Hej forumet! Mitt fösta inlägg här.

[Någon] har fulkopplat lite el till ett växthus, närmare bestämt dragit in 3G1,5 från ett närliggande uthus/skjul/bod som matas från det stora huset med typ 3G2,5. Avstånd från stora huset till uthus är <15m och avstånd till växthus är också <15m och de ligger i en triangel.

Nu är det så att växthuset är byggt av lackade aluminiumprofiler som står på ett stengolv (alltså av stenplattor som ligger på marken) och är också förankrat i marken med plintar. Jag bedömer att kontakten mellan aulprofilerna är svajig (kanske i skruvförband eller där lack släppt) och även så profilernas kontakt mot jorden under (kanske att de blir bra kontakt om det regnar osv.) Det förekommer ju dessutom en del vatten och fukt i växthuset rent naturligt och genom bevattning.

Frågan är - behöver jag se till att skyddsutjämna det här på något sätt? Hur ska det isf. gå till? Jag kan se två eventuella problemfall: 1. någon står i växthuset och håller i inkommande jord och i växthusets aluprofiler som håller en annan jord mot marken eller 2. någon står utanför växthuset på marken och har ena foten i grus/jord och handen mot vätxthusets aluprofiler som jordas (t.ex. via någon apparat med stålhölje) mot inkommande jord.
Grejen är ju här att inkommande jord IBLAND kan förbindas med växthusets stomme, och att jorden i marken IBLAND kan förbinads med växthusets stomme.

Eller oroar jag mig i onödan?

Sidofråga: Bör jag ta hänsyn till att åska kan mata in en ström i huset via matningen eller är impedansen i kablarna för stor för att det ska bli några större problem? Är mycket ovillig att skapa problem för stora huset som brinner mkt bra, gammalt trä osv. Åska dåligt.
 
Kort svar nej.

Vilka förbrukare har du tänkt dig använda i växthuset?

Tänk dig fallet att man använder elektriska apparater utomhus i allmänhet. Vad blir skillnaden med ett växthus? Vad blir skillnaden med att använda dessa apparater inomhus (inom isolerade väggar med eventuellt få främmande ledande delar).

Jag ser två viktiga saker här: Använda elapparater med förstånd, skyddade av en JFB. Det finns en anledning till att alla häcksaxar mm är dubbelisolerade. Skyddsjordade apparater utomhus är problematiskt, och man ligger i händerna på att JFBn fungerar.

Så använd helst endast dubbelisolerade förbrukare i växthuset, inkl att elinstallationen där görs med dubbelisolerade kapslingar. Ingen berörbar skyddsjord mao. Sätt en JFB, antingen i växthuset eller i matande punkt.

Vill man så visst kan man gå åt andra hållet också och göra en skyddsutjämning. Då ser jag en ringlina runt växthuset som mest värdefull. Huruvida växthuset har kontakt med jord är mindre intressant - det är ingenting man behöver överarbeta. Men hur bra det är med ett jordtag i växthuset utan att det finns något jordtag vid inkommande el till fastigheten kan man diskutera med tanke på åsköverspänningar.

En faktor att beakta är just risken för åsköverspänningar. Om ni brukar ha problem med det så kan det vara värt att installera överspänningsskydd på inkommande el, för att förhindra stora potentialskillnader med risk för överslag i växthuset trots dubbelisolerat. Växthuset och dess ledning på 15 meter anser jag i sig inte ökar risken, dvs det innebär inget utökat upptagningsområde för indirekta åsknedslag.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kort svar nej.
Bra, tack! Då skiter vi i det. Vart hade gränsen gått? Attefallshus? Bostadshus? Jättestort växthus?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilka förbrukare har du tänkt dig använda i växthuset?
Lite lampor och ibland något löst element eller värmefläkt att ställa in (väldigt sällan, typ om det blir oväntad frost någon dag). Sen kan man tänka sig att andra personer i familjen kopplar in det ena och det andra rent temporärt, t.ex. trädgårdsverktyg. Folk gör ju lite som dom vill...
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tänk dig fallet att man använder elektriska apparater utomhus i allmänhet. Vad blir skillnaden med ett växthus? Vad blir skillnaden med att använda dessa apparater inomhus (inom isolerade väggar med eventuellt få främmande ledande delar).
Bra jämförelse med att använda elverktyg ute. Inte så stor skillnad antar jag, mer än möjligen som du säger dubbelisolering och att man kanske inte står med sånt i ösregn om livet är en kärt. Växthuset har ju en bar metallyta folk kommer peta på i ur och skur.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser två viktiga saker här: Använda elapparater med förstånd, skyddade av en JFB. Det finns en anledning till att alla häcksaxar mm är dubbelisolerade. Skyddsjordade apparater utomhus är problematiskt, och man ligger i händerna på att JFBn fungerar.
Vad hjälper JFB om jordpotentialen är olika? JFB bryter ju inte skyddsjord (i vårt hus har varje fas dessutom en egen JFB vilket gör att stora förbrukare kan ligga kvar). Är inte om jag förstått rätt problemet att olika (frivilliga eller ofrivilliga) jordtag kan ha olika potential pga. impesansen i ledningarna eller om PEN bryts pga. fel? Och att det då kan ligga en spänningsgradient i marken?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så använd helst endast dubbelisolerade förbrukare i växthuset, inkl att elinstallationen där görs med dubbelisolerade kapslingar. Ingen berörbar skyddsjord mao. Sätt en JFB, antingen i växthuset eller i matande punkt.
JFB finns på i princip all el i centralen i stora huset, inkl utgående till växthuset - detta borde räcka antar jag?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vill man så visst kan man gå åt andra hållet också och göra en skyddsutjämning. Då ser jag en ringlina runt växthuset som mest värdefull. Huruvida växthuset har kontakt med jord är mindre intressant - det är ingenting man behöver överarbeta. Men hur bra det är med ett jordtag i växthuset utan att det finns något jordtag vid inkommande el till fastigheten kan man diskutera med tanke på åsköverspänningar.
Jag tror det finns ett jordtag i stora huset, åtminstone en tjock koppartråd som går från huvudjordningsskenan ner i marken... Denna är eftermonterad för några år sedan. Vilket leder oss in på nästa fråga...
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En faktor att beakta är just risken för åsköverspänningar. Om ni brukar ha problem med det så kan det vara värt att installera överspänningsskydd på inkommande el, för att förhindra stora potentialskillnader med risk för överslag i växthuset trots dubbelisolerat. Växthuset och dess ledning på 15 meter anser jag i sig inte ökar risken, dvs det innebär inget utökat upptagningsområde för indirekta åsknedslag.
...det sitter någon form av åskskydd (tror det är sådana MOV:ar) vid huvudjordningsskenan i stora huset och denna är också kopplad till det förmodade jordtaget. Tolkar jag dig rätt att detta räcker, alltså att kabeln från växthuset inte kan leda in åska? Nu vet jag inte hur stora spänningar åska kan orsaka men jag skulle gissa att strömmen kommer leta sig rakt igenom N1XV klamrad mot aluprofilerna om den så vill?
 
Redigerat:
J Joel_S skrev:
Bra, tack! Då skiter vi i det. Vart hade gränsen gått? Attefallshus? Bostadshus? Jättestort växthus?
Gränsen går där det finns skyddsjordade apparater, dvs "utsatta delar", som kan få en potential mot jord ("främmande ledande delar") vid ett fel.

Detta skyddar man sig mot med skyddsutjämning. Men det är ju svårt att skyddsutjämna marken som man står på. Så det får bli skyddsutjämning där det går och där det fyller en funktion, t.ex i byggnader där man kan identifiera främmande ledande delar.
J Joel_S skrev:
Sen kan man tänka sig att andra personer i familjen kopplar in det ena och det andra rent temporärt, t.ex. trädgårdsverktyg. Folk gör ju lite som dom vill...
Ja, det är en risk du får bedöma. Trädgårdsmaskiner är som sagt vara dubbelisolerade om vi inte pratar större saker vedkap och dylikt. Brödrosten får man vara lite mer försiktig med, om inte de också är dubbelisolerade idag.
J Joel_S skrev:
Vad hjälper JFB om jordpotentialen är olika?
Ingenting, mot åska alltså. JFB skyddar mot fel som kör apparaten strömförande vilket är viktigt utomhus. Det är ett felfall jag inte nämnde i förra inlägget.
J Joel_S skrev:
JFB bryter ju inte skyddsjord (i vårt hus har varje fas dessutom en egen JFB vilket gör att stora förbrukare kan ligga kvar). Är inte om jag förstått rätt problemet att olika (frivilliga eller ofrivilliga) jordtag kan ha olika potential pga. impesansen i ledningarna eller om PEN bryts pga. fel? Och att det då kan ligga en spänningsgradient i marken?
Jodå, små skillnader i jordpotential är vanligt och ibland ett problem, men inte säkerhetsmässigt.
J Joel_S skrev:
JFB finns på i princip all el i centralen i stora huset, inkl utgående till växthuset - detta borde räcka antar jag?
Ja
J Joel_S skrev:
Jag tror det finns ett jordtag i stora huset, åtminstone en tjock koppartråd som går från huvudjordningsskenan ner i marken... Denna är eftermonterad för några år sedan. Vilket leder oss in på nästa fråga...

...det sitter någon form av åskskydd (tror det är sådana MOV:ar) vid huvudjordningsskenan i stora huset och denna är också kopplad till det förmodade jordtaget. Tolkar jag dig rätt att detta räcker, alltså att kabeln från växthuset inte kan leda in åska? Nu vet jag inte hur stora spänningar åska kan orsaka men jag skulle gissa att strömmen kommer leta sig rakt igenom N1XV klamrad mot aluprofilerna om den så vill?
Lite bilder på detta vore intressant.
Ja, det finns inget skydd mot direktträff. Det man siktar på är skydd mot indirekta nedslag nära ledningsnätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.