J JohanLun skrev:
Är det vid "väckningen" eller kan det bli permanenta skador som senare leder till brand?
Framför allt vid väckning.
 
Vistas utomhus om du provar detta.

Jag tar inget som helst ansvar.
Allt sker på egen risk.

1 kontrollera spänningen i batteriet med multimeter, mät mellan röd och svart kabel. Är spänningen bara någon volt, fortsätt.

2 mät paddlarna på laddstationen med höger paddel vikt så du hör ett svagt klick.
Se till att du efter detta är säker på vilken som är plus och minus.

Spänningen skall vara över 20volt.
Om spänning saknas eller är låg har du troligtvis fel på laddare eller bas.

3 klipp till 2 kabelbitar, ca 50 cm och skala ändarna ca 2 cm

4 stoppa in dom skalade kabeländarna i hålen i paddlarna, höger paddel (+) ansluts till röd kabel i batteriets kontaktstycke och vänster (-) till svart i kontaktstycket.
Se till att höger paddel är intryckt

Vänta 5 minuter med övervakning
Om batteriet ryker, sväller eller läcker, koppla OMEDELBART ur kablarna.
ANDAS INTE IN RÖKEN!!!!

5 ta bort kablarna, sätt i batteriet som vanligt och kör in roboten i laddaren.
Starta inte upp roboten.

6 efter en timme borde det gå att starta maskinen.
 
  • Reparation av elektronisk enhet med kablar och handverktyg på träyta. Smuts, löv, tekniskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
korben och 1 till
  • Laddar…
Säsongen närmar sig....
Har ni bytt knivar, kollat slingan, tvättat o stylat?

När drar ni igång?
 
  • Gilla
Beehouse
  • Laddar…
S SA6BTU skrev:
Säsongen närmar sig....
Har ni bytt knivar, kollat slingan, tvättat o stylat?

När drar ni igång?
Beställde precis Indigo-knivar. Tvättat gjorde jag när jag lyfte in den i höstas.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Slingan lyser grönt så inget verkar hänt under vintern.
Gör iordning ett hörn av tomten som var obrukbart (fula buskar) sådde gräs där i höstas så det får bli en liten skarvning av slingan vartefter
 
Inte igång än. Det är fortfarande frost på morgonen i Götet så nån vecka till får det bli.

En egen läxa från förra året för min del: om roboten kör förbi laddstationen och sen fastnar (trots grön lampa och ok slinga): laddkontakterna på stationen kan ha oxiderat under vintern. Så ge dem en lättare slipning med något fint slippapper så oxiden försvinner.

Snart kör vi för fulla muggar en säsong till alla Landxcapers!
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Kalendern
Nya knivar på! Kör fortfarande med ’rakbladen’ någon tipsade tidigare i tråden om. Helt oslagbara.
”10 reservblad/blad för keramikhällskrapa hällskrapa rengöringsskrapa
https://amzn.eu/d/2SuvksA
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
MeanMike MeanMike skrev:
"Slitbanan" på mitt främre hjul låg på gräsmattan häromdagen. Plockade bort hela främre hjulet och konstaterade att gummislitbanan hade slitits ut på ena sidan och det va därför slitbanan lossnade. Lite konstig konstruktion kan tyckas. får väl försöka köpa en ny "regummering" på nätet typ denna
[länk]
MeanMike MeanMike skrev:
"Slitbanan" på mitt främre hjul låg på gräsmattan häromdagen. Plockade bort hela främre hjulet och konstaterade att gummislitbanan hade slitits ut på ena sidan och det va därför slitbanan lossnade. Lite konstig konstruktion kan tyckas. får väl försöka köpa en ny "regummering" på nätet typ denna
[länk]
Har du en 3d printer så skriv ut själv
https://www.thingiverse.com/thing:4552208

Annars är vi nog flera som kan hjälpa dig...
 
  • Gilla
Vejbymats
  • Laddar…
Satte klipparen i laddaren i helgen men helt död efter vintern, har slarvat med underhållsladdningen. 💀

Följde @SA6BTU guide till att jumpstarta batteriet och det funkade perfekt.
Hade dock mycket konstiga utslag med multimetern på dockningsstationens bleck men det funkade iaf fin fint.

Återstår att se hur batteriet håller sig när jag väljer att köra ut klipparen framöver.

Tänkte även dela med mig av ett litet test jag påbörjat idag.

Vi köpte en ny studsmatta efter att vår gamla som hade nedgrävda ben och således funkade utmärkt med robotgräsklippare gett upp.

Har funderat på lösning för benen utan att denna gång gräva ner studsmattan igen.

Tänkt på lösningar som trallbrädor och liknande.
Även kollat på lösningen från robostop.se men aningen dyrt och obeprövat då jag behöver den större varianten men framförallt att man inte vet hur den står sig över tid…

Hade en gammal cykelslang 28” liggande och trädde helt sonika över (eller under) den under benparet som behöver ”skyddas” det var tajt och slangen fick töjas ordentligt men då klipparen har ultraljudssensor så ska den ju bara vara i vägen så klipparen inte klättrar upp på stången mellan benen.

Får se hur denna lösning står sig över tid.
Återkommer med resultat framöver.
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Hur underhållsladdar ni batteriet på vintern? Jag har laddaren utomhus så skulle gissa på typ en mcladdare?
 
Bara ställer ut klipparen i laddaren…
Har också laddaren ute och inkopplad året runt så en enkel sak. Det ska tydligen göras också! 🙈
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Bara ställer ut klipparen i laddaren…
Har också laddaren ute och inkopplad året runt så en enkel sak. Det ska tydligen göras också! 🙈
Tycker mig läsa att för att batteriet ska hålla ska man underhållsladda några gånger per vinter. Det är aldrig bra att batterier laddas ur helt och står tomma
 
Nej precis.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Nej precis.
Nu bor jag där det finns snö på vintern. Så känns inte aktuellt att skotta 60cm snö ner till laddstationen. Utan det borde finnas ett annat alternativ.

Någon annan som laddat batteriet utanför laddstationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.