Häcken mellan oss och grannen håller på att ge upp och skall ersättas med ett snyggt, troligen vitt, plank som är ca 180cm högt. Sista biten är det nivå skillnad på marken och här kommer planket vara ca 100cm högt.
Längden drygt 20m
Planket skall vara lika snyggt på båda sidor.
Kan vara av modellen ”sektioner” som köps färdigt men troligen vill jag bygga allt själv.

Tar tacksamt emot bilder, tips, leverantörer och hejarop.
 
Maalox
Spontan tanke:

Lockpanel på bägge sidor. Kör typ 95mm stolpar, sen 45x95 skruvreglar som skruvas fast liggandes så det bli dikt an stolparna, så att panelen kan fästas på samma sätt på bägge sidor.

Inte det mest ekonomiska med panel på bägge sidor och kanske kan upplevas lite väl tjockt (?) men båda fastigheter kommer ju få ”snygga sidan” mot sig
 
  • Gilla
Håkansson66
  • Laddar…
Lägg bara plankorna omlott på båda sidorna, då blir det luftigt men stängt på samma gång. Håller bättre och blir skönare att sitta mot.
 
  • Gilla
Håkansson66 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen men jag ha ren idé
Att lägga en regel uppe och nere som är lika bred som stolparna. Regeln spåras så planken får plats att ställas i spåret. Planken skruvas uppe och nere för att bli på plats. På mitten lägger jag en extra regel, horisontellt, för stabiliteten och som jag även kan skruva planken i.
Var tror experterna 🤔
 
H Håkansson66 skrev:
Tack för tipsen men jag ha ren idé
Att lägga en regel uppe och nere som är lika bred som stolparna. Regeln spåras så planken får plats att ställas i spåret. Planken skruvas uppe och nere för att bli på plats. På mitten lägger jag en extra regel, horisontellt, för stabiliteten och som jag även kan skruva planken i.
Var tror experterna 🤔
Den nedre regeln blir en vattenfälla men det fungerar upptill. Nere kan du lägga en utanpåliggande, tunnare, regel på varje sida för att visuellt matcha den övre.
 
F fiskbuggaren skrev:
Den nedre regeln blir en vattenfälla men det fungerar upptill. Nere kan du lägga en utanpåliggande, tunnare, regel på varje sida för att visuellt matcha den övre.
Helt rätt. Skall kanske använda samma princip uppe och istället lägga en ”tak” bräda för att skona ändträt i toppen, ev lägga ett plåtbläck som skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.