kisumisu
M MickeMörkö skrev:
En reparation är en tjänst.
Då borde lagen ses efter!

Som om inte en bilsäljare utför tjänster.
Detsamma gäller bilreparationer. Konstigt när bilar går under andra lagar då.
 
  • Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Garanti på begagnad vara är frivillig. Bilreparationer omfattas av
kisumisu kisumisu skrev:
Då borde lagen ses efter!

Som om inte en bilsäljare utför tjänster.
Detsamma gäller bilreparationer. Konstigt när bilar går under andra lagar då.
Konsumenttjänstlagen gäller vid bilreparationer. Det är därför det är så dyrt att laga bilen.
På begagnad vara är garanti frivillig.
De har lagarna är kontraproduktiva. I TS fall med gångjärnet hade allt kunna löst på två timmar om det varit möjligt att utföra reparationen utan garanti. Lagarna runt konsumenträtt är så omfattande att de i stort sett omöjliggör "normalt" lagande. En reparation ska vara fackmannamässigt utförd och omfattas av tre års garanti.
 
S
M MickeMörkö skrev:
Garanti på begagnad vara är frivillig. Bilreparationer omfattas av

Konsumenttjänstlagen gäller vid bilreparationer. Det är därför det är så dyrt att laga bilen.
På begagnad vara är garanti frivillig.
De har lagarna är kontraproduktiva. I TS fall med gångjärnet hade allt kunna löst på två timmar om det varit möjligt att utföra reparationen utan garanti. Lagarna runt konsumenträtt är så omfattande att de i stort sett omöjliggör "normalt" lagande. En reparation ska vara fackmannamässigt utförd och omfattas av tre års garanti.
Du blandar ihop garanti och reklamationsrätt hejvilt och utan koll.

Att fullaga en kylskåpsdörr, gör ingen reparatör, just pga att det inte är fackmannamässigt.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
K Kjell_G skrev:
Tveksamt, det gick bra att dra i. Ingen synlig åverkan iaf. Sen är det lätt att ta elvans nyckel och dra åt då och då om så behövs 😊
Lär fungera utmärkt med att låsa fast piggen genom att skruva fast den med epoxilim i hålet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
M MickeMörkö skrev:
Garanti på begagnad vara är frivillig. Bilreparationer omfattas av

Konsumenttjänstlagen gäller vid bilreparationer. Det är därför det är så dyrt att laga bilen.
På begagnad vara är garanti frivillig.
De har lagarna är kontraproduktiva. I TS fall med gångjärnet hade allt kunna löst på två timmar om det varit möjligt att utföra reparationen utan garanti. Lagarna runt konsumenträtt är så omfattande att de i stort sett omöjliggör "normalt" lagande. En reparation ska vara fackmannamässigt utförd och omfattas av tre års garanti.
Det lustigt när bilreparationer ändå knappt har nån garanti. Där heter det alltid slitage, ungefär som dessa inbyggda batterier som finns i dagens mobiler, datorer etc. Man ger bara högst 6mån garanti.

Kan ta många exempel men tar nu motorvärmare. Gick sönder på en gång fick på garanti och går sönder ännu en gång och då skyller man på handhavande fel att jag skulle kört med bilen mer och annat strunt. När man troligtvis felinstallerat slangvärmaren på en gång.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har också Samsung kyl och frys kombo men en annan färg. Direkt efter montering märkte jag ett högs knackande ljud från frysen. Ringde deras support och de skickade en reparatör. Bytte gummit runt dörren och även någon annan del. Dock fortsatte knackandet. Lät ibland väldigt högt, vaknade en natt av det. Fick till sist veta att det var så det ska låta. Maten i frysen får en ishinna (frostfri frys) men det var också OK. Tyvärr får jag leva med detta skit.

Kylens hyllor har en kromlist lägst fram på hyllan. Den började släppa efter en månad. Ringde deras support igen. Teknikern säger att de inte har att skicka några nya hyllor då det är många som ringt om samma problem och att lagret är slut. Dock kunde jag kanske hitta själv om jag ringde runt till företag som säljer vitvarudelar. Skulle få betala dom från egen ficka.
Blev riktigt arg så jag ringde nästa dag igen om samma sak. Min ilska gjorde att de lag mig på en "kö" men att jag skulle få fyllorna till slut. Tog över ett år men nu har jag fått nya.

Aldrig mer Samsung. Sämsta skiten.
 
  • Ledsen
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
H HeadQuaker skrev:
Aldrig mer Samsung. Sämsta skiten.
Är nog så att det enda bra Samsung gör är Tv och Mobiler!

Vi har på jobbet en Samsung kyl och frys combo som ibland låter som nån ko-klocka.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Tyvärr finns det inte många reparatörer idag oavsett det handlar om kylskåp, bilar eller något annat. De kallas numera ”reservdelsutbytare”.
Tyvärr är det så överallt. Ingen vill reparera något dsom är trasigt utan bara
byta till något nytt.
Märkesbilverkstäder är absolut värst.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Är nog så att det enda bra Samsung gör är Tv och Mobiler!

Vi har på jobbet en Samsung kyl och frys combo som ibland låter som nån ko-klocka.
Bara Samsung mobil.
 
P p950nlu skrev:
Tyvärr är det så överallt. Ingen vill reparera något dsom är trasigt utan bara
byta till något nytt.
Märkesbilverkstäder är absolut värst.
Märkesverkstäderna har inte längre några mekaniker, de har endast reservdelsbytare anställda på deras så kallade verkstad.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Tyvärr är det så överallt. Ingen vill reparera något dsom är trasigt utan bara
byta till något nytt.
Märkesbilverkstäder är absolut värst.
M maxmsm skrev:
Märkesverkstäderna har inte längre några mekaniker, de har endast reservdelsbytare anställda på deras så kallade verkstad.
Det är ju ofta så. Lite märkligt ändå när de har så fina instrument numera, som ska tala om exakt vad felet är.
De bästa mekanikerna hittar man nog i småverkstäder som jobbar allmänt med alla märken.

Det är ingen som begär att man ska reparera saker på kretskortsnivå, för det är sällan ekonomiskt försvarbart, men att ta reda på vilket kretskort som felar borde ingå i arbetsuppgiften.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
Har också Samsung kyl och frys kombo men en annan färg. Direkt efter montering märkte jag ett högs knackande ljud från frysen. Ringde deras support och de skickade en reparatör. Bytte gummit runt dörren och även någon annan del. Dock fortsatte knackandet. Lät ibland väldigt högt, vaknade en natt av det. Fick till sist veta att det var så det ska låta. Maten i frysen får en ishinna (frostfri frys) men det var också OK. Tyvärr får jag leva med detta skit.

Kylens hyllor har en kromlist lägst fram på hyllan. Den började släppa efter en månad. Ringde deras support igen. Teknikern säger att de inte har att skicka några nya hyllor då det är många som ringt om samma problem och att lagret är slut. Dock kunde jag kanske hitta själv om jag ringde runt till företag som säljer vitvarudelar. Skulle få betala dom från egen ficka.
Blev riktigt arg så jag ringde nästa dag igen om samma sak. Min ilska gjorde att de lag mig på en "kö" men att jag skulle få fyllorna till slut. Tog över ett år men nu har jag fått nya.

Aldrig mer Samsung. Sämsta skiten.
Har två Samsung kyl/frys (olika boenden). Den ena pajade efter några månader. De bytte kompressor på garanti och den funkar än 12-13 år senare.
Den andra, ca 10-12 år gammal, har fungerat felfritt.
Känner dock igen det där med knakande och brakandet. Vet inte vad det beror på, men jag har vant mig 🙂. Har alltid misstänkt att det har något med avfrostningen att göra.
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
L lordi skrev:
Har två Samsung kyl/frys (olika boenden). Den ena pajade efter några månader. De bytte kompressor på garanti och den funkar än 12-13 år senare.
Den andra, ca 10-12 år gammal, har fungerat felfritt.
Känner dock igen det där med knakande och brakandet. Vet inte vad det beror på, men jag har vant mig 🙂. Har alltid misstänkt att det har något med avfrostningen att göra.
Det råkade bli ett nytt kyl/frys till förrådet. Samsung 🥴😉
Nåja, lite ljud därute kan jag stå ut med. Enligt säljaren har de nya kompressorerna 20 års garanti!
 
kisumisu
K Kjell_G skrev:
Enligt säljaren har de nya kompressorerna 20 års garanti!
Men har resten det som all Elektronik, Hyllor, Dörr etc?

En kompressor kan ju hålla 40-50år utan vidare
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men har resten det som all Elektronik, Hyllor, Dörr etc?

En kompressor kan ju hålla 40-50år utan vidare
Nej, det är troligt att andra detaljer går sönder innan kompressorn havererar enligt säljaren. Våra nuvarande vitvaror har 10 års garanti (inverter det också) men tydligen vågar de lova mer nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.