Har ett tämligen intressant problem, nämligen att mäta temperaturen i poolvattnet. Vi kör Homey (Bridge) här hemma som smart hub. Den fungerar galant till vad vi behöver den till, och nu när vi skaffat pool ville jag givetvis kunna se vattentemperaturen på ett enkelt sätt i min telefon. Vad hade jag för val?

1) Zigbee-termomenter? Verkar inte finnas mer än en endaste i hela världen som har temperatursensor på sladd (owon, tuya) och denna stöds givetvis inte i homey bridge. Har använt denna innan när vi körde home assistant, med god erfarenhet.

2) 433 termometer från telldus med sladd, har haft dålig erfarenhet av denna och tydligen verkar just termometrar från telldus inte stödjas i homey bridge.

3) Shelly? Vi har 15-talet shelly-enheter här hemma och de fungerar riktigt bra. Såg att styrahem hade paket med shelly uni och tre st temperatursensorer på sladd! Jippee, den tar vi.

Problem 1: Tempsensorerna verkar inte gilla vatten trots att de enligt spec ska mäta vattentemperatur. Den första jag testade fick jag null/NA så fort jag doppade den i poolen. Testade med en annan och då rapporterades mätvärden.

Problem 2: Trots att det är ca 5 meter från accesspunkt till pool rapporterar shelly uni "weak" wifi när den ligger ovanför altangolvet. Stoppar jag ner den under inspektionsluckan/tralldäcket i teknikgropen och stänger luckan så tvärdör den. Luckan består endast av trallbrädor med springor emellan.


Min fråga till experterna, hur gör jag på bästa sätt för att få vettig wifi till denna enhet? Den har en pytteliten extern antenn som inte verkar fungera så bra, och anslutningen är som en jätteliten "tryckknapp" som man behöver förstoringsglas för att se, och den lossnar väldigt lätt. Känns helt värdelöst. Jag tänker att jag har dessa val:

1) Skaffa en wifi-extender med bättre antenner och montera i teknikgropen. Jag behöver inte bandbredd då det är väldigt lite data som skickas, utan signalkvalitet.

2) Använda power-plugs med wifi-kapacitet, så att jag via elnätet skapar en lokal accesspunkt i teknikgropen?

3) Något annat sätt? Extern antenn? Hur ansluter jag till shelly uni, har svårt att hitta dokumentation om vad det är för sorts anslutning, de flesta antennkopplingar har ju skruvanslutning.

F-n vad jobbigt att mäta pooltemperaturen :D
 
En WiFi accesspunkt för utomhusbruk borde hjälpa. Jag skulle montera den på vägg eller under taknock och ha ström+nätverk trådat via PoE. WiFi i en grop är inte att rekommendera då det blir svårt att få täckning, dessutom lär du få bättre WiFi på dina egna enheter när du lämnar huset.
 
wildeside
Förläng sladden till tempgivaren så att du får Shelly uni där den har WIFI täckning.
 
Ett alternativ är en smart switch som kan hantera DS18B20 sensorer.
Det finns upptill 10m länga DS18B20 sensorer men du måste ha nåt som klarar att att driva/använda dem.
Jag kör personligen på zwave mestadels hemma och har då 2st 10m sådana sensorer kopplade till en Fibaro smart implant FGBS-222 för att mäta temperatur vid inlopp och utlopp vid min pool.

Så ett alternativ kan ju vara att hitta något som kör på zigbee eller wifi och kanske kan klara en eller två 5m temp sensorer av DS18b20 typ
 
S sjoelund skrev:
En WiFi accesspunkt för utomhusbruk borde hjälpa. Jag skulle montera den på vägg eller under taknock och ha ström+nätverk trådat via PoE. WiFi i en grop är inte att rekommendera då det blir svårt att få täckning, dessutom lär du få bättre WiFi på dina egna enheter när du lämnar huset.
Du tänker en extender eller liknande? Vi har ju ett antal utomhus-vägguttag, så det enklaste hade ju varit att plugga in en homeplug med wifi eller wifi-extender här. I huset kör vi google nest med 3 accesspunkter, och det fungerar bra. Problemet är altangolvet och shelly uni. Dock, tar jag ner min mobiltelefon under trallgolvet störtdyker både 4g och wifi på den också, så det är väl något med just dess 28x120-brädorna som är elakt mot radiosignaler. Det var tyvärr 30 år sedan jag läste signalbehandling, så varför det blir så, det har jag inte klart för mig... är bara ute efter en billig lösning till detta.
 
S sjoelund skrev:
En WiFi accesspunkt för utomhusbruk borde hjälpa. Jag skulle montera den på vägg eller under taknock och ha ström+nätverk trådat via PoE. WiFi i en grop är inte att rekommendera då det blir svårt att få täckning, dessutom lär du få bättre WiFi på dina egna enheter när du lämnar huset.
Hmm jo det är ju ett sätt, men det verkar som det är trallen som är problemet, då jag har (dålig) täckning när uni-enheten i sin plastlåda ligger ovanpå. Dock är denna genomskinliga låda ful som stryk så jag vill inte ha den synlig någonstans.
 
M MrDizzy skrev:
Ett alternativ är en smart switch som kan hantera DS18B20 sensorer.
Det finns upptill 10m länga DS18B20 sensorer men du måste ha nåt som klarar att att driva/använda dem.
Jag kör personligen på zwave mestadels hemma och har då 2st 10m sådana sensorer kopplade till en Fibaro smart implant FGBS-222 för att mäta temperatur vid inlopp och utlopp vid min pool.

Så ett alternativ kan ju vara att hitta något som kör på zigbee eller wifi och kanske kan klara en eller två 5m temp sensorer av DS18b20 typ
Problemet är att ingen termometertillverkare i hela världen har tänkt på detta med externa sensorer (probes). Nån plockade isär en aqara zigbee och lödde bort dess termistor och sen lödde dit en fyrledad tempsensor av samma modell jag har. Tyvärr har jag inte de rätta verktygen för detta, då det är smååååå kretskort. Tänk om Aqara kunde ha en liten ingång på sin enhet där man kunde ansluta en extern sensor, såå enkelt. Men nejdå, man måste krångla med en shelly uni, som inte var helt enkel att få igång. Denna är dessutom betydligt mer avancerad än vad jag behöver, lite som att skjuta mygg med bazooka.

Vill ha en plug&play lösning helst.
 
Hannuse Hannuse skrev:
En fundering.
Har du provat Tellus pooltermometer?
Jag använde den när jag hade badtunna, och den fungerade bra.
Räckvidden var dessutom bättre på 433 än Zigbee (om man inte kan mesha).
[länk]

[bild]
Finns en vanlig kylskåpstermometer från telldus som vi har till frysen i garaget. Tyvärr stödjer inte homey telldus termometrar, annars hade vi kunnat ha den i poolen. Vill inte heller ha något som ligger och guppar i poolen.
 
S steve5432 skrev:
Du tänker en extender eller liknande? Vi har ju ett antal utomhus-vägguttag, så det enklaste hade ju varit att plugga in en homeplug med wifi eller wifi-extender här. I huset kör vi google nest med 3 accesspunkter, och det fungerar bra. Problemet är altangolvet och shelly uni. Dock, tar jag ner min mobiltelefon under trallgolvet störtdyker både 4g och wifi på den också, så det är väl något med just dess 28x120-brädorna som är elakt mot radiosignaler. Det var tyvärr 30 år sedan jag läste signalbehandling, så varför det blir så, det har jag inte klart för mig... är bara ute efter en billig lösning till detta.
Jag tänkte en trådad accesspunkt som du drar nätverkskabel till (och ger ström via samma kabel). Om du bara har WiFi AP inomhus så blir signalen svag utomhus då den har svårt att ta sig genom ens trä (studsar genom fönstren). Men om du har en accesspunkt utomhus så slipper signalen försöka ta sig genom väggarna i huset och du borde ha tillräcklig täckning under trädäck eller annat, även om den kanske inte är så stark.

Det går kanske med homeplug också, men av erfarenhet blir det ofta för mycket störningar på dem för att ha någonting viktigt på andra sidan. Har du en homeplug med WiFi kan du så klart testa och se om det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.