Hej,

Jag håller på att bygga en altan med tryckt virke. På sina ställen är det 50 cm till mark, på andra, bara några centimeter över marken. Marken är jord och gräsmatta, och det har en tendens att bli ganska fuktigt p.g.a. att regn samlas.

Jag har sett att somliga gräver bort jord, lägger makadam eller liknande, osv. Om man lägger trädäck på mark så förstår jag det, men varför göra det annars? Är det för att betvinga ogräs?

Om man nu inte joxar med utgrävning, osv. behöver man göra något annat, t.ex. för att inte ogräs ska växa under altanen. Dör det inte av sig själv i mörkret? Behöver man lägga någon marktäckväv eller liknande?`

Tacksam för synpunkter.
 
Nå'n som kan hjälpa mig? Det känns lite dumt att lägga ut marktäckväv utan att vet om det behövs.
 
Jag hade liknande förhållanden. I mitt fall bestod underlaget av både jord och finare grus/sand. Jag hade dock inte gräs. Avståndet mellan marken och altanen varierar mellan 20 cm till 60 cm.

Tänkte till en början lägga grövre grus (typ makadam), men valde till slut att inte göra någonting alls under altanen. Ingen markduk och inget grus. Det enda jag gjorde vara att spraya en vända med round-up för att förhindra ogräs.

Har fungerat kanon hittils under de två år altanen funnits och inget ogräs har visat sig.
 
Vi har också bara jord under våran altan problemet hos oss är att det är en perfekt miljö för
gråsuggor och tveskärtar och därmed också stora spindlar.
Vi har därför tänkt att nästa sommar ösa på ordentligt med grus under hela altanen
inbillar oss att det inte är lika inbjudande för insekter och dessutom trevligare att krypa runt på
vi har ca 1m frihöjd under altanen.
 
Ogräs är inte det värsta under altan utan det är svamp o mögel man ska akta sig för.. får det fäste i altanen så är det huset nästa.
Såg en bild på någon som hade ett utrymme under som var ganska högt men han hade stängt för med staket o det hade blivit för tätt så själva huset hade blivit angripet av svamp.. inte roligt.
Det bästa är att ta bort sådant som samlar fukt (jord), man ska heller inte lagra ved eller plank som också samlar fukt utan detta ska ju som bekant ha bra tillgång på ventilation.
 
Bumpar denna tråd då jag själv är i samma sits. Hur gick det? Jag har gräsmatta men har nu grävt bort gräs. Under där är ju mängder med matjord. Ingen anledning att frakta bort mängder med matjord? Och om jag lägger markduk, behöver jag lägga ett enormt lager singel över denna?

Jag vill ju inte göra ett hästjobb i onödan
 
Lägg lite singel så duken ligger kvar.
 
Tack! Precis, det borde väl fungera? Jag förstår inte varför det ofta rekommenderas att man skall fylla igen efter all matjord med ett tjock lager singel. Det borde väl fungera om jag lägger ett 3-5cm lager singel på duken så den ligger still. Eller kommer jag få problem med växter?
 
Nä, det räcker absolut. Jag har lagt grus lite här och var under min altan på duken, inget jämnt täcke och inga växter. Kan ju va mer noga i kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.