Någon som sagt fibercementskivor direkt på en trall, i ett inglasat uterum?

Blir det bra? Skulle det räcka med att ha fibercementskivan som golv, eller borde man lägga en matta/golv ovanpå det också?
 
F fekberg skrev:
Någon som sagt fibercementskivor direkt på en trall, i ett inglasat uterum?

Blir det bra?
Jag tror inte det blir bra. Jag föreslår byte till spontat golvvirke om du inte är nöjd med nuvarande trall.
 
F fribygg skrev:
Jag tror inte det blir bra. Jag föreslår byte till spontat golvvirke om du inte är nöjd med nuvarande trall.
Anledningen är egentligen för att jag lagt XPS/cellplast under trallen och efter att jag frågat runt, och läst på massor så får man inte göra så utan ett extra lager brandskydd.

Därav tänkte jag fibercement..
 
  • Gilla
lenaxxxx
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Anledningen är egentligen för att jag lagt XPS/cellplast under trallen och efter att jag frågat runt, och läst på massor så får man inte göra så utan ett extra lager brandskydd.

Därav tänkte jag fibercement..
Golvgips är ju ett tänkbart mtrl om du är oroligt lagd. Jag skulle spika eller skruva vanliga spontade golvbrädor, brinner det igenom sånna är det kört i vilket fall.
 
F fribygg skrev:
Golvgips är ju ett tänkbart mtrl om du är oroligt lagd. Jag skulle spika eller skruva vanliga spontade golvbrädor, brinner det igenom sånna är det kört i vilket fall.
Menar du då att ta bort befintlig trall och byta till spontade golvbrädor?

Golvgips är ju ett alternativ, kan det ligga naket direkt på trallen och bör man ha något ovanpå det? Det smyger in en del fukt/vatten på ett par ställen i sidorna på uterummet så inte helt tätt.

Jag vill göra det korrekt, och visst är jag något orolig!
 
F fekberg skrev:
Menar du då att ta bort befintlig trall och byta till spontade golvbrädor?

Golvgips är ju ett alternativ, kan det ligga naket direkt på trallen och bör man ha något ovanpå det? Det smyger in en del fukt/vatten på ett par ställen i sidorna på uterummet så inte helt tätt.

Jag vill göra det korrekt, och visst är jag något orolig!
Om det kommer in vatten i det glasade uterummet från tak,vägg eller golv bör du först lösa det problemet eller ha ett väl luftat trallgolv utan isolering eller några skivor så att golvet kan torka.

Jag skulle inte välja att ha golvgips synligt.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det kommer in vatten i det glasade uterummet från tak,vägg eller golv bör du först lösa det problemet eller ha ett väl luftat trallgolv utan isolering eller några skivor så att golvet kan torka.

Jag skulle inte välja att ha golvgips synligt.
Inte helt lätt nu i efterhand! Därför jag fick tips från annat håll att använda minerit/fibercementskivor. Men inte sett någon annan som gör det.

Våt trätrall vid en altandörr med fuktspår och gräsmatta med lekredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fribygg skrev:
Jag tror inte det blir bra. Jag föreslår byte till spontat golvvirke om du inte är nöjd med nuvarande trall.
Får jag fråga varför du tror fibercementskiva skulle bli dåligt?
 
Det är ju varken snyggt eller speciellt skönt att ha byggskivmaterial som golv, sen om de blir fuktfläckar blir de ännu värre.
Antingen gör du rätt från början (rekomenderas) eller så får du bara leva med de.

Är du rädd att någon tändsticka eller cigg ska ramla ner mellan springorna och antända cellplasten kan du lägga typ balkongmatta eller liknande, finns på Rusta och fler ställen.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
A APersson91 skrev:
Det är ju varken snyggt eller speciellt skönt att ha byggskivmaterial som golv, sen om de blir fuktfläckar blir de ännu värre.
Antingen gör du rätt från början (rekomenderas) eller så får du bara leva med de.

Är du rädd att någon tändsticka eller cigg ska ramla ner mellan springorna och antända cellplasten kan du lägga typ balkongmatta eller liknande, finns på Rusta och fler ställen.
Jag gör om och gör rätt. Byter cellplasten mot rockwool.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Lyfter tråden då jag står inför samma fundering - och många bara kör cellplast utan tanke på brandrisk. Upp till var och en förstås - men jag sover bättre om det är rätt byggt.

Rockwool direkt under tryckt trall med springor - är det verkligen en bra idé. I ett uterum riskerar det ju alltid att regna in någon gång med glömda öppna dörrar. Annars känns ju det som bäst. Och även med ångspärr mellan trall och Rockwool blir ju den penetrerad av hundratals trallskruvar.

Har funderat på trossbotten med
1. Fibercementskiva underst på list (håller det på plats men framförallt skydd mot möss).
2. Isolering (antingen cellplast eller Rockwool).
3. Ytterligare skiva fibercementskiva överst på list längst upp i trossbotten. Fogas med akrylfog så det blir tätt.
4. Därefter tryckt trall.
5. Och ev balkongmatta.

Vindduk Bison underst/överst/i fack beroende på vad som är enklast. Bäst underst förstås före isoleringen. Behövs ej vid cellplast som fogas med fogskum.

Visst kostar lite med fibercement men det känns som att man då borde uppfylla reglerna om brandskyddat material mellan cellplast och golv samt fuktsäkra stenull om man väljer det.

Eller blir trossbottnen för tät? Det kan jag för lite om. Ventilerat utrymme 30 cm under och plast på mark mot markfukt.

Som sidonot har jag förstått att en del avråder från spontat furugolv pga de stora temperaturskiftningarna i uterum.


Trossbottenskiva av fibercement, 8 mm tjock, 550x1200 mm storlek, oorganisk och fuktbeständig, produkt från Byggmax, pris 135 kr per skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklamsida från hornbach.se om att välja rätt typ av trallgolv för ett uterum, med text och bild på ett inrett uterum med matplats och grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A Andreas-012 skrev:
Lyfter tråden då jag står inför samma fundering - och många bara kör cellplast utan tanke på brandrisk. Upp till var och en förstås - men jag sover bättre om det är rätt byggt.

Rockwool direkt under tryckt trall med springor - är det verkligen en bra idé. I ett uterum riskerar det ju alltid att regna in någon gång med glömda öppna dörrar. Annars känns ju det som bäst. Och även med ångspärr mellan trall och Rockwool blir ju den penetrerad av hundratals trallskruvar.

Har funderat på trossbotten med fibercementskiva underst på list. Isolering (antingen cellplast eller Rockwool). Ytterligare skiva fibercementskiva överst på list längst upp i trossbotten. Fogas med akrylfog så det blir tätt.

Därefter trall. Och ev balkongmatta.

Visst kostar lite med fibercement men det känns som att man då borde uppfylla reglerna om brandskyddat material mellan cellplast och golv samt fuktsäkra stenull om man väljer det.

Eller blir trossbottnen för tät? Det kan jag för lite om. Ventilerat utrymme 30 cm under och plast på mark mot markfukt.

Som sidonot har jag förstått att en del avråder från spontat furugolv pga de stora temperaturskiftningarna i uterum.


[bild][bild]
Rockwool ska klara att det blir blött, det kommer torka ut om de råkar regna in. Jag la en vindpapp med korrekt brandklassning ovanför rockwool och den trallgolv direkt på det. Den andas men är vattentät ovanifrån. Spiller man något eller om man glömmer stänga torkar vattnet efter ett tag, klart bättre än det jag hade med cellplast.

Jag har problemet att de smyger in lite fukt utifrån då en del av en bräda är samma ute som inne. Men men.. skickar lite bilder på hur mitt resultat blev, får väl återkomma efter hösten och vintern för att se om de fortsatt är OK.

Lägger du rockwool behöver du inte oroa dig på samma sätt för väta.
 
  • Rockwoolisolering på ett grusunderlag inom ett ramverk av träreglar, färdigställt för installation under ett trädäck, sedd genom ett glasfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindpapp och rockwool isolering placerad i träramar på ett trallgolv under konstruktion, glasdörrar omger området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme under terrass med trallgolv, Rockwool-isolering och vindpapp på plats. Underlaget består av grus. Bilden visar byggnationens detaljering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindpapp av märket Mataki W7 installerad på golv på en insynad veranda, med glasväggar och sikt mot trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inglasad altan med trallgolv och vindpapp ovanför isolering, delar av husets fasad och trädgård syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.