Efter att ha införskaffat ett bubbelbadkar med ångbastu är jag nu intresserad av hur hög varmvattenförbrukning jag har. Undrar därför om det finns någon flödesmätare - gärna med ½" koppling i båda ändar som jag kan koppla in på varmvattenledningen till karet?

Efter som det bara är "för-att-det-är-kul-att-veta" så vill jag inte lägga ner några astonomiska summor och därför har jag inte heller några större krav på noggrannhet - huvudsaken att man får en uppfattning om det går 100 eller 1000 liter i veckan.


/V
 
du kan ju köpa en VA mätar konsoll och införskaffa en VA mätare :) vet ej vad det kostar
men så har föreningen gort som jag bor i
 
Det finns ett ganska enkelt och gratis sätt att hålla koll på tillförd energi (energiförbrukning) per bad och även mängden varmvatten.

För den som är intresserad så kan formeln härledas ur vattnets specifika värme som är 4,18 kJ/(kg K)

Efter lite beräkningar kan den skrivas:

E = 0,00116 x dT x m

där

E = tillförd energi i kWh

dT är temperaturskillnaden mellan inkommande kallvatten och temperaturen i badkaret.

m = volymen upptappat vatten i badkaret mätt i liter.

Ex.
Antag att upptappade volymen är 200 liter
Inkommande kallvatten temperatur är 7 C
Temperaturen i badvattnet 45 C

Då blir tillförd energi E = 0,00116 x (45 -7) x 200 = 8,8 kWh

Det går nu att med samma formel lite omskriven ta reda på hur mycket varmatten som gick åt när badet tappades upp.

Formeln kan skrivas om så att:

m = E/(0,00116 x dT)

Antag att temperaturen i varmvattenberedaren är 80 C.

E vet vi redan är 8,8 kWh

m = 8,8/(0,00116 x (80 - 7)) = 8,8/(0,00116 x 73) =8,8/0,085 = 104 liter

Så var det nu detta med ångbastun. Vad jag förstår så är den inbyggd i badkaret.
Den mängd vatten som åtgår att för att skapa ånga handlar om någon eller några liter. Den är alltså försumbar i jämförelse med badvattnet. Däremot så går det åt mycket stora mängder energi för att skapa ångan. Förångningsvärmet för vatten är 2,2 MJ/kg dvs ca 0,6 kWh per liter.
 
SvenD skrev:
Det finns ett ganska enkelt och gratis sätt att hålla koll på tillförd energi (energiförbrukning) per bad och även mängden varmvatten.
Mmmm - visst men anledningen till att jag ville ha en mätare speciellt för badkaret är att jag inte vill springa och kolla vatten och elmätaren varje gång någon lägger sig i badet. Dessutom måste jag ju då se till att ingen går på toaletten, att disk/tvättmaskin inte är i gång och liknande.

/V
 
Jag tror du missförståt, det finns ingen anledning att kolla elmätaren för att göra beräkningarna.

Kolla en gång på vattenmätaren hur mycket som går åt för att fylla upp ett normalbad. Då vet du "m" i beräkningen.
Mät temp på inkommande vatten vid varfri kallvattenkranefter att ha spolat en god stund. Lägg till några grader till resultatet om du mäter på vintern och dra av några om du mäter på sommaren, så har du ett ungefärligt värde som gäller året om.

Mät temperaturen i badvattnet då du/ni tycker att det är behagligt varmt.

Beräkna dT som temp bad - temp inkommande.

Därmed har du allt du behöver för att beräkna hur mycket energi som går åt för ett normalbad.
Du angav att du inte hade behov av att veta exakt och man kan därför anta att varje bad kostar aproximativt lika mycket egergi.

Hur ofta ni badar borde inte vara så svårt att hålla koll på.

Är det energiförbrukningen eller varmvattenförbrukningen du är ute efter?

Om det är varmvattenförbrukningen så undrar jag varför. Den är oftast långt mindre intressant än energiförbrukningen. Vatten är billigt, att värma upp det kostar mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.