K Kriss Marc skrev:
Såga av strax innanför tomtgräns led tillbaka röret med 2st kopplingar så allt går tillbaka. Du har aldrig hört vem som gjorde det Vi trodde det var ni som fixat?
Skanska måste varit där och fixat
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Bra tänkt. Vi har kontaktat byggmiljö och mark och vatten på kommunen (tror jag att avdelningarna hette) och dom kan inte göra något säger dom. Jag tycker också det är konstigt.
Pratar du med kommunens miljöavd o ber dem ta prov på vad som finns i röret så ska du se att det tar skruv ..... miljö är ordet på modet idag så jag lovar att de kommer att vara som illrar ifall de släppt ut nå't skit från deras ljusskygga verksamhet.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
H
F Frågeställaren1 skrev:
Vi har gjort detta vid två tillfällen. Ena gången frågade vi dom och han sa att det är han som gjorde detta i samråd med kommunen. Då ringde vi kommunen och de känner inte till detta alls. Så då konfronterade vi dom och han sa att det ska fixas, och att Skanska ska komma och utföra jobbet. Detta var ett år sedan och nu är deras fastighet såld. Vi tänker sätta igen röret helt enkelt.
Ring och till miljökontoret och anmäl, de får åka ut och undersöka. Är det dessutom giftigt så blir det inte roligt för grannen. Sanering och böter.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
Usch vilken jobbig situation! Du har fått många bra tips här, och jag håller med om att det är viktigt att agera nu och ligga på kommunen. Det här är inte ok!
Nu låter det ju som att det är utsläpp med tanke på situationen men det behöver inte vara det. Jag odlar också en del och förra året blev jag jätterädd för det dök upp en oljig hinna på ställen där det stod vatten. Försökte förstå vad det kunde vara för något som läckt men kunde inte komma på något alls. Och när vi grävde på något nytt ställe och det blev vatten stående så dök det upp där också. Till slut kom vi fram till att det var järnbakterier. Det är bakterier som äter järn i vatten. Det går att se skillnad på oljeutsläpp och järnbakterier genom att dra en pinne genom. Om hinnan sluter sig direkt och går igen så är det olja eller liknande, om hinnan bryts upp och spricker i bitar är det bakterier.
Kanske inte så sannolikt att det är så hos dig, men finns det en chans så skulle det ju vara väldigt mycket trevligare än alternativet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Hej!


Jag tror att jag har valt rätt kategori för min fråga, om inte går det bra att moderator flyttar till rätt.


Det är såhär att jag bor i en ville med en mycket stor tomt, i en by, på ett icke planlagt område. Det är en så pass liten by att alla har enorma tomter på 0.5 hektar, men det räknas inte som en gård.
Vi odlar grönsaker på vår tomt som vi lever på hela året, och överskottet säljer vi eller skänker bort. Vi är alltså privatpersoner som lever på vår tomt.


Hur som. Vi har några grannar på vardera sida om oss. Vi har en granne på vår vänstra sida som driver en mindre firma där dom restaurerar diverse saker, och använder bl.a. lacknafta och andra vätskor.


Nu till huvuddelen:


För ungefär ett år sedan hittade vi ett rör som leder in på vår tomt, från tomtgränsen som gränsar in till dessa grannar på vår vänstra sida. Vi blev mycket misstänksamma och frågade dom vad detta var för något rör. Dom förklarade att dom, tillsammans med vår kommun, har skapat ett rör som leder in på vår tomt. Då dom inte pratar svenska, och knappt engelska var det svårt att förstå dom men vi förstår varandra grundligt. Detta kändes mycket konstigt så vi ringde kommunen som inte hade en aning om vad dom pratar om. Vi bad om råd och kommunen tyckte att vi skulle fylla igen röret men det kunde dom inte säga officiellt, utan det rådet var mer sådär emellan oss. Vi gick då till grannarna igen och enligt dom skulle dom fixa detta röret tillsammans med Skanska. Detta är ju helt orimligt för man kan inte bara fylla igen och göra andra jobb på någon annans tomt utan tomtägarens vetskap. Jag vill fylla igen detta röret nu då vi hittat en hinna på vattnet på vår tomt, så som det brukar vara när man blandar typ bensin med vatten, om ni förstår vad jag menar för blåaktig hinna.
Varför kontakta du inte miljö? Ge inte en sån ngn chans utan täpp till röret.
 
F Frågeställaren1 skrev:
Bara för kontextens skull, för 3 år sedan gick byns reningsverk sönder då någon dumpat lacknafta i någon brunn. Dessa är de enda som sysslar med restaurering, och vid 2 tillfällen fick kommunen reparera reningsverket. Notan som kommunen fick ta blev nästan 2 miljoner. 2 år senare renoverar dom och höjer vägen som är emellan oss, denna vägen är inte deras, dom äger inte den. Dom har inte ett godkännande från ägaren att asfaltera och höja. I samband med detta byggdes detta röret, då vi märkte den.
Jag vill mest skapa karaktär, så att ni får ett hum om vad vi har att göra med för typ av människor.
Troll 👹
 
  • Gilla
asa-nesse
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Ingen fara! Jag har odling ut i fingerspetsarna, så jag svarar jättegärna.
Vi odlar på 5000 kvm, det är mycket, ja, men vi har inte renodlad grönsaksodling utan även höns och frukt/bär inkluderade i dessa 5000 kvm.
....
Och allt mer eller mindre bevattnat av din grannes garage-vatten!? Hua...

Ta prover på vad som kommer ut ur rören och skickade till analys - om hela er tomt är kontaminerad med vad dom nu släpper ut så skulle inte jag sälja något av vad som växer där till allmänheten och inte äta det själv heller för den delen...

//
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Hej!


Jag tror att jag har valt rätt kategori för min fråga, om inte går det bra att moderator flyttar till rätt.


Det är såhär att jag bor i en ville med en mycket stor tomt, i en by, på ett icke planlagt område. Det är en så pass liten by att alla har enorma tomter på 0.5 hektar, men det räknas inte som en gård.
Vi odlar grönsaker på vår tomt som vi lever på hela året, och överskottet säljer vi eller skänker bort. Vi är alltså privatpersoner som lever på vår tomt.


Hur som. Vi har några grannar på vardera sida om oss. Vi har en granne på vår vänstra sida som driver en mindre firma där dom restaurerar diverse saker, och använder bl.a. lacknafta och andra vätskor.


Nu till huvuddelen:


För ungefär ett år sedan hittade vi ett rör som leder in på vår tomt, från tomtgränsen som gränsar in till dessa grannar på vår vänstra sida. Vi blev mycket misstänksamma och frågade dom vad detta var för något rör. Dom förklarade att dom, tillsammans med vår kommun, har skapat ett rör som leder in på vår tomt. Då dom inte pratar svenska, och knappt engelska var det svårt att förstå dom men vi förstår varandra grundligt. Detta kändes mycket konstigt så vi ringde kommunen som inte hade en aning om vad dom pratar om. Vi bad om råd och kommunen tyckte att vi skulle fylla igen röret men det kunde dom inte säga officiellt, utan det rådet var mer sådär emellan oss. Vi gick då till grannarna igen och enligt dom skulle dom fixa detta röret tillsammans med Skanska. Detta är ju helt orimligt för man kan inte bara fylla igen och göra andra jobb på någon annans tomt utan tomtägarens vetskap. Jag vill fylla igen detta röret nu då vi hittat en hinna på vattnet på vår tomt, så som det brukar vara när man blandar typ bensin med vatten, om ni förstår vad jag menar för blåaktig hinna.
Ring miljökontoret så kommer de snabbt, säg att det luktar ”gift”😏
 
F Frågeställaren1 skrev:
Ja men lite så tänker vi också. Det är alla fastighetsägares ansvar att ta hand om sitt eget dagvatten, och det ska väl inte gå att bara dumpa det till oss? Nu har vi väldigt många blåa hinnor på vårt vatten som ska gå till vår odling, det är inte vårat. Vi odlar ekologiskt och är mycket noggranna med jordmån och vatten.
Det verkar besvärligt och svårlöst detta. Synd att grannen inte fixat det och illa att kommunen duckat också.

Jag får en tanke som kanske inte avhandlats i tråden:

Tänk på att ni ansvarar för att det ni odlar och säljer vidare är säkert att äta! Det spelar ingen roll hur lite eller sällan det är eller om ni säljer till Ica eller skänker gratis till bekanta. Det är samma livsmedelskrav.

Ni vet säkert detta men ville vara övertydlig. Är ju riskabelt med verkstad/industritomt bredvid odling, särskilt om det sluttar åt ert håll. Att det är anlagt en direkt avledning in till er är förstås helt galet.

Inte menat som salt i såren utan ett försök att ge er råg i ryggen att gå vidare med detta och få en lösning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Se till så att nya ägaren känner till detta och är det inte sålt ännu så se till så att mäklaren vet. Detta kommer påverka försäljningspriset märklaren måste då upplysa nya köpare om problemet. Är det sålt så får nya ägaren driva kostnaden för att ordna till det mot gamla ägaren. Bättre att dem känner till problemet nu så dem inte behöver betala för detta potentiellt dolda fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jakob Berglund skrev:
Se till så att nya ägaren känner till detta och är det inte sålt ännu så se till så att mäklaren vet. Detta kommer påverka försäljningspriset märklaren måste då upplysa nya köpare om problemet. Är det sålt så får nya ägaren driva kostnaden för att ordna till det mot gamla ägaren. Bättre att dem känner till problemet nu så dem inte behöver betala för detta potentiellt dolda fel.
Nya ägaren har kanske inte nån liten industri i garaget. Han parkerar där, gör nån motortvätt då och då med avfettning å allt, tvättar av vinterdäcken och spolar bort snöblasket från undersida och hjulhus.

Hmmmm ... det där är nog nästan värre än den lilla industrin. 😬😬😬
 
TRJBerg
Vad jag vet så är fastighetsägaren fullt ansvarig för alla föroreningar på fastigheten och måste själv bekosta saneringen. Om föroreningen bedöms kräva sanering förstås.
Sedan kanske fastighetsägaren kan kräva ersättning från annan orsakande part men det är en helt egen process med okänd utgång.
 
T Troberg skrev:
Det är din tomt, men det är inte ditt rör.
Det är egenmäktigt förfarande, och kan ge dig problem.
Om verksamheten inte har de tillstånd som krävs är det knappast TS som kan råka illa ut.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om verksamheten inte har de tillstånd som krävs är det knappast TS som kan råka illa ut.
Det är fortfarande inte TS rör.

Gå den rätta vägen, det är så mycket enklare.
 
T Troberg skrev:
Det är fortfarande inte TS rör.

Gå den rätta vägen, det är så mycket enklare.
Fast kommunen verkade ju inte bry sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.