Damp det ned i brevlådan här om dagen.

Min nuvarande anläggning installerades 2002 och nu skall den tydligen bytas.

Frågan jag ställer mig, vad är mest lönsamt?

Alt 1

Jag fortsätter hyra 399 sek / mån plus fjärrvärme för 103.75 kwh

Alt 2

Jag kan köpa loss den nuvarande för 3500 sek, men då kan jag inte teckna något serviceavtal på den. Fjärrvärme 103.75 kwh

Alt 3

Jag kan köpa den nya fjärrvärmecentral för
38 200 ink installation + 160 sek i månaden för serviceavtal fjärrvärme 103.75 kwh

Hur länge håller en fjärrvärmecentral? Dom bytte styrenheten i vintras. Hur länge kan jag räkna med att den håller ? Eller är det att likställa med hur långt är ett snöre?

Må väl

/Garmen
 
Jag skullle fortsatt hyra den, hyran i 8 år blir samma som Alt 3 utan serviceavtal.

Serviceavtal kostar 1920/år i Alt 3

Drar man bort dessa 1920 från årskostnaden i Alt 1 blir kostnaden för anläggningen 2868/år eller 239/mån.
Det är ganska billigt med 399 kronor/månad för att ha det helt bekymersfritt avseende fel på anläggningen.
 
Alt 3.
Köp den, skippa serviceavtal. Fjärrvärme strular sällan
 
Har du behövt serva fjärrvärmecentralen ofta hittills? Vår central har jag under de tio år vi bott i huset knappt behövt röra. När vi flyttade in fick jag justera värmekurvan och ställa in temperatur för tappvattnet sen har den tuggat och gått. Efter det är det enda underhållet att jag har fått dra åt två tre muttrar genom åren när det droppat lite, inget mer.
Cirkulationspumpen håller inte för evigt och det finns väl viss risk att reglerelektroniken pajar också, men den var ju nybytt. (Eller var det fjärrvärmebolagets mätare/avläsare?)
Hur som helst jag skulle utan tvekan valt att köpa loss nuvarande central och ta eventuella servicekostnader när något pajjar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Alt 2 eller 3 men utan serviceavtal.

Alt 2 om du tror att befintliga fjv-centralen kommer att hålla flera år till samt att ni riskerar att bli utan värme och/eller varmvatten om den rasar.

Alt 3 om du vill vara på den säkra sidan.



Vår fjv-central är från 2004, det jag har gjort med den sedan vi köpte huset 2007 är byte av cirkulationspumpen (den gamla vibrerade och lät lite illa) samt bytt reglercentralen (för att jag ville ha bättre och fler inställningsmöjligheter).
Sen har jag justerat förinställningen på alla radiatorer samt justera värmekurvan.
 
jakobsbygge
Alt. 2 tills den går sönder och sedan utvärdera igen. Byt inget som fungerar :) om inte det finns en ökad verkningsgrad som motiverar
 
G Garmen skrev:
Min nuvarande anläggning installerades 2002 och nu skall den tydligen bytas.
Vem säger att den ska bytas.
 
J jonaserik skrev:
Vem säger att den ska bytas.
Partille Energi. Skall och skall, jag har ju alternativet att köpa loss den gamla och köra på utan serviceavtal
 
Mycket lustigt att dom säger att den ska bytas. Undrar varför, har dom sagt någon förklaring på det, eller är det så att dom anser den passerat bäst före datum. Bara för kul skull ta ett foto på den och fabrikat/modell, för att en helhet i det.

EDIT vad skulle det kosta att lösa ut den.
 
J jonaserik skrev:
Mycket lustigt att dom säger att den ska bytas. Undrar varför, har dom sagt någon förklaring på det, eller är det så att dom anser den passerat bäst före datum. Bara för kul skull ta ett foto på den och fabrikat/modell, för att en helhet i det.

EDIT vad skulle det kosta att lösa ut den.
3500 sek, värmemätaren är nyinstallerade för knappt två månader sedan. Vet ej ifall du blir klokare på bilderna?

Bott här i sex år inte rört fjärrvärmen, tuggat och gått som den skall
 
  • Närbild av informationsetikett på en nyinstallerad värmemätare från METRO THERM med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad värmemätare vid fjärrvärmesystem med justeringsrattar och röda rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad värmemätare från GRUNDFOS i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad värmemätare i en fjärrvärmecentral med uppmätta 0.399 MWh på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två nyinstallerade värmemätaretiketter med tekniska specifikationer och tillverkarinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AHA dom har bytt sin mätare och inte själva regleringen. Det är en äldre Danfos som reglerar värmen och den kan säga upp sig, finns att få tag på om man letar lite. Pumpen är en standrd och finns ersättare på billiga varuhuset. Det är en Methroterm FJ-central och många sådana och andra fabrikat fungrera i många år. Dyrast är din reglering, sen finns det en VV-reglering som kan bråka, men har ni bra vatten så brukar dom hålla dom med. Blir lite som ett lotteri att köpa ut den, men en ny blir inte bättre och kostar en slant.
Så köp ut den och titta upp i himlen och säg "" Nu får du se till att fungera länge ""
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Så köp ut den och titta upp i himlen och säg "" Nu får du se till att fungera länge ""
Funkar det lika bra att kolla upp i taket? Eller bör man göra ett hål så man har direktkontakt med himlen?

Hur som helst så har jag en likadan central fast från 2006. Reglercentralen som du säger är en gammal från Danfoss, vad händer om den pajar och man inte får tag i en likadan? Det är inte bara plug-n-play med nyare modeller?

Min anläggning har tickat på i 18 år nu utan ett enda problem. Låt säga att din tickar på i 15 år till. Då har du sparat 72.000 kronor. Det räcker ju till två nya anläggningar.

Man kan inte köra på alt 2 och sen haka på alt 3 i efterhand ifall allting skiter sig?
 
N naikon skrev:
Hur som helst så har jag en likadan central fast från 2006. Reglercentralen som du säger är en gammal från Danfoss, vad händer om den pajar och man inte får tag i en likadan? Det är inte bara plug-n-play med nyare modeller?
Har några stycken i C-lagret och TS kan få köpa en som reserv och det är plugg in och ställa om kurvan.
 
J jonaserik skrev:
AHA dom har bytt sin mätare och inte själva regleringen. Det är en äldre Danfos som reglerar värmen och den kan säga upp sig, finns att få tag på om man letar lite. Pumpen är en standrd och finns ersättare på billiga varuhuset. Det är en Methroterm FJ-central och många sådana och andra fabrikat fungrera i många år. Dyrast är din reglering, sen finns det en VV-reglering som kan bråka, men har ni bra vatten så brukar dom hålla dom med. Blir lite som ett lotteri att köpa ut den, men en ny blir inte bättre och kostar en slant.
Så köp ut den och titta upp i himlen och säg "" Nu får du se till att fungera länge ""
Ja det är lite så mina tankar går också.
J jonaserik skrev:
Har några stycken i C-lagret och TS kan få köpa en som reserv och det är plugg in och ställa om kurvan.
Vad skulle något sådant gå loss på?
 
G Garmen skrev:
Ja det är lite så mina tankar går också.

Vad skulle något sådant gå loss på?
Du har PM
 
  • Gilla
Garmen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.