Håller på att bygga ett skjul som (förhoppningsvis) ska bli vattentätt. Insåg precis att taket kommer ligga an mot vindskivan längst till höger, men längst till vänster så kommer taket inte ligga direkt mot fasaden, utan de kommer bli en glipa, tack vare att vindskivan pushar fram taket ~2cm. Funderar kring hur jag löser detta på bästa sätt, både estetiskt och funktionellt.

Jag förstår att det bästa hade vart att placera taket under vindskivan, men har inte riktigt lust att göra om takreglarna just nu.

Hur löser man det på snyggast sätt? Det kommer ju behövas en L-formad plåt som fästs i vindskivan oavsett misstänker jag, men eftersom taket inte kommer ligga mot fasaden så kommer ju den plåten också få en glipa.

Tacksam för svar och idéer.

Byggprocess av skjul med problematisk takanslutning mot fasad med glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bifogade en bild på hur det kommer se ut från sidan eftersom vindskivan "pushar" fram taket.

Schematisk bild som visar sidovy av tak med vindskiva och plåt som påverkar takets lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du göra det där ordentligt så ska ju plåten in bakom panelen. Vindskivan får man ju kapa i underkant så att taket får plats.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska du göra det där ordentligt så ska ju plåten in bakom panelen. Vindskivan får man ju kapa i underkant så att taket får plats.
Tack för svar. Kapa vindskivan låter rimligt.


Plåten bakom panelen? Hur menar du då? Under den bruna vindskivan eller under den stående röda panelen? Det sistnämnda fattar jag inte alls haha.
 

Bästa svaret

L lillespillevinken skrev:
Plåten bakom panelen? Hur menar du då? Under den bruna vindskivan eller under den stående röda panelen? Det sistnämnda fattar jag inte alls haha.
Ja under den stående röda panelen. Det är ju det "riktiga" sättet att göra det på och här har du ju dessutom inget taksprång som skyddar.

Du monterar plåten på samma sätt som du monterar ett överbleck ovan ett fönster - dock lite svårt att göra när du redan byggt så mycket. Som kompromiss kanske det blir tillräckligt bra om du lägger plåten under lockbrädan, den "yttre" fasadbrädan.
 
Varför valde du inte att inte lägga skjulets tak åt samma håll och med samma vinkel som det befintliga?
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför valde du inte att inte lägga skjulets tak åt samma håll och med samma vinkel som det befintliga?
Varför svarar du på frågor som jag inte ställer?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja under den stående röda panelen. Det är ju det "riktiga" sättet att göra det på och här har du ju dessutom inget taksprång som skyddar.

Du monterar plåten på samma sätt som du monterar ett överbleck ovan ett fönster - dock lite svårt att göra när du redan byggt så mycket. Som kompromiss kanske det blir tillräckligt bra om du lägger plåten under lockbrädan, den "yttre" fasadbrädan.
Tack. Låter som en solklar lösning.
 
L lillespillevinken skrev:
Varför svarar du på frågor som jag inte ställer?
Jag undrade i frågeform varför du la takfallet åt det håll du gjorde (svarade inte på någon fråga)

Du har säkert nått vettigt skäl som inte framgår av de bilder eller text du har publicerat här hitills.
 
F fribygg skrev:
Jag undrade i frågeform varför du la takfallet åt det håll du gjorde (svarade inte på någon fråga)

Du har säkert nått vettigt skäl som inte framgår av de bilder eller text du har publicerat här hitills.
Inte direkt. Det här kändes både snyggare och lättare än att försöka matcha utbyggnaden till det gamla förrådet. Samma vinkel med lägre takhöjd hade bara sett konstigt ut, och samma vinkel med samma takhöjd kändes svårt att få snyggt. Det hade också blivit konstigt med fönstret, tror jag.

Det bara ”kändes” fel helt enkelt. :)

Förlåt för min spydiga kommentarer. Det händer ofta på byggahus att folk ifrågasätter saker som inte har med trådens frågeställning att göra, och jag och min sambo skämtade om att det skulle hända nu också.
 
L lillespillevinken skrev:
Samma vinkel med lägre takhöjd hade bara sett konstigt ut, och samma vinkel med samma takhöjd kändes svårt att få snyggt. Det hade också blivit konstigt med fönstret, tror jag.
Jag tror att samma vinkel och samma höjd vore snyggast och samma vinkel och lägre höjd vore det lättaste, nästan så att jag skulle rekommendera dej att ändra konstruktionen och smyga in skjultaket under det befintliga.
 
F fribygg skrev:
Jag tror att samma vinkel och samma höjd vore snyggast och samma vinkel och lägre höjd vore det lättaste, nästan så att jag skulle rekommendera dej att ändra konstruktionen och smyga in skjultaket under det befintliga.
Det innebär att jag måste ha helt nya takteglar, och att jag behöver köpa nytt plåttak och såga stolpar och flytta in stolpar på båda ändarna så rännor, panel och vindskivor kommer i linje med de i förrådet.

Sen är gången där väldigt smal så det är väl inte optimalt att ha fallet åt det hållet.
 
L lillespillevinken skrev:
Sen är gången där väldigt smal så det är väl inte optimalt att ha fallet åt det hållet.
Tack för svar, då vet jag varför du valt att ha fallet åt det håll du har det.

Varför låter du taket gå så högt att det tar i vindskivan? Vore det inte bättre att ansluta mot väggen?
 
F fribygg skrev:
Tack för svar, då vet jag varför du valt att ha fallet åt det håll du har det.

Varför låter du taket gå så högt att det tar i vindskivan? Vore det inte bättre att ansluta mot väggen?
Då tappar vi kanske 10cm i takhöjd och då slår jag i huvudet i bärlinan 😅
 
L lillespillevinken skrev:
Då tappar vi kanske 10cm i takhöjd och då slår jag i huvudet i bärlinan 😅
På det viset vore det väl bättre att du följde befintlig byggnads takvinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.