>GR_B
Hur går det med vedmaskinen, Låter intressant.
 
Var inne på precis samma sak. La ner det pga att bara material i form av motorer, elmotor, sågmotor, kolvar osv blir rejält dyrt. Tex en parker 11 sågmotor kostar beg ca 5-6000 kr, ny det dubbla. Och du måste ha minst 7,5 hk elmotor för den maskin du tänkt gärna 10 hk. Så bara delar och material skulle kosta 25-30 000kr. Köpte mig en Hakki pilke 2x som jag delar med brollan samt att vi hyr ut den ibland. Fick forfarande lägga ur 25000 kr men det funkar direkt utan krångel. Fixar 3-4 kubik i timmen utan stress. Har inga problem att fixa veden på en dag. Då har jag 51 helgar kvar på året att syssla med roligare saker.
 
Fördelen med att bygga själv är att man får den precis som man vill ha den...
Om man nu orkar och har tid. Det e ju inte kul att stå framför en maskin som blir oergonomisk. För hög eller för låg.
Sedan e det farligheten. Om man skadar sig med ett hemmabygge eller en CE märkt maskin? (Ehm CE märkta vedmaskiner kanske inte finns?)
Polaren har byggt en själv och han har byggt på lite roliga funktioner bl.a att maskinen har elmotor på hjulen den står på och därmed kan rullas fram alltefter veden tar slut i högen. Han har även en eldriven frekvensstyrd telfer som han lyfter upp stockarna med.
Det bästa är att köpa ett färdigt hydlalagregat som flera tipsar om.
http://www.blocket.se/vi/14543580.htm?ca=13_s
 
Hej har själv byggt en Vedmaskin som funkar bra , det gick åt mycket järnbalk och plåt, fick tag i järn som var galvad och därför blev det mer arbete , vedmaskinen drifs av en 5kw elmotor, elmotorn driver hydraulpumpen som driver kapsvärd och klyvar, det mesta har hittats på skrot, dock hydraulkolvar hydraulmotor för svärd och hydraulpump är nyköpt, behöver dock lite färg : )

1.jpg

2.JPG

3.JPG
 
Kul att se hemmabyggen, vad har du för svärd och hydraulmotor? Var köpte du grejerna?
 
Tror svärdet är 13" klara att kapa ca 32cm hydralmotorn är en casapa köpt av återförsäljare (Kollade på en Japa dom har ochså Casapa)
 
FIINA grejjer... kan man få en videosnutt på hur den funkar :D
 
Den funkar bra Har klyvt ca 200 m3 stjälpt mått med den, klyvtiden är 6 sekunder och lika länge tar det att kapa en björkstam på ca 25cm, frammatning av stocken sker via en vinkelväxel och en plc så att bandet stanar efter en viss tid och får genom det rätt längd på klabben, Har klyvt några 1m3 säckar idag men det klatrar lite när det är så mycket snö och is på stockarna (transport band och matarband slirar) kanske lägger ut en film längre fram. :)
 
du hade hydrauldriven kapsvärd.. kom på härom dan , hur skulle det vara att fixa en elmotordriven iställen??? borde väl gå?
Lite info om kedjehastigeter och motorstyrka måste man ta reda på men.... (kom på i skrivande stund.. elmotorsåg ffs) :D
 
Ja det gäller att få bra snurr på kedjan tror jag har ca 4500 varv/min + att jag har största möjliga drev för ett 13" svärd
 
Alltså 4500 varv/min på drevet
 
Har tittat på dina fina bilder mycket och det var först nu jag kom på hur du löst det med de två klyvarna så att pinnarna automatiskt trillar rätt. Mycket smart och samtidigt enkelt....
 
Lazze skrev:
Här finns en som inte sparat på krutet
[länk]
Jag sitter i skrivande stund å funderar över att byta upp mig från motorsåg och biltema-klyven å jag antar att det naturliga steget är att köpa denna:rolleyes:
 
Oj Vilket bygge behövs nog lite "finjustering". Lägger ut en länk till en videosnut på Vedmaskinen hade dock lite slökedja :). Vedmaskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.