Jag har byggt en bokhylla som ska platsbyggas och behöver en sockel för att få upp den något i höjd. Några saker att tänka på:

- Bokhyllans underdel är 18 mm och ska gömmas under golvlist
- Husets golvlister är 44 mm
- Bokhyllans övriga mått B2600D290H800

Jag behöver således något som är 26 mm för att få upp bokhyllan i rätt höjd. Tips på stabil lösning för liten peng? Har bifogat en bild.

Tack!
 
  • Schematisk illustration av en bokhylla över en sockel bredvid en högre golvlist med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lager gipsskivor?
 
H HSP skrev:
Två lager gipsskivor?
Smart! Hur är det med belastning på gips? Och finns det risk att det spricker? Iom att man normalt inte staplar vikt ovanpå gips.
 
  • Gilla
mersault
  • Laddar…
J
V VictorF skrev:
Smart! Hur är det med belastning på gips? Och finns det risk att det spricker? Iom att man normalt inte staplar vikt ovanpå gips.
Jodå, golvgips som undergolv är vanligt, så ligger det plant håller det för hela Nationalencyklopedin, några katanasvärd och lite till.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jodå, golvgips som undergolv är vanligt, så ligger det plant håller det för hela Nationalencyklopedin, några katanasvärd och lite till.
Toppen, tack!
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jodå, golvgips som undergolv är vanligt, så ligger det plant håller det för hela Nationalencyklopedin, några katanasvärd och lite till.
Och om man nu mätt fel och det är 25 mm istället för 26 som höjden ska vara. Har du några tips då?

Fast det är klart, 1 mm hit eller dit spelar väl ingen roll
 
J
Exakt, och med tyngden av bokhyllan så spelar det nog ingen roll, troligen kommer hyllan trycka ner golvet nån mm.
 
Blir hyllan 1 mm för hög så skulle jag inte göra något åt det, då det inte kommer att synas.

Förövrigt finns golvgips i 12,5 och 13mm
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.