Hej! Detta gäller ett landställe som vi är två generationer som vistas på.

I ca 10 år har jag haft svårt med andningen i det här huset. Det är ursprungligen byggt kring sekelskifte med renoveringar och tillbyggnad typ 1980 samt 2010.
Det är krypgrund och ligger i sluttning mot sjö.

Jag har haft så svårt att andas där så jag drar mig för att åka dit, är astmatiker och det vistas hundar där så jag har tänkt att det beror på det.

Men för två år sedan gick det inte längre.
Vi tog dit företag för att se om det fanns fukt, de rev en badrumsvägg tom men hittade inget.

Då köpte vi någonstans mögeldetektor som skulle ligga ett par veckor och givetvis gav den fullt utslag på svartmögel, i hela huset.



för 1,5 år sedan blev dränering klar på ”ovansidan” av huset.
Det har kostat skjortan och varit väldigt jobbigt för alla.
Problemet är att jag inte tycker det blir bättre…

Hur länge sitter mögelsporer kvar i hus efter dränering?
 
Jofsklara Jofsklara skrev:
Hej! Detta gäller ett landställe som vi är två generationer som vistas på.

I ca 10 år har jag haft svårt med andningen i det här huset. Det är ursprungligen byggt kring sekelskifte med renoveringar och tillbyggnad typ 1980 samt 2010.
Det är krypgrund och ligger i sluttning mot sjö.

Jag har haft så svårt att andas där så jag drar mig för att åka dit, är astmatiker och det vistas hundar där så jag har tänkt att det beror på det.

Men för två år sedan gick det inte längre.
Vi tog dit företag för att se om det fanns fukt, de rev en badrumsvägg tom men hittade inget.

Då köpte vi någonstans mögeldetektor som skulle ligga ett par veckor och givetvis gav den fullt utslag på svartmögel, i hela huset.



för 1,5 år sedan blev dränering klar på ”ovansidan” av huset.
Det har kostat skjortan och varit väldigt jobbigt för alla.
Problemet är att jag inte tycker det blir bättre…

Hur länge sitter mögelsporer kvar i hus efter dränering?
Är det konstaterat mögel från utsidan/grunden? Vinden ok?
 
Alltså, möglet försvinner inte av sig själv. Allt mögelskadat material måste tas bort! Sedan kan man dränera för att förebygga uppkomst att nytt mögel. Men dränering är ingen mirakelåtgärd, det kan finnas andra anledningar till fukt, så utan att veta mer om huset, vad ni har gjort för att lokalisera problemet och vilka åtgärder ni har vidtagit, så är det svårt att ge några råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.