Jag har hittat en gammal diskbänk från Olofström som jag vill ha in i mitt torp. Men på undersidan är det någon slags ljusblå isolering som börjat släppa lite här och var.

Vad består den här isoleringen av? Tänker att gammalt lim och liknande kan innehålla asbest och annat otrevligt.

Kan jag kladda på något på detta som liksom binder samman det? Mest för att slippa bös i underskåpet.
 
  • Två blå plastbehållare med droppbrickor på en träplanka, höstlöv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ett plastliknande på sprutat skikt för ljudisolering.
Kan ju finnas någon som vill ta bort detta och få på något nytt motsvarande, jag skulle låta det vara
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ett plastliknande på sprutat skikt för ljudisolering.
Kan ju finnas någon som vill ta bort detta och få på något nytt motsvarande, jag skulle låta det vara
Ja, fast det var ju inte riktigt svar på någon av frågorna...
 
Skicka in ett prov om du är nojig, förmodligen inte farligt så lägre du inte äter eller snortar det och heller knappast asbest.
 
Knappast ett ställe där man använt asbest.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skicka in ett prov om du är nojig, förmodligen inte farligt så lägre du inte äter eller snortar det och heller knappast asbest.
Inte heller något vidare givande svar. Min förhoppning var väl att någon kanske visste vad det var, det är trots allt en väldigt vanlig gammal diskbänk det här. Gissa kan jag göra själv.
 
  • Gilla
Fillefire
  • Laddar…
Precis, vi hade känt till detta om det vore farligt eller giftigt.
 
Som luxaren säger. Finns där för att det inte ska skramla, var vanligt för mååånga år sen på vissa fabrikat.
 
Söker man på internationella sidor finns det information om att vissa av de där underedena kan ha asbest i sig.
 
T TaketRasar skrev:
Söker man på internationella sidor finns det information om att vissa av de där underedena kan ha asbest i sig.
Tack för svar! Då var inte min frågeställning helt orimlig ändå.
 
Jag har samma belägg på min diskbänk, fast det är mörkgrönt. Jag har ett par skarpa bucklor i min diskho (se bild) som jag skulle vilja hetta upp/kyla ner och försöka banka ut. Är det dumt att banka på det utan då kanske?
 
  • Närbild på en sliten rostfri diskbänk med synliga skarpa bucklor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkgrön diskbänk med synliga skarpa bucklor och repor, tillsammans med rör och vattenanslutningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.