Jag tänker mig att sätta upp hängränna på vår gamla skeva ladugård. Med ett snabbt ögonmått så der det ut som att takfoten är lägre på mitten än ute i kanterna. Det är hur som helst allmänt snett!

Hur går jag tillväga för att på ett smidigt sätt få ut en rak linje att utgå ifrån för placering av hängrännan?

Ladugården är typ 15-20 m lång och jag får dela av för flera stuprör tänkte jag.
 
Rickard.
Finns säkert en massa olika lösningar men jag använder alltid murarsnöre och nått vattenpass för att verifiera fallet när jag monterar krokar som inte bockas. Sätter man ut första och sista kroken på varje fall kan man spänna murarsnöre mellan för att få det rakt och snyggt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Finns säkert en massa olika lösningar men jag använder alltid murarsnöre och nått vattenpass för att verifiera fallet när jag monterar krokar som inte bockas. Sätter man ut första och sista kroken på varje fall kan man spänna murarsnöre mellan för att få det rakt och snyggt.
Jag kör också med murar snöre och en rännkrok i varje ände se bara till att spänna snöret så hårt det bara går så att det inte säckar ned då snöret är långt
 
Jo, så långt är jag med att jag ska spänna nurarsnöre mellan de yttersta rännkrokarna för att få de emellan raka. Problemet är att det finns inget rakt att utgå ifrån... Hur vet jag att lutningen blir på rätt håll?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Finns säkert en massa olika lösningar men jag använder alltid murarsnöre och nått vattenpass för att verifiera fallet när jag monterar krokar som inte bockas. Sätter man ut första och sista kroken på varje fall kan man spänna murarsnöre mellan för att få det rakt och snyggt.
Vattenpass på murarsnöret? Duger det för så lång sträcka?
 
Rickard.
Ta ett vattenpass (minst 60cm skulle jag säga) och lägg den på något plant sen pallar du upp så mycket fall du vill ha och märk vars bubblan är så kan du använda det för att spänna ut linan, det duger för detta.
 
  • Gilla
Andreas Löfberg
  • Laddar…
A Andreas Löfberg skrev:
Vattenpass på murarsnöret? Duger det för så lång sträcka?
Det finns också små vattenpass med krokar på som man kan hänga på murar snöret
De måste vara små för att inte tynga ned för mycket
 

Bästa svaret

A Andreas Löfberg skrev:
Vattenpass på murarsnöret? Duger det för så lång sträcka?
Laser?
Eller slangpass
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.