mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Det låter dyrt om jag lever för det och svårt att göra själv... Jag inbillade mig att detta skulle vara ett av de enklare jobben här. Det finns mycket att åtgärda och allt kostar.
Tyvärr är det ju lite så! baksidan med husägandet, Allt kostar multum och tar tid i anspråk.

Allt med grundläggning är omständigt, inte svårt men utan riktiga saker så är det hårt manuellt arbete. Nu finns det ju lite försvårande omständigheter i form av ett hus i ditt fall.

Men det är bara att fälla ner pannbenet och köra, hellre nu innan skiten dragit i backen och saker blir permanent skadade
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hur stort är huset? Är det inte alltför stort hade jag gjort som Lutte är inne på, lyft huset någon halvmeter eller mer med domkrafter, säkra duktigt! Beroende på hur marken faktiskt är beskaffad under huset väljer du bästa alternativet för nya plintar och sen ställer du ner huset igen.
Ett alternativ - om det finns utrymme - är att lyfta huset lite grann, skicka in stockar under och rulla undan huset. Fixa nya plintar och rulla tillbaka huset igen.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Hur stort är huset? Är det inte alltför stort hade jag gjort som Lutte är inne på, lyft huset någon halvmeter eller mer med domkrafter, säkra duktigt! Beroende på hur marken faktiskt är beskaffad under huset väljer du bästa alternativet för nya plintar och sen ställer du ner huset igen.
Ett alternativ - om det finns utrymme - är att lyfta huset lite grann, skicka in stockar under och rulla undan huset. Fixa nya plintar och rulla tillbaka huset igen.
Det låter som bra idéer men svåra att genomföra då det är altan på två av sidorna, vet inte om huset sitter ihop med altanen. På en sida är det buskar. Det är alltså bara öppet på baksidan därifrån fotona är tagna. Huset är ca 3×4 m.
 
Blocken som står där idag kan ersättas med en balk per rad och då behöver man bara höja huset några centimeter över ursprunglig höjd.
Plintarna att ställa balkarna på kan man då också utan problem gräva från sidan och behöver inte krypa in under huset.
Kör man tryckt virke och skruv- elker spiklimmar för att få balkar så kan de flesta klara av det med de handverktyg som de flesta husägare redan har.
Finns det el, vatten och avlopp så stänger man av det innan och höjer huset så lite som möjligt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Blocken som står där idag kan ersättas med en balk per rad och då behöver man bara höja huset några centimeter över ursprunglig höjd.
Plintarna att ställa balkarna på kan man då också utan problem gräva från sidan och behöver inte krypa in under huset.
Kör man tryckt virke och skruv- elker spiklimmar för att få balkar så kan de flesta klara av det med de handverktyg som de flesta husägare redan har.
Finns det el, vatten och avlopp så stänger man av det innan och höjer huset så lite som möjligt.
Tack för att du försöker förklara men jag förstår inte riktigt. Är inte van då jag är ny husägare. Ska prata med någon granne istället tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.