Kommit över ett billigt växthus i glas.... Verkar bli en utmaning att montera ner förstår jag. Är det någon som har tips hur man enklast får bort klämmorna utan att krossa glasen?
Tacksam för alla tips och glada hejjarop :)

Man får ju vad man betalar.. för men ekonomin är ansträngd och har längtat i evigheter efter ett växthus.

Tack på förhand :)
Johanna
 
  • Detalj av glasklämmor som fäster glasrutor i ett växthuskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en glasklämma som håller ihop två glaspaneler i ett växthus, med synlig mossa och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis monterat växthus med glaspaneler och metallklämmor, spade i förgrunden och grönt korg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde samma sak för några år sedan.
Böj ner enligt pilen.
Närbild på en glasrutes kant med en röd pil som indikerar hur en metallklamma ska böjas ut från en aluminiumprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får man bara spetsen utanför aluminiumprofilen så är den lös sedan.

Jag tror att klamman är felmonterad. Kolla hur den ska vara innan du monterar igen.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tack ! Ja men klämman under är monterad tvärt om verkar det … eller inte haha Får kolla noga inför uppmonteringen sen.
 
Precis som @Daniel 109 skriver, böj benet, jag använder tång.
Sedan skulle även jag påstå att klämmorna sitter fel, på vårt med samma infästning så följer "benen" insidan av aluminiumprofilen och blåmarkerad trycker glasrutan mot gummilisten.
Närbild på ett växthus med en detalj av en aluminiumprofil, felplacerad klämma markerad i blått och en instruktionspil i rött.

En annan varning är att gummilisten kan vara helslut, och jag har inte hittat någon prisvärd ersättare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gjorde samma sak för några år sedan.
Böj ner enligt pilen.
[bild]
Får man bara spetsen utanför aluminiumprofilen så är den lös sedan.

Jag tror att klamman är felmonterad. Kolla hur den ska vara innan du monterar igen.
Tack snälla. Jag ska dit nu och försöka / tar med tång
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis som @Daniel 109 skriver, böj benet, jag använder tång.
Sedan skulle även jag påstå att klämmorna sitter fel, på vårt med samma infästning så följer "benen" insidan av aluminiumprofilen och blåmarkerad trycker glasrutan mot gummilisten.
[bild]

En annan varning är att gummilisten kan vara helslut, och jag har inte hittat någon prisvärd ersättare.
Tack för alla tips!!! Gick väldigt enkelt att få bort klämmorna (sen att rötter växt rakt in mellan ruta och klämma var ju förstås inte så enkelt ..) men gick bra utan en enda krossad ruta (förutom de som var trasiga sen innan)

Ni som monterat den här hur lätt är det att montera isär tro? Kan man dela upp den i 6 delar o frakta i vanlig bil?

El bör man fixa en lastbil som lyfter hela ”huset” ?

Är ju rätt så gammalt och rostiga skruvar … blir helgens aktivitet.
 
Jag vet inte om du får in dina sex delar i en bil, men jag hade delat den i lagom bitar och tagit hem i bil eller på släp.

Tänk på att du inte vill ha vanliga skruv, utan de ska vara i alu eller syrafast rostfri.

Jag köpte en sån här sats till vårt:
https://www.amazon.se/dp/B091F3TTKN?ref_=pe_24982401_513610551_E_301_dt_1

Jag har inte plockat ner vårt, men roat mig med att byta halva sockeln på det, det var inte kul.
Växthus i trädgård med halvt ombytt sockel och byggmaterial utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
Det går nog åt ett släp för att flyta det i sektioner.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet inte om du får in dina sex delar i en bil, men jag hade delat den i lagom bitar och tagit hem i bil eller på släp.

Tänk på att du inte vill ha vanliga skruv, utan de ska vara i alu eller syrafast rostfri.

Jag köpte en sån här sats till vårt:
[länk]

Jag har inte plockat ner vårt, men roat mig med att byta halva sockeln på det, det var inte kul.
[bild]
Smart! Tack för hjälpen. Beställt det nu också :)
 
D Daniel 109 skrev:
Det går nog åt ett släp för att flyta det i sektioner.
Tack för alla tips! Nu står växthuset på tomten. Fick ett gäng grabbar från Tiptapp att hämta det i ett stycke, fick precis plats i deras lastbil. Så nu är det ”bara” att fixa en grund, och ställa det på rätta stället. Och i med glasen. Tjoho !!!
 
  • Gilla
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
Om det är så långt som vårt så var inte två plintar per sida tillräckligt, du vill ha en tredje på mitten (jag fick sätta dit en).
Tänk på att luta det något (räcker med någon millimeter) ifall du vill att vattnet från hängrännorna ska rinna åt ett visst håll.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
Jag har en grund i form av delade granstockar. Om jag skulle göra om det, och det ska jag väl när den murknat, då skulle jag använt breda plank. Man vill gärna få upp det lite så att man får ordentlig ståhöjd.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
Vår står på tryckimpregnerade reglar, men de hade gett med sig med tiden och växthuset bågnade synligt några centimeter på mitten.
 
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.