B Byggahus48 skrev:
▪️Jag är med i en grupp som träffas varje vecka, men är inte närmare bekanta. Vi träffas bara för att diskutera vissa ämnen. Vi deltar i webbinarium som diskuteras efteråt. Övrig tid umgås vi inte eller har kontakt på annat sätt.
▪️Förra veckan kände jag en mögellukt i rummet, men kunde inte lokalisera vart den kom ifrån. Jag är väldigt känslig för just mögellukt och känner nästan alltid när denna lukt förekommer.
▪️Idag träffades vi i gruppen igen och då märkte jag lukten direkt en speciell person kom in i rummet. Det luktade väldigt starkt, t o m så starkt att jag fick huvudvärk och måste lämna mötet.
▪️Antar att personen har problem med mögel i sitt hus och att denna lukt förstärkts av att man kanske byter till andra kläder nu, när det blir varmare utomhus; sommargarderoben kommer fram. Personen är rökare och klagar ofta över att hela hens familj lider av hälsoproblem och alla har även olika bokstavskombinationer (adhd osv…)

▪️Nu till min fråga; finns det något bra sätt att göra personen medveten om mögellukten? Jag vill inte såra hen, men samtidigt lider jag av att veta, att hen bor i ett sjukt hus. Ska jag bara vara tyst ? Vara ”typiskt” svensk? Fega?

▪️Tidigare i mitt liv, för många år sedan, blev vi hembjudna till en familj som hade barnen på samma dagis som våra barn var. De hade just köpt ett nytt hus, som hade några år på nacken. Direkt när de öppnade dörren slog mögellukten emot mig/oss och jag tittade hjälplöst på min sambo. Han kände det jag kände. När vi väl kommit hem diskuterade vi saken, men kom inte fram till någon ”lösning”. Vi kände ett ”ansvar” att säga något. Eftersom huset var nyinköpt, hade de kanske kunnat få rättelse eller avdrag på köpeskillingen.
▪️Framförallt var vi oroliga för familjens hälsa. De klagade ofta över förkylningar som aldrig gick över. Att de ofta svar snoriga osv. Vi fegade ur och sa ingenting. Vi avvaktade. Fegt, ja, jag vet. Hade de varit nära vänner eller släkt, hade vi agerat. Nu var vi tysta och fegade ur. Efter endast ett halvår, ”löste” det sig själv. Familjen bestämde sig för att separera och de sålde huset. Usch, jag skäms att jag inte sa något då.

▪️NU är jag där igen; vad ska jag göra och hur ska jag göra? Funderade på om jag skulle skicka ett meddelande ”anonymt” men det skulle kanske göra saken värre. ”Vem spionerar på oss?” Denna stackars person verkar ha ett helvete på flera plan med sjukdomar, arbetslöshet, sjuka barn, dålig relation ill sin partner, dålig ekonomi som troligen gör att de inte ens kan flytta eller åtgärda huset.
▪️Vill inte att personen skjuter budbäraren (mig). Vill faktiskt bara hjälpa. Funderar också över om detta med mögellukten är något som ligger personen i fatet, när hen är på t ex anställningsintervjuer. Finns säkert fler som känner lukten och som reagerar. Just lukter är så svårt. Vare sig det sitter i möblerna, kläderna, från kroppen, från munnen.

▪️Har någon något råd? Ska man undvika att säga något? Snälla någon klok person som har ett råd?
❤️❤️❤️❤️
Det blir svårt att påtala detta utan att tala om det.
Skicka ett anonumt brev med posten går ju men det kan man ju bli bra mycket ledsnare för än av ett direkt samtal mellan två personer.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
En kompis påtalade att våra resväskor luktade mögel och det är man ju enbart tacksam för.

Vi hade inte tänkt på det själva, men vi hade förvarat dem i källaren, där vi hade dragit ner på värmen för mycket plus att ventilationen inte var tillräcklig. Efter att han sa det så satte vi på värmen och förbättrade ventilationen. Nu luktar det bra i källaren.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Hade nog bara gått fram till personen och sagt något i stil med att ”jag har oturen att ha näsa för mögel och jag noterar starkt att era kläder luktar mögel så för er egen skull skulle jag kolla upp miljön där dessa förvaras”.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
B
F FritzFram skrev:
Att i friskvårdssyfte informera en ekonomiskt svag rökare om att den har ett mögelskadat hus känns lika givande som att tipsa en heroinist om att nysa i armvecket.
❤️ Ja, du. Det är lite så jag känner. Eftersom jag förstått att de har de jobbigt på flera plan; i relationen, hela familjen är sjuk på olika sätt, arbetslöshet, barnen har problem i skolan (tonårsbarn med diagnoser) och att till de också dundra in med att huset de bor i troligen är riktigt skadat - det känns otroligt svårt.
❤️ Om jag nu säger något (som de flesta av er föreslår) så kan man fundera på om det ”hjälper”. Har familjen ingen ekonomisk möjlighet att åtgärda problemet, så leder det bara till större sorg. Är rädd att jag ska komma med budet som gör att min bekant knäcks helt. Personen verkar vara så skör.
▪️OBS! Ber om ursäkt att det finns de som stört sig på att jag skrivit ordet ”hen”. Att det finns de som bara känner att de måste påpeka att det betyder höna på engelska och hänvisar vidare till hönshus - gör mig faktiskt lite beklämd. Trodde detta var en grupp för enbart vuxna seriösa medlemmar, men troligen finns några medlemmar här som har behov av en ”barnavdelning” i forumet. Jag föreslår att det startas en sådan här i forumet. Det är skillnad mellan att vara rolig och att vara plump, speciellt när man diskuterar allvarliga seriösa saker.
❤️ Till er andra; jag är tacksam för att ni tagit er tid att svara. Det är en ny träff denna vecka, så jag ska fundera över hur jag ska hantera ev mögellukt.
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
❤️ Ja, du. Det är lite så jag känner. Eftersom jag förstått att de har de jobbigt på flera plan; i relationen, hela familjen är sjuk på olika sätt, arbetslöshet, barnen har problem i skolan (tonårsbarn med diagnoser) och att till de också dundra in med att huset de bor i troligen är riktigt skadat - det känns otroligt svårt.
❤️ Om jag nu säger något (som de flesta av er föreslår) så kan man fundera på om det ”hjälper”. Har familjen ingen ekonomisk möjlighet att åtgärda problemet, så leder det bara till större sorg. Är rädd att jag ska komma med budet som gör att min bekant knäcks helt. Personen verkar vara så skör.
▪️OBS! Ber om ursäkt att det finns de som stört sig på att jag skrivit ordet ”hen”. Att det finns de som bara känner att de måste påpeka att det betyder höna på engelska och hänvisar vidare till hönshus - gör mig faktiskt lite beklämd. Trodde detta var en grupp för enbart vuxna seriösa medlemmar, men troligen finns några medlemmar här som har behov av en ”barnavdelning” i forumet. Jag föreslår att det startas en sådan här i forumet. Det är skillnad mellan att vara rolig och att vara plump, speciellt när man diskuterar allvarliga seriösa saker.
❤️ Till er andra; jag är tacksam för att ni tagit er tid att svara. Det är en ny träff denna vecka, så jag ska fundera över hur jag ska hantera ev mögellukt.
❤️❤️❤️❤️
Klurigt! Hade jag varit i din situation och känt att jag måste agera som medmänniska så hade jag pratat gott om hyresrätter. Jag hade även tipsat om discgolf. Discgolf är lite som en samlingsplats för alla som får ångest av vanlig sport. Diagnoser, alkohol, rökning och droger går bra så länge man tar hänsyn till andra och inte skräpar ner.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️Har någon något råd? Ska man undvika att säga något? Snälla någon klok person som har ett råd?
❤️❤️❤️❤️
Vet inte hur insatt du är i mögel-/sjuka husproblem men mycket kunskap, tips och råd finns hos https://innemiljoochhalsa.nu/. Hon har med sin familj varit drabbad av fukt och mögel och jobbar nu med problematiken. (Jag har ingen koppling till henne annat än att jag följer henne på Fb bl a.)
 
Jag hade bara sagt det rakt ut:
"Jag är väldigt känslig för vissa dofter och jag har märkt att det luktar mögel av dina kläder ibland, har du kollat upp om ni har fuktproblem i huset?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.