Jag fick 6/10 rätt i quizet "Hur många gånger värmer veden?"

Jag har aldrig läst Thoreau och jag har ingen aning om vedens värmevärde i kilowattimmar. I min värld är kubikmeter blandved i travat mått SI-grundenheten för värmeenergi.
Dessutom påstår jag att första frågan var helt åt skogen. Vedens ålder påverkar värmevärdet en hel det. Det vet alla som har eldat med ved som har legat på tork över 10 år. Efter 100-200 år blir skillnaden extremt tydlig. Man får elda mer för samma värme.
 
B
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 2 811 andra personer som har gjort quizet "Hur många gånger värmer veden?"

Hur många gånger veden värmer har jag inte samma uppfattning om som den där vedboksförfattaren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 2 317 andra personer som har gjort quizet "Hur många gånger värmer veden?"

Syrén hade jag inte koll på. Hur många gånger veden värmer, ja det beror ju på...
...jag borde ha svarat två och inte tre iofs (tänkt kapning, betedning, eldning). Sedan hade jag fel på energiinnehållet i björk, jag visste att det var runt 2000, men valde för alternativ av de två runt detta värde.

Får ändå vara rätt nöjd.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag fick 6/10 rätt i quizet "Hur många gånger värmer veden?"

Jag har aldrig läst Thoreau och jag har ingen aning om vedens värmevärde i kilowattimmar. I min värld är kubikmeter blandved i travat mått SI-grundenheten för värmeenergi.
Dessutom påstår jag att första frågan var helt åt skogen. Vedens ålder påverkar värmevärdet en hel det. Det vet alla som har eldat med ved som har legat på tork över 10 år. Efter 100-200 år blir skillnaden extremt tydlig. Man får elda mer för samma värme.
Det har gjorts forskning på energiinnehåll i gammal ved. Man fick tag på timmer från stommen på ett gammalt hus som skulle rivas, det vill säga fura som är 100+ år gammal, och så jämförde man med färsk furuved. Det var ingen skillnad, energin fanns kvar. Hur menar du annars att energin skulle försvinna, löser veden upp sig så att kolet förångas till koldioxid och återgår till luften? Då skall nog veden ligga fuktigt så att nedbrytningen kan komma igång.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
C
Kalle B Kalle B skrev:
Hur menar du annars att energin skulle försvinna
Enligt fråga 1 och 2 har veden som störst energiinnehåll när den innehåller 15-20% vatten, så det kanske beror på det? 😂
 
C cpalm skrev:
Enligt fråga 1 och 2 har veden som störst energiinnehåll när den innehåller 15-20% vatten, så det kanske beror på det? 😂
Nej. Det tar inte århundraden att torka veden. Det tar månader eller som mest ett par år beroende på hur tjocka klabbarna är samt omgivande luftfuktighet.
 
K
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 3 429 andra personer som har gjort quizet "Hur många gånger värmer veden?"

Jag ved inte vilken fråga jag missade på…
 
Fury Fury skrev:
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 41 andra personer som har gjort quizet "Hur många gånger värmer veden?"

Vem använder syren som ved? 😐
Vi. Trädgården var rätt vildvuxen när vi flyttade in, med bland annat en fyra meter hög syrenhäck som behövde gallras. Tjocklek på stammarna har varit upp till 9-10 cm.

Syrenen är ett bra komplement till fläder och hägg, som vi har mer av.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 2 317 andra personer som har gjort quizet "Hur många gånger värmer veden?"

Syrén hade jag inte koll på. Hur många gånger veden värmer, ja det beror ju på...
...jag borde ha svarat två och inte tre iofs (tänkt kapning, betedning, eldning). Sedan hade jag fel på energiinnehållet i björk, jag visste att det var runt 2000, men valde för alternativ av de två runt detta värde.

Får ändå vara rätt nöjd.
Till och med fyra gånger om man räknar in att släpa veden från den del av trädgården där den fälldes till bakom garaget där den ska beredas. Jag brukar kalla det för trädgårdsgymmet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.