Hej vad ligger kWh förbrukning på 2 personer varmvattenberedare, normal hushållsel, kommit ner till 12kwh nu
 
Jag antar att det är 12 kWh per dygn. Under hur lång tid har du mätt? Det brukar ofta pratas om runt 5000 kWh per år som hushållsel. Men jag tror att det gäller en familj. 12 kWh per dygn blir 4380 kWh per år. Ingenting som sticker ut. Men du kan säkert komma ner en bit om du vill. Jag har för några år sedan mätt upp att varmvatten och hushållsel drog c:a 3000 kWh per år för mig. Jag bor ensam.
 
  • Gilla
björnuf
  • Laddar…
vi snittar 6kw nu inkl värme. solceller så 2023 blev det 2700kw totalt. lever som vanligt i ett villaområde
 
  • Gilla
björnuf
  • Laddar…
R robertdala skrev:
vi snittar 6kw nu inkl värme. solceller så 2023 blev det 2700kw totalt. lever som vanligt i ett villaområde
Förbrukningen förändras inte av solceller. Däremot hur mycket energi man tvingas köpa.

Så gissningsvis ligger du fortfarande en bra bit över 6kWh/dygn fortfarande.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Snittade 39kWh/dygn i April (exkl bil).

5pers, så går mycket varmvatten...

Billigare el dagtid än nattetid (snitt) redan nu i April, så dags att ställa ner temperaturen i VVB för att minska läckaget (för er som styr med timer på VVB aå kan man tillåta 13-15 och inte bara natten)

Histogram som visar elkonsumtion och medelpris över dygnet med markerad datapunkt kl. 14:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobbe.A
När jag kollade nu i april så snittade vi på 23 kWh/dag. 2023 var snittet 22 kWh. Direktverkande el, ca 130 kvm boyta. Två vuxna och två barn.

Vi kommer få solceller inkopplade snart, vilket gör att jag kommer öka på värmen i huset i höst/vinter så snittet lär höjas en del.
 
U
Vi har ca 7kwh per dag i hushållsel
220kwh/mån
2600kwh/år

2 vuxna
 
Snittade 66Kwh /dygn i april, då ingår uppvärmning också..
 
Under April så förbrukade Luftvatten VPn 510kWh el vilket gav 2715kWh värme. (COP på 5.3, fastkondensering på 40C)
till det tillkommer varmvatten, hushållsel och uppvärmning av jazzusi på ca 350kWh för 2 personer

Per dygn blir det då
17kWh el för VPn (90kWh värme) och 11.2 kWh övrig el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.