Hej

jag har idag spånskiva - på denna spånskiva kommer jag lägga glespanel av spånskiveremsor.

jag lägger 20 mm slang vattenburen med plåt

det jag nu funderar på är hur jag ska göra med svängarna på slangen och då funderad jag på att lägga spånskiva och fräsa ur spår bara vid vändningarna - raka sträckor går ju med remosrna och plåten.

gissar att jag behöver en överhandsfräs till detta - hur kraftig behöver den vara - duger en 30-9157 på Clas Ohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20953971

eler finns det bättre sätt att få till "remsorna" där slangen vänder?
 
Hej
Effekten räcker säkert till, men jag hade satsat på en bättre maskin ex. Bosch
 
Jag tror att den maskinen funkar fint för ändamålet. Vet du att det blir mer fräsande/snickeri senare så köp en i högre prisklass direkt. Om inte, duger denna fint.
 
Hej

känner en som fräste spår för golv värme ledningen till några rum.
Han slet ut tre stycken fräsar i 1500:- klassen fick dessa utbytta på garantin.

Att fräsa i spånskiva är tungt samt man trycker nog på en del vilket sliter ned maskinen hårt.

mitt råt köp en billig och fräs när butiken har öppet så du kan få den utbytt, för dom billiga lagas ej utan dom bytar ut dom direkt iregel.
 
tjenare ! det finns många lustiga sätt o lägga slang på. har du fräst i spånskiva någon gång?
 
Köp en sticksåg och såga istället. Mycket lättare än att fräsa. Dessutom så kommer det ju bara att bli kvar 2 mm av spånskivan om du fräser så det är tveksamt att de kommer att hålla ihop.

/V
 
ok det låter som jag sågar till bitar istället typ som bygga nytt har gjort - det såg mycket enklare ut - gissar att man kan göra en mall dessutom och såga upp flera på en gång.

tack för svaren!
 
JanneSjo skrev:
ok det låter som jag sågar till bitar istället typ som bygga nytt har gjort - det såg mycket enklare ut - gissar att man kan göra en mall dessutom och såga upp flera på en gång.

tack för svaren!
Att lägga flera spånskivor ovanpåvarandra och såga med sticksåg resulterar oerhört lätt i att bladet böjer sig, och det blir ett vinklat snitt. Mitt råd är defintivt att såga dem en i taget.
 
Daniel_N skrev:
Att lägga flera spånskivor ovanpåvarandra och såga med sticksåg resulterar oerhört lätt i att bladet böjer sig, och det blir ett vinklat snitt. Mitt råd är defintivt att såga dem en i taget.
ok bra att veta - då är det bättre att använda mallen att rita efter och sedan såga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.