Har en Electrolux Intuition där lagret verkar ha gått.

Är dock stort omöjligt att lossa bulten som håller fast remskivan.

Se video

Kan den vara svetsad?
 
MultiMan
Det där korta skaftet får du ingen ordentlig kraft med om du inte är muskelbyggare modell större. Skruven sitter antagligen med gänglåsning. Skaffa ett längre handtag.

Bortsett från det kanske bulten är vänstergängad även om de inte brukar vara det.

Alla lagerbyten jag sett kräver att man delar på baljan då lagret sitter på insidan.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det där korta skaftet får du ingen ordentlig kraft med om du inte är muskelbyggare modell större. Skruven sitter antagligen med gänglåsning. Skaffa ett längre handtag.

Bortsett från det kanske bulten är vänstergängad även om de inte brukar vara det.

Alla lagerbyten jag sett kräver att man delar på baljan då lagret sitter på insidan.
Tack för tipset! Fick bort bulten med lite hävstångseffekt.

Hur gör jag nu?

Se video
 
MultiMan
Jag har ingen aning om lagret går att få ut bakåt. Om du inte delar trumman och kan knacka inifrån så måste du skaffa en invändig lagerdragare, OM det nu går att få ut det bakåt, som sagt:

Metallisk invändig lagerdragare med justerbara armar som används för att avlägsna lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk på att det är plast i baljan, så du lär behöva lägga träbitar eller nåt för att fördela kraften, annars lär du göra hål genom plasten med trycket som krävs för att dra ut lagret. Klar risk för det iaf.

Edit: Hjärnsläpp! 😆 Det går ju inte ändå, då axeln är i vägen, trumman måste delas. Korset kanske är slut också, ser ut som väldigt mycket glapp.
 
  • Gilla
adam7
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har ingen aning om lagret går att få ut bakåt. Om du inte delar trumman och kan knacka inifrån så måste du skaffa en invändig lagerdragare, OM det nu går att få ut det bakåt, som sagt:

[bild]

Tänk på att det är plast i baljan, så du lär behöva lägga träbitar eller nåt för att fördela kraften, annars lär du göra hål genom plasten med trycket som krävs för att dra ut lagret. Klar risk för det iaf.

Edit: Hjärnsläpp! 😆 Det går ju inte ändå, då axeln är i vägen, trumman måste delas. Korset kanske är slut också, ser ut som väldigt mycket glapp.
Tack för svar! Det låter som jag får ta hit en reparatör
 
Jag tror inte att det är värt att byta lager om du ska anlita någon för det.
 
Ta loss sidan på lagret och pilla ut kulorna.
Fulvarianten är den att kapa sönder lagerbanorna.
Fin varianten är att använda en avdragare
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det är värt att byta lager om du ska anlita någon för det.
Menar du att det är dyrare att anlita någon för att byta ett kullager än att köpa en helt ny maskin?
 
A Alexn72 skrev:
Ta loss sidan på lagret och pilla ut kulorna.
Fulvarianten är den att kapa sönder lagerbanorna.
Fin varianten är att använda en avdragare
Vet inte hur jag ska komma åt att få ut lagret bara. Sitter ju supertight
 
Det brukar inte löna sig att byta lager på en tvättmaskin enligt mig,. Det brukar vara svårt att lyckas över huvudtaget alls. Förut fanns det färdiga 'kors" att köpa som reservdel om man ville mecka själv, vet inte om det finns längre.
 
Rickard.
Jag har rätt nyligt bytt lager och packbox på en husqvarna (electrolux) och man måste riva ner mer av maskinen för att få ut trumman. Toppen och framsidan måste bort sen kan man komma åt och dela på den vattentäta plasttunnan och sen kan man knacka ut trumman och byta lagren, mina hade rostat fast en aning så det krävdes lite våld.

När man ändå har maskinen i delar tycker jag det är klokt att passa på och rengöra alla delar som annars är svåra att komma åt, det brukar behövas...
 
Redigerat:
adam7 adam7 skrev:
Vet inte hur jag ska komma åt att få ut lagret bara. Sitter ju supertight
Skär ett spår i ringarna så går de att bända isär och plocka ut
 
Hej, jag har bytt lager in min E-luxmaskin. Den hade plasttrumma (är nog vanligt). Vad jag minns så måste man lyfta ur hela trumman och dela den (den sitter ihop med många skruv). Det sitter ett yttre lager och så sitter det ett mindre lager innefrån trumsidan med en tätningsring ytterst mot insidan.
Lagren var av dålig kinakvalitet med något no-name-märke. Det var svårt att få loss lagren, fick slå en hel del har jag för mig. Köpte SKF-lager med gummitätningar samt 2-radig tätningsring och smorde väl med silikonfett. Maskinen har gått många år nu efter lagerbytet. Snart dags för ett 2a kol-byte efter lagerbytet.
Jag tror ingen reparatör tar på sig att byta lager. Man byter hela trumman isåfall och det är frågan vad det kostar...

edit: man måste nog byta inre lager och tätning ckså. Det är nog tätningen som givit upp med lite vattenläckage som medfört lagerhaveri. Dvs ofrånkomligt att lyfta ur trumman och dela den...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
A Alexn72 skrev:
Skär ett spår i ringarna så går de att bända isär och plocka ut
Hur menar du att det ska gå till med lagret inpressat i en ömtålig plastbalja och en axel genom centrum av lagret? Lagerbanorna är dessutom härdade och rejält hårda, inte något mjukjärn direkt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hur menar du att det ska gå till med lagret inpressat i en ömtålig plastbalja och en axel genom centrum av lagret? Lagerbanorna är dessutom härdade och rejält hårda, inte något mjukjärn direkt.
Därav plockar man ut kulorna och får mer plats att jobba.
Sen kapar man med en dremmel.
Ganska standardförfarande om man inte har rätt grejer eller om de sitter tight till.
En mer riskabel teknik är att migsvetsa ytterbanan, men av förklararlig anledning mindre lämplig.
Härdade och härdade... de är inga problem att kapa med roterande slipande skiva.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.