Hej
Jag har byggt ett litet oisolerat förråd som sitter ihop med huset. Jag tänkte installera ventiler för att förbättra luftcirkultionen och har förstått att det bästa är att sätta en ventil lågt och en högt på varsin sida. Jag tänkte sätta dess på kortsidorna.
Nu till min fråga: Den ena kortsidan vetter mot norr och den andra mot söder. Vilket sida ska jag sätta den nedre ventilen och på vilken ska jag sätta den övre? Jag antar att södersidan är lite varmare och det kan säkert påverka hur luften vill röra sig.
 
  • Ett oisolerat förråd med vita plankor, ihopbyggt med ett hus, under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Varm luft stiger så högt upp på södersidan kan vara bättre.
 
Skulle sätta en högt på varje gavel så vinden kan blåsa igenom, glipan i dörren ser ut att räcka som räcka som inluft. Korsvis ventilation skapar ett hörn där luften står stilla.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle sätta en högt på varje gavel så vinden kan blåsa igenom, glipan i dörren ser ut att räcka som räcka som inluft. Korsvis ventilation skapar ett hörn där luften står stilla.
Tyvärr kommer det inte in luft under dörren då det sitter en tröskel innanför.
 
Ok, då skulle jag satt en ventil i dörren.
 
T topmount skrev:
Ok, då skulle jag satt en ventil i dörren.
Ok, en ventil i varje (3st)? och var sätter jag utlopp?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varm luft stiger så högt upp på södersidan kan vara bättre.
Kan inte säga att jag tänkt på alla aspekter kring detta, men känslan är att det skulle bli bättre cirkulation om man gör tvärt om.
Intag i nederkant på södervägg. Ventiler högt på norrsida.
Luften vid söderväggen blir varmare och stiger upp till taket och suger då in luft i nederkant. Den varmare luften cirkulerar i rummet efter taket, och släpps ut uppe på norrsidan, och får då även resten av luften att rotera i rummet. Men detta är nog främst när det är vindstilla. Annars borde ventiler i den riktning det oftast blåser vara bäst. Finns ju kartor som visar det för olika områden.
 
BirgitS
L Lilllen skrev:
Kan inte säga att jag tänkt på alla aspekter kring detta, men känslan är att det skulle bli bättre cirkulation om man gör tvärt om.
Intag i nederkant på södervägg. Ventiler högt på norrsida.
Luften vid söderväggen blir varmare och stiger upp till taket och suger då in luft i nederkant. Den varmare luften cirkulerar i rummet efter taket, och släpps ut uppe på norrsidan, och får då även resten av luften att rotera i rummet. Men detta är nog främst när det är vindstilla. Annars borde ventiler i den riktning det oftast blåser vara bäst. Finns ju kartor som visar det för olika områden.
Jag tror också att vindriktningen har mer betydelse än uppvärmningseffekten på södersidan.
 
Jag har satt en ventil högt upp på vardera nock i norr och söder och kommer komplettera med två längst ner på långsidan mot väst med. Här blåser det mest från väst, eller ja ibland från alla samtidigt känns det som 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.