17 336 läst · 45 svar
17k läst
45 svar
Varför man inte alltid ska lita på reparatören…
Garanti på begagnad vara är frivillig. Bilreparationer omfattas av
På begagnad vara är garanti frivillig.
De har lagarna är kontraproduktiva. I TS fall med gångjärnet hade allt kunna löst på två timmar om det varit möjligt att utföra reparationen utan garanti. Lagarna runt konsumenträtt är så omfattande att de i stort sett omöjliggör "normalt" lagande. En reparation ska vara fackmannamässigt utförd och omfattas av tre års garanti.
Konsumenttjänstlagen gäller vid bilreparationer. Det är därför det är så dyrt att laga bilen.kisumisu skrev:
På begagnad vara är garanti frivillig.
De har lagarna är kontraproduktiva. I TS fall med gångjärnet hade allt kunna löst på två timmar om det varit möjligt att utföra reparationen utan garanti. Lagarna runt konsumenträtt är så omfattande att de i stort sett omöjliggör "normalt" lagande. En reparation ska vara fackmannamässigt utförd och omfattas av tre års garanti.
Du blandar ihop garanti och reklamationsrätt hejvilt och utan koll.M MickeMörkö skrev:Garanti på begagnad vara är frivillig. Bilreparationer omfattas av
Konsumenttjänstlagen gäller vid bilreparationer. Det är därför det är så dyrt att laga bilen.
På begagnad vara är garanti frivillig.
De har lagarna är kontraproduktiva. I TS fall med gångjärnet hade allt kunna löst på två timmar om det varit möjligt att utföra reparationen utan garanti. Lagarna runt konsumenträtt är så omfattande att de i stort sett omöjliggör "normalt" lagande. En reparation ska vara fackmannamässigt utförd och omfattas av tre års garanti.
Att fullaga en kylskåpsdörr, gör ingen reparatör, just pga att det inte är fackmannamässigt.
Det lustigt när bilreparationer ändå knappt har nån garanti. Där heter det alltid slitage, ungefär som dessa inbyggda batterier som finns i dagens mobiler, datorer etc. Man ger bara högst 6mån garanti.M MickeMörkö skrev:Garanti på begagnad vara är frivillig. Bilreparationer omfattas av
Konsumenttjänstlagen gäller vid bilreparationer. Det är därför det är så dyrt att laga bilen.
På begagnad vara är garanti frivillig.
De har lagarna är kontraproduktiva. I TS fall med gångjärnet hade allt kunna löst på två timmar om det varit möjligt att utföra reparationen utan garanti. Lagarna runt konsumenträtt är så omfattande att de i stort sett omöjliggör "normalt" lagande. En reparation ska vara fackmannamässigt utförd och omfattas av tre års garanti.
Kan ta många exempel men tar nu motorvärmare. Gick sönder på en gång fick på garanti och går sönder ännu en gång och då skyller man på handhavande fel att jag skulle kört med bilen mer och annat strunt. När man troligtvis felinstallerat slangvärmaren på en gång.
Har också Samsung kyl och frys kombo men en annan färg. Direkt efter montering märkte jag ett högs knackande ljud från frysen. Ringde deras support och de skickade en reparatör. Bytte gummit runt dörren och även någon annan del. Dock fortsatte knackandet. Lät ibland väldigt högt, vaknade en natt av det. Fick till sist veta att det var så det ska låta. Maten i frysen får en ishinna (frostfri frys) men det var också OK. Tyvärr får jag leva med detta skit.
Kylens hyllor har en kromlist lägst fram på hyllan. Den började släppa efter en månad. Ringde deras support igen. Teknikern säger att de inte har att skicka några nya hyllor då det är många som ringt om samma problem och att lagret är slut. Dock kunde jag kanske hitta själv om jag ringde runt till företag som säljer vitvarudelar. Skulle få betala dom från egen ficka.
Blev riktigt arg så jag ringde nästa dag igen om samma sak. Min ilska gjorde att de lag mig på en "kö" men att jag skulle få fyllorna till slut. Tog över ett år men nu har jag fått nya.
Aldrig mer Samsung. Sämsta skiten.
Kylens hyllor har en kromlist lägst fram på hyllan. Den började släppa efter en månad. Ringde deras support igen. Teknikern säger att de inte har att skicka några nya hyllor då det är många som ringt om samma problem och att lagret är slut. Dock kunde jag kanske hitta själv om jag ringde runt till företag som säljer vitvarudelar. Skulle få betala dom från egen ficka.
Blev riktigt arg så jag ringde nästa dag igen om samma sak. Min ilska gjorde att de lag mig på en "kö" men att jag skulle få fyllorna till slut. Tog över ett år men nu har jag fått nya.
Aldrig mer Samsung. Sämsta skiten.
P p950nlu skrev:
Det är ju ofta så. Lite märkligt ändå när de har så fina instrument numera, som ska tala om exakt vad felet är.M maxmsm skrev:
De bästa mekanikerna hittar man nog i småverkstäder som jobbar allmänt med alla märken.
Det är ingen som begär att man ska reparera saker på kretskortsnivå, för det är sällan ekonomiskt försvarbart, men att ta reda på vilket kretskort som felar borde ingå i arbetsuppgiften.
Har två Samsung kyl/frys (olika boenden). Den ena pajade efter några månader. De bytte kompressor på garanti och den funkar än 12-13 år senare.H HeadQuaker skrev:Har också Samsung kyl och frys kombo men en annan färg. Direkt efter montering märkte jag ett högs knackande ljud från frysen. Ringde deras support och de skickade en reparatör. Bytte gummit runt dörren och även någon annan del. Dock fortsatte knackandet. Lät ibland väldigt högt, vaknade en natt av det. Fick till sist veta att det var så det ska låta. Maten i frysen får en ishinna (frostfri frys) men det var också OK. Tyvärr får jag leva med detta skit.
Kylens hyllor har en kromlist lägst fram på hyllan. Den började släppa efter en månad. Ringde deras support igen. Teknikern säger att de inte har att skicka några nya hyllor då det är många som ringt om samma problem och att lagret är slut. Dock kunde jag kanske hitta själv om jag ringde runt till företag som säljer vitvarudelar. Skulle få betala dom från egen ficka.
Blev riktigt arg så jag ringde nästa dag igen om samma sak. Min ilska gjorde att de lag mig på en "kö" men att jag skulle få fyllorna till slut. Tog över ett år men nu har jag fått nya.
Aldrig mer Samsung. Sämsta skiten.
Den andra, ca 10-12 år gammal, har fungerat felfritt.
Känner dock igen det där med knakande och brakandet. Vet inte vad det beror på, men jag har vant mig 🙂. Har alltid misstänkt att det har något med avfrostningen att göra.
Det råkade bli ett nytt kyl/frys till förrådet. Samsung 🥴😉L lordi skrev:Har två Samsung kyl/frys (olika boenden). Den ena pajade efter några månader. De bytte kompressor på garanti och den funkar än 12-13 år senare.
Den andra, ca 10-12 år gammal, har fungerat felfritt.
Känner dock igen det där med knakande och brakandet. Vet inte vad det beror på, men jag har vant mig 🙂. Har alltid misstänkt att det har något med avfrostningen att göra.
Nåja, lite ljud därute kan jag stå ut med. Enligt säljaren har de nya kompressorerna 20 års garanti!
Nej, det är troligt att andra detaljer går sönder innan kompressorn havererar enligt säljaren. Våra nuvarande vitvaror har 10 års garanti (inverter det också) men tydligen vågar de lova mer nu.kisumisu skrev: