaste 60 åren som har varit kallare än minus 20 grader. Jag tror nog att en Nibe F2050-6 som föreslogs skulle fungera bra.
 
Ja bor du t.ex. i Stenungsund så är dimensionerande vinterutetemperatur DVUT bara -10,5 °C enligt senaste tabellen från Boverket. Den baseras på data från åren 1991-2020. Strömstad har DVUT -11,7 °C och Göteborg -10,1 °C. Det är vanligen DVUT man tittar på när värmepumpar ska dimensioneras men värmepumpstillverkarna brukar lägga på en grad eller två i extra marginal har jag sett.
 
Så nu har jag haft en rörläggare här och fått en offert på en nibe f2050-6. Det jag sitter och funderar på just nu är vad som behöver göras i form av markarbete? Räcker det att bara lägga marksten på existerande gräsmattan och ställa värmepumpen på denna? Bör man ha någon dränering?
 
A andreas_arvidsson skrev:
Så nu har jag haft en rörläggare här och fått en offert på en nibe f2050-6. Det jag sitter och funderar på just nu är vad som behöver göras i form av markarbete? Räcker det att bara lägga marksten på existerande gräsmattan och ställa värmepumpen på denna? Bör man ha någon dränering?
Ja marksten ska tydligen räcka.
Personligen tyckte jag att det verkade lite lite, så jag grävde ur 10cm från gräsmattan och fyllde med singel. Sen marksten.
Och eftersom jag hade både cement och tunnt armeringsnät över från tidigare projekt så göt jag en 5-7 cm klack med armeringsnätet ovanpå marksten, men det är nog "overkill" så det sjunger om det
 
Ang dränering så är det ju alltid bra att leda bort vatten från huset om det är möjligt.
Man kan behöva en värmekabel under utedelen på vintern för att is inte ska bygga upp underifrån.
 
Om det är möjligt så är det bra att gräva en liten stenkista på frostfriit djup (typ 1,25 m ner skulle jag gissa i Bohuslän). I med lagom stora stenar. Täck med markduk och sätt dit ett rör ner som är ca 4-5 cm diameter.
 
Tack så mycket för all hjälp!
 
  • Luftvärmepump installerad utomhus på betongblock vid en gul vägg och ett brunt staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.