Om ni nu varit på kommunen, och de inte bryr sig ett dugg. Så skulle jag inte vänta en minut till. Blanda ihop en hink med betong, eller ta en sprayburk med fogskum, och fyll röret omedelbart. Dina växtet och ditt vatten blir ju förgiftat.
Med största sannolikhet har de kopplat golvbrunn och vask i garaget till röret. Detta ska egentligen renas i oljefälla, och det är normalt dryga böter mot detta brott. Det är därför konstigt att kommunen inte omedelbart kollar upp detta.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Era grannar verkar ju vara jubelidioter, men det är ett par saker som är lite oklart (som det brukar vara i trådar):


1. "Kommunen vill inte göra något", det skriver folk ofta. Men VARFÖR? Frågar man inte varför? Min erfarenhet av kommuner är att de väldigt gärna ger dig tjocka bibbor med paragrafer osv som det lutar sig på i sina beslut.

Det funkar inte så att en person på "kommunen" bara säger "njae... det får du ta med grannen". Inte när man kommer in och säger "Hej, mina grannar bedriver vad jag tror är olagligt, oregistrerat företagande på sin villatomt och leder ej filtrerat oljeförorenat vatten in på min tomt" (visa bild på röret).

2. Om de har sålt så är väl problemet halvt löst antar jag, eller är det troligt att de nya ägarna också nu kommer att bedriva olaglig restaureringsverksamhet i villagaraget?
Jättebra frågeställningar!
Jag ringde runt förra året och försökte ligga på, men jag vet inte om det bara är våran kommun som dom är så handlingsförlamade. Jag blev runtkopplad och kom fram till en man som verkade ha haft mobilen med sig hemma, jag hörde en tv i bakgrunden. Han lät inte intresserad av att diskutera ärendet med mig och bad mig ringa tillbaka under morgondagen. Sagt och gjort, jag fick tala med miljökontoret men dessa kopplade mig till bygg. Där informerade han mig att dom inget kan göra och att vi får ta det civilrättsligt men att han hade fyllt igen röret (mellan oss).
Någon dag senare gick min man till dom och grannen sa att Skanska skulle komma och fixa detta i samband med kommunen. Då blev vi jättefundersamma för man kan väl inte bara avtala om med en tredjepart att de ska komma till oss och arbeta på vår tomt utan vår vetskap eller godkännande?
Så jag ringde kommunen som sa att dom inte har en aning om detta och att det inte stämmer att de ska komma med Skanska. Jättemärkligt. Därefter har jag, dumt nog, inte tagit hand om detta sedan i somras. Nu har dom sålt.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Jättebra frågeställningar!
Jag ringde runt förra året och försökte ligga på, men jag vet inte om det bara är våran kommun som dom är så handlingsförlamade. Jag blev runtkopplad och kom fram till en man som verkade ha haft mobilen med sig hemma, jag hörde en tv i bakgrunden. Han lät inte intresserad av att diskutera ärendet med mig och bad mig ringa tillbaka under morgondagen. Sagt och gjort, jag fick tala med miljökontoret men dessa kopplade mig till bygg. Där informerade han mig att dom inget kan göra och att vi får ta det civilrättsligt men att han hade fyllt igen röret (mellan oss).
Någon dag senare gick min man till dom och grannen sa att Skanska skulle komma och fixa detta i samband med kommunen. Då blev vi jättefundersamma för man kan väl inte bara avtala om med en tredjepart att de ska komma till oss och arbeta på vår tomt utan vår vetskap eller godkännande?
Så jag ringde kommunen som sa att dom inte har en aning om detta och att det inte stämmer att de ska komma med Skanska. Jättemärkligt. Därefter har jag, dumt nog, inte tagit hand om detta sedan i somras. Nu har dom sålt.
Ligg på kommunen innan ägarbytet går igenom så att förorenarna inte kommer undan!
Om kommunen inte verkar att göra något så kontakta den lokala tidningen omgående, allt skriftligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lite ironiskt att kommunerna går i taket om man sätter ett avlopp i garaget men i detta fallet verkar inte avfallet vara problemet...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
NU har TS fått en massa förslag om åtgärd, både legalt och illegalt. Så vi kanske får avvakta vad det blir i slutändan av det hela. Men någon ordning ska det vara med ett utsläpp på annas fastighet.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag måste säga att jag är förvånad över att det tog 41 inlägg innan någon nämnde sanering, och sen även provtagning.
Om jag hade odlat en stor del av mitt matförråd på den marken hade jag velat veta vad för skit grannen skickar ut i min jord, och jag hade velat få de troligen farliga ämnena omhändertagna omgående.
 
  • Gilla
Mortsken och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag måste säga att jag är förvånad över att det tog 41 inlägg innan någon nämnde sanering, och sen även provtagning.
Om jag hade odlat en stor del av mitt matförråd på den marken hade jag velat veta vad för skit grannen skickar ut i min jord, och jag hade velat få de troligen farliga ämnena omhändertagna omgående.
Man kan ju göra allt det där utan att blanda in kommunen.
Det man inte vill hamna i är ju att man som markägare blir ansvarig för sanering och sen behöver driva rättsprocess mot grannen för att få ersättning för kostnaderna. Det kan dels ta flera år och vara otroligt tidskrävande men det kan också i slutändan sluta med att grannen fintar bort TS genom att konkursa bolaget/försvinna utomlands eller liknande......
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Jättebra frågeställningar!
Jag ringde runt förra året och försökte ligga på, men jag vet inte om det bara är våran kommun som dom är så handlingsförlamade. Jag blev runtkopplad och kom fram till en man som verkade ha haft mobilen med sig hemma, jag hörde en tv i bakgrunden. Han lät inte intresserad av att diskutera ärendet med mig och bad mig ringa tillbaka under morgondagen. Sagt och gjort, jag fick tala med miljökontoret men dessa kopplade mig till bygg. Där informerade han mig att dom inget kan göra och att vi får ta det civilrättsligt men att han hade fyllt igen röret (mellan oss).
Någon dag senare gick min man till dom och grannen sa att Skanska skulle komma och fixa detta i samband med kommunen. Då blev vi jättefundersamma för man kan väl inte bara avtala om med en tredjepart att de ska komma till oss och arbeta på vår tomt utan vår vetskap eller godkännande?
Så jag ringde kommunen som sa att dom inte har en aning om detta och att det inte stämmer att de ska komma med Skanska. Jättemärkligt. Därefter har jag, dumt nog, inte tagit hand om detta sedan i somras. Nu har dom sålt.
Hade jag hamnat i denna situation (lärdom framöver?) så hade jag sagt typ: "Bra, då pluggar jag igen röret nu så får 'skanska' komma och fixa det hos er imorgon", alt: "Då pluggar jag igen röret imorgon då eftersom skanska då har fixat det"
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Att det förekommit något utsläpp av betydelse är ju inte fastställt, således en svår fråga att driva. Däremot borde ju en otillåtet avloppsanläggning in till grannen kunna vara orsak till inspektion.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det är klart men då är du redan inne i en processmardröm...
När det är ett "open and shut case", då är det inte en processmardröm, då är det en processdröm.

Face it, måste det saneras för att grannen dumpat miljöfarligt avfall på din tomt, så kommer hans vy av processen att vara "Oh my god, I'm so screwed". Kafka skulle vara stolt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är din tomt, men det är inte ditt rör.

Det är egenmäktigt förfarande, och kan ge dig problem.

Samla upp utsläppen, ta med en burk till miljökontoret och visa så ska du se att det händer saker. Det kan också vara så att de kan bli skyldiga att sanera din tomt, men då får du nog koppla in en egen advokat och driva målet själv.
Om det inte finns servitut så är det markägaren som äger röret även om någon annan installerat det. Rör är inte lös egendom.
 
I mitt garage har jag en golvbrunn, i den sitter det en oljespärrinsats. Röret från brunnen är ett vanligt avloppsrör och den går under plattan ut mot tomtgräns (på min sida) där jag döljt den under ett stenrös. Du har säkert något liknande förutom insats och att röret inte är dolt då.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Jag skulle gärna satt i en plugg med tryckluftsanslutning å blåst på med 8 bar ifrån kompressorn å se vad som hänt. 😁
Jag skulle ha gjort mig olycklig för jag hade blivit så förbannad att jag pluggat röret och pumpat in septiktankens innehåll 😠
 
  • Gilla
Marie Beliaev
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Jättebra frågeställningar!
Jag ringde runt förra året och försökte ligga på, men jag vet inte om det bara är våran kommun som dom är så handlingsförlamade. Jag blev runtkopplad och kom fram till en man som verkade ha haft mobilen med sig hemma, jag hörde en tv i bakgrunden. Han lät inte intresserad av att diskutera ärendet med mig och bad mig ringa tillbaka under morgondagen. Sagt och gjort, jag fick tala med miljökontoret men dessa kopplade mig till bygg. Där informerade han mig att dom inget kan göra och att vi får ta det civilrättsligt men att han hade fyllt igen röret (mellan oss).
Någon dag senare gick min man till dom och grannen sa att Skanska skulle komma och fixa detta i samband med kommunen. Då blev vi jättefundersamma för man kan väl inte bara avtala om med en tredjepart att de ska komma till oss och arbeta på vår tomt utan vår vetskap eller godkännande?
Så jag ringde kommunen som sa att dom inte har en aning om detta och att det inte stämmer att de ska komma med Skanska. Jättemärkligt. Därefter har jag, dumt nog, inte tagit hand om detta sedan i somras. Nu har dom sålt.
Hej,
jag tänker att det inte spelar någon roll att de sålt. Du måste se till att dokumentera och anmäla. Ta hjälp om du tycker det är svårt att själv skriva. Ett förslag är att först ge en bakgrundsbeskrivning, sedan berätta alla gånger ni kontaktat kommunen angående detta och de svar ni fått. Redogör sedan för er oro, hur detta orena vatten påverkar er mark och era odlingar, att det dessutom är olagligt att leda bort vatten från egen mark till annans mark. Googla så hittar du paragrafer i miljöbalken att använda. Är det miljöbrott så preskriberas det inte bara för att man sålt, mig veterligen. Däremot skyddar du dig själv, så att inte ni kan klandras... Tänker även att det är viktigt att nye grannen blir medveten om detta och att röret ska bort. Vet inte vem som juridiskt ska stå för den kostnaden.

Det ska räcka att ni lämnar in en anmälan till kommunkontoret, så ska de se till så att anmälan hamnar rätt. Då råder även offentlighetsprincipen, så anmälan syns.
Det stör mig om era f d grannar komma undan, bara för att de flyttat, inte är så bra på engelska eller svenska. De har precis samma skyldigheter som alla vi andra. Risken är att de förstör på samma sätt, eller värre dit de flyttar...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
Hej!


Jag tror att jag har valt rätt kategori för min fråga, om inte går det bra att moderator flyttar till rätt.


Det är såhär att jag bor i en ville med en mycket stor tomt, i en by, på ett icke planlagt område. Det är en så pass liten by att alla har enorma tomter på 0.5 hektar, men det räknas inte som en gård.
Vi odlar grönsaker på vår tomt som vi lever på hela året, och överskottet säljer vi eller skänker bort. Vi är alltså privatpersoner som lever på vår tomt.


Hur som. Vi har några grannar på vardera sida om oss. Vi har en granne på vår vänstra sida som driver en mindre firma där dom restaurerar diverse saker, och använder bl.a. lacknafta och andra vätskor.


Nu till huvuddelen:


För ungefär ett år sedan hittade vi ett rör som leder in på vår tomt, från tomtgränsen som gränsar in till dessa grannar på vår vänstra sida. Vi blev mycket misstänksamma och frågade dom vad detta var för något rör. Dom förklarade att dom, tillsammans med vår kommun, har skapat ett rör som leder in på vår tomt. Då dom inte pratar svenska, och knappt engelska var det svårt att förstå dom men vi förstår varandra grundligt. Detta kändes mycket konstigt så vi ringde kommunen som inte hade en aning om vad dom pratar om. Vi bad om råd och kommunen tyckte att vi skulle fylla igen röret men det kunde dom inte säga officiellt, utan det rådet var mer sådär emellan oss. Vi gick då till grannarna igen och enligt dom skulle dom fixa detta röret tillsammans med Skanska. Detta är ju helt orimligt för man kan inte bara fylla igen och göra andra jobb på någon annans tomt utan tomtägarens vetskap. Jag vill fylla igen detta röret nu då vi hittat en hinna på vattnet på vår tomt, så som det brukar vara när man blandar typ bensin med vatten, om ni förstår vad jag menar för blåaktig hinna.
Såga av strax innanför tomtgräns led tillbaka röret med 2st kopplingar så allt går tillbaka. Du har aldrig hört vem som gjorde det Vi trodde det var ni som fixat?
 
  • Haha
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.