Som sagt, det sitter två lager och en packbox längst in. Ska man byta dessa så måste allt isär (om det ens går) Att bara byta det lager man ser på baksidan hjälper ju inte mycket.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
A Alexn72 skrev:
Därav plockar man ut kulorna och får mer plats att jobba.
Sen kapar man med en dremmel.
Ganska standardförfarande om man inte har rätt grejer eller om de sitter tight till.
En mer riskabel teknik är att migsvetsa ytterbanan, men av förklararlig anledning mindre lämplig.
Härdade och härdade... de är inga problem att kapa med roterande slipande skiva.
Ok. Har du reparerat tvättmaskiner framgångsrikt på detta sätt, eller kan hänvisa till exempel där det gjorts?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ok. Har du reparerat tvättmaskiner framgångsrikt på detta sätt, eller kan hänvisa till exempel där det gjorts?
Har en som står med exakt detta fel just nu så om jag inte glömmer de så återkommer jag i ärendet.
Gissningsvis till hösten. Nu är där utejobb att göra.

Dela kullager vet jag inte hur många gånger jag gjort.
Lagat exakt en sån tvättmaskin på exakt detta sätt har jag inte gjort än.
Men har lagat liknande problem tidigare i liknande miljö.

Men vad menar du skulle vara problemet med mitt förslag?
Får man loss trumman så behöver man inte göra de svårare än att byta på traditionellt sätt.

När jag tog isönder min så konstaterade jag att man inte tänkt att man skulle byta lager... slit o släng helt enkelt
 
MultiMan
@Alexn72

Problemet är att det sitter dubbla lager och en helt nödvändig packbox längst in mot trumman som pressas fast inifrån baljan. Just den tätningen är det vanligaste problemet till att lagerna skär ihop. Den börjar läcka och det kommer in tvättvatten i lagerna.

Dessutom är det inte helt ovanligt att korset är sönderkorroderat, kanske inte på Electrolux men på Samsung t ex.

Jag anser att man måste dela baljan för att kunna reparera så att det håller.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.