Vi har en gammal sliten terrass som säkert är behandlad med både olja och lasyr genom åren.

Jag har nu tvättat trallen med Kärcher terrassborste med såpa och även provat jape trärent. Efter tvätten ser det ut som på bilden, ser inte jättekul ut.

Vad är nästa steg? Behandla med typ butinox eller gå på med någon mörk trälasyr?
 
  • Sliten träterrass med ojämnt avskalad ytbehandling och en terrassborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill bli av med resterna av den gamla lasyren är det mekanisk borttagning som gäller. Kanske använda stenborsten till din PCL-4? Måla över funkar inte…om det inte är svart vill säga. 🙄
Funderar ett par gånger hur mycket du behöver lägga på ”medel”, maskiner och annat och jämför med vad det kostar att lägga helt nya trall. Det är ingen miljövinst att återanvända i det här fallet.

Jag vet åtminstone en i bekantskapen som la ner nästan tre gånger så mycket på att fixa till gammal trall med kemikalier och golvslip. Inte blev det bra heller. Andra året var det fullt av stickor efter slipningen.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om du vill bli av med resterna av den gamla lasyren är det mekanisk borttagning som gäller. Kanske använda stenborsten till din PCL-4? Måla över funkar inte…om det inte är svart vill säga. 🙄
Funderar ett par gånger hur mycket du behöver lägga på ”medel”, maskiner och annat och jämför med vad det kostar att lägga helt nya trall. Det är ingen miljövinst att återanvända i det här fallet.

Jag vet åtminstone en i bekantskapen som la ner nästan tre gånger så mycket på att fixa till gammal trall med kemikalier och golvslip. Inte blev det bra heller. Andra året var det fullt av stickor efter slipningen.
Tack för svar. Om man tänker sig att lägga ny trall nästa vår, vad skulle du göra nu för att få det att se acceptabelt ut?
 
Låta det vara, om du verkligen har för avsikt att byta. Men det är ju personberoende.😉
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Låt det vara och lägg pengarna på kvalitetstrall till nästa år. Kanske köpa dem redan i år och lägga på ”tork” utomhus under bar himmel.
 
T
Jag köpte en giraff på Jula som jag slipade golvet med.
Fungerar bra men visst man får jobba lite.
Betydligt mindre jobb än att plocka bort och lägga nytt samt väldigt mycket billigare.

Kanske går att vända på dom om dom är ok under annars.

Köper du trall i år så täck väl mot solen.
Annars kommer dom spreta åt alla håll sen.
 
Ta med bilden till en riktig färghandlare och visa den.
De har med all säkerhet flera typer av färgborttagning som fungerar. Möjligen behöver de nån färgflaga så kan du skrapa bort en liten bit och ta med så gör det.
Sen lägger du på det enl instruktioner och kör med terassborsten igen. Klart :)

Jag har sedan 2007 använt Jotuns terasslasyr i teaknyans. Nu kände jag att det börjar bli väl mörkt och tänkte ta bort rubbet och lägga på nytt. Då har Jotun en lasyrborttagare som jag köpte ett par dunkar av och JISSES vad rent och ljust det blev. Enl instruktion skulle det läggas på på vått golv och ligga i 15-20 min. Sen skrubbas av vilket jag gjorde med min PLC-4.
Ibland skulle man nästa kunna bli religiös av såna resultat.

Baksidan däremot slipade jag av med en golvslip (en sån med trumma) och den tog bort all gammal lasyr och lite till. Se dess har jag bytt ett flertal brädor då de ruttnade. Slipmaskinen tog bort tryckimpregneringen....
Titta på en tryckt trall på ändträet och se hur långt impregneringen går in, då inser man att andra alternativ än slip är ett måste....

Golvslipmaskin av trummodell som används för att ta bort gammal lasyr från träytor.
 
Jag har kört golvslip med bra resultat. Funka för mig och blev nöjd. Altan är nu +30 år. Bytt enstaka planka.
Golvslipning var både prisvärt och liten investering i tid. Hyrde en själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.