Hej alla,

Det börjar närma sig att montera vår nya köksfläkt. I samband med detta behöver jag flytta genomföringen för kanalen genom bjälklaget upp till vinden och vidare ut genom taket. Tanken är att skaffa en flexibel, färdigisolerad och brandklassad, imkanal som förvisso är rätt dyr, men verkar otroligt smidig. Så här ser det ut från kökets håll:

Flexibel isolerad ventilationskanal som löper från kökets tak upp genom en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppe på vinden har jag sett kanalen omsvept av tung sten (glas?)-ull, och idag var det dags att plocka bort den för att inspektera. Jag blev väldigt förvånad när jag såg att kanalen på vinden inte är ett runt rör, utan fyrkantigt. 😳 Det sitter också innanför ett asbeströr, vilket i sig inte är lika förvånande...huset byggdes 1968.

Isolerad köksventilationskanal genom bjälklag med synligt gammalt isoleringsmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inuti en köksventilationskanal klädd med isolering och stenull som går upp genom ett bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden nedan är tagen från köket upp i imkanalen:
Vy uppåt genom en befintlig fyrkantig imkanal från köket, omsvept av isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta format ställer till det lite. Imkanalen är ju rund och det verkar som att anslutningen i min takhuv är fyrkantig.

Därför tänkte jag fråga forumets samlade ventilationskompetens om det här är vanligt? Googlar jag efter takhuvar hittar jag bara sådana med rund anslutning, så vad kan det vara för anslutning på min huv? Finns det "rund till fyrkantig"-adaptrar för den här typen av situationer?

Mvh
Fred
 
Vilket utvändigt mått på eternittrumman , finns 150 eller 170
 
Det har jag inte haft möjlighet att mäta ännu...men intressant att det finns standard i alla fall. Jag kunde inte se så tydligt, men är det så att det inte är något rör inuti eternittrumman?

EDIT: Ah, nu såg jag att du frågade om utvändigt mått...det kan jag kolla på en gång. Återkommer! 👍

EDIT 2: Lustigt nog fick jag det till 160 mm...🤔
 
Då mäter du lite mer exakt och går till en plåtis med måtten som du vill ha. Övergången kan var för invändig eller utvändig och limmas med silikon. Själva eternittrumman upp låter du vara kvar. Kostar inte många kronor att få en gjord och enklt blir det med anslutningen. Övergångar fanns förr i tiden, men numera borta vad jag vet.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då mäter du lite mer exakt och går till en plåtis med måtten som du vill ha. Övergången kan var för invändig eller utvändig och limmas med silikon. Själva eternittrumman upp låter du vara kvar. Kostar inte många kronor att få en gjord och enklt blir det med anslutningen. Övergångar fanns förr i tiden, men numera borta vad jag vet.
Dessvärre kan jag inte behålla eternittrumman eftersom jag måste flytta genomföringen i kökstaket. Det är därför jag kommer köpa den där flexibla imkanalen. Den kommer gå som ett utsträckt "S" på vinden för att jag ska slippa flytta genomföringen genom yttertaket.
 
Med en slang eller rör ska det brandosileras med om jag ine har fel. med min 50 mm nätmata från undersida undertaket, hela vägen upp till yttertak.
 
J jonaserik skrev:
Med en slang eller rör ska det brandosileras med om jag ine har fel. med min 50 mm nätmata från undersida undertaket, hela vägen upp till yttertak.
Den isolerade imkanalen jag länkade till i första inlägget är (som jag också skrev) brandklassad. Den ska monteras mot fläktens rör under innertaket och sedan kopplas mot yttertaksgenomföringen.

Problemet jag upptäckte idag är alltså att takkupans anslutning med största sannolikhet är fyrkantig vilket ju lirar dåligt med imkanalen som är rund.
 
Med största sannolikhet går eternitröret upp genom taket och underlagspappen är uppvikt mot den, eventuellt även klistrad.
 
R RiKr skrev:
Med största sannolikhet går eternitröret upp genom taket och underlagspappen är uppvikt mot den, eventuellt även klistrad.
Det kan tänkas. Taket är omlagt för några år sedan, men jag var inte med när det gjordes så jag vet inte hur det ser ut. Får ta mig upp på taket och kika. Eternitröret måste bort hur som helst, så jag måste ändå kolla hur allt sitter ihop och lägga upp en plan för att få de nya grejerna att passa med huset.

I värsta fall får jag väl byta takkupa också, men då börjar det närma sig att det är lika enkelt att ta upp ett nytt hål i yttertaket så jag kan dra ett rör rakt upp och slippa den dyra, flexibla, imkanalen. 😕
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.