Hej

Jag har köpt ett hus där det finns ett gammalt båthus på tomten. Om man bygger om båthuset till en bastu med båtförvaring måste jag söka bygglov då?

Min tanke är att sätta ett stort fönster från golv till tak där båten en gång i tiden gick in i båthuset. Sedan ett mindre fönster åt vardera håll från golv till tak åt sidorna. Så man får panoramautsikt från bastun. Är detta görligt eller måste det vara just ett båthus?

Själva båten kommer fortfarande förvaras i båthuset men den kommer jag i sådana fall dra in på land och "köra" in den från fel håll så att säga i båthuset.

Det kommer krävas mycket jobb med detta projekt eftersom grunden till båthuset har försvunnit på sina ställen så halva båthuset ligger nere i sjön vid detta laget.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
A
Går din tomt alltså ner i vattnet? Nu spekulerar jag, men det brukar vara hårt just när det är strand/vatten. Man brukar inte få ha fönster ut mot vattnet när man får dispens, och ett båthus som du gör om till bastu lär kräva bygglov och dispens.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
A Amarace skrev:
Går din tomt alltså ner i vattnet? Nu spekulerar jag, men det brukar vara hårt just när det är strand/vatten. Man brukar inte få ha fönster ut mot vattnet när man får dispens, och ett båthus som du gör om till bastu lär kräva bygglov och dispens.
Du har helt rätt, båthuset går ut i vattnet. Man kan säga att båthuset börjar i strandlinjen och sen går utåt.

Blir länsstyrelsen inblandade i sådana här ärenden eller är det bara kommunen?
 
Länsstyrelsen blir inblandade. De har tillsyn över kommunens strandskyddsbeslut, så även om det skulle vara en kommunal dispens så är länsstyrelsen inblandad.

Likt @Amarace vill jag lyfta frågan om tomt/fastighet. Det är rätt vanligt att ett båthus ligger utanför tomten, även om det ligger inom fastigheten. I så fall skulle jag ge det väldigt liten chans att gå igenom.

Även om båthuset skulle ligga inom tomten känns det högst tveksamt att få igenom det då den typ av fönster du beskriver skulle upplevas privatisera än större arealer än vad som redan sker.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Länsstyrelsen blir inblandade. De har tillsyn över kommunens strandskyddsbeslut, så även om det skulle vara en kommunal dispens så är länsstyrelsen inblandad.

Likt @Amarace vill jag lyfta frågan om tomt/fastighet. Det är rätt vanligt att ett båthus ligger utanför tomten, även om det ligger inom fastigheten. I så fall skulle jag ge det väldigt liten chans att gå igenom.

Även om båthuset skulle ligga inom tomten känns det högst tveksamt att få igenom det då den typ av fönster du beskriver skulle upplevas privatisera än större arealer än vad som redan sker.
Ja, det ligger inom fastigheten men delvis utanför tomten kan man säga. Båthuset är inget som är aktuellt inom den närmaste tiden så jag har ändå lite tid att låta kvarnarna gå hos kommun/länsstyrelsen. Jag tänker mig att det skadar inte att testa. Sen trycka på rätt saker i sin ansökan.

Sen finns det väl den risken att jag inte vill väcka björnen om det nu kan visa sig vara negativt på något sätt. Till exempel att de vill jag river båthuset eller liknande....
 
  • Båthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Sernando - Det är lantmäteriet du får skratta åt😁.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.