Hej !
Jag bor i ett hus som är byggt 1942. Vi har problem med dräneringen o det håller vi på o fixar i skrivade stund.
Grävning runt huset.
Det jag upptäckt nu när jag börjat blåsa ut dom gamla förråd som finns i källaren tycker jag är lite märkligt o hoppas någon vaken själ här på forumet kan hjälpa mig med =)
Källaren är vad jag kan se helgjuten men på insidan ser det ut som i vissa rum ut som om det vore typ murat med block.
I ett hörn i källaren som har mycket fukt ..typ svart på väggen kan man se att det är en klack på väggen som är ca 4cm tjock.
Jag började hugga i denna o märke den var väldigt porös. Det ser ut som att det är en Spån av något slag ca 3-4cm tjock som sitter med murbruk på den gjutna muren. Sen är det vanlig vit puts på utsidan av denna.
Vet någon vad detta är ?? Kan det vara så tokigt att man satte någon spånliknande material i en oinredd källare på 40-talet ?
Verkar ju knasigt för denna binder ju fukt o väggarna andas inte.? Ska det vara så eller ska jag försöka knacka bort så mycket som möjligt ? Tänkte ta bort i det hörnet där väggen är gul o svart av fukt.

Snälla Råd o information önskas =)
MvhRoger
 
Det låter lite som träullit. Du har inte en bild att slänga upp?
 
Jag har läst lite om det nu o det kanske är träullit eller något liknande. Det verkar ju binda fukt o kan ju inte vara bra i en källare då ? Detta är en källare som står kall o används just som källare.
Det är en skum lukt o utfall o missfärgningar på väggen. Ska jag ta bort det tycker ni ?
Väggen andas ju inte o jag vill ha maximal nyttjandegrad på min Isodrän som jag snart skall montera.
Hur kommer jag tillrätta med mitt problem ? Kan det vara giftigt att riva i det ? host host =)
Mvh Roger
 
Jag hade rivit bort allt organiskt materal. Se till att ha på dig en P3-filtermask, mögelsporer är inte nyttiga alls.
 
Lägger upp ett par bilder här. Hoppas det går att se.
Det var tvunget vara så små.
Kan detta vara Träullit ? Som ni ser är det grå,bruna ytan där jag redan tagit bort en del.
Det vita är kvar plus det angripna brun,svarta...

Mvh Roger
 
  • vägg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det där är inte träullit. Vet inte vad det kan vara.
 
Men det ser ut som spån blandat med cement...kanske någon föregångare till Träullit ?
Det skumma är att det bildar ett mönster på innerväggen som ser ut som block. Knackar man ned skiten så är det gjuten betongvägg bakom ala 1942. Visst en del av muren följer med så ett gidiget putsarbete föreligger sedan.
Men jag kör väl på då o försöker få bort det iaf. Skall införskaffa en P3:a. Tack för tipset !!!
Om någon annan vet vad det kan vara o vilken byggnadskonst man körde på 40-talet kan väl höra av sig =)
Det skumma är med att denna konstlade pusten går upp som en klack till syllen mellan källaren o övervåningen. Slog bort en bit o hittade lite asfaltspapp som skyddade syllen.

Mvh Roger
 
Ingen som vet vad det kan vara för skräp ? Ja ja maskin är hemtagen så till helgen ska det bort. Sen blir det ny puts o kakel =)
 
Reefen skrev:
Om någon annan vet vad det kan vara o vilken byggnadskonst man körde på 40-talet kan väl höra av sig =)
Det skumma är med att denna konstlade pusten går upp som en klack till syllen mellan källaren o övervåningen. Slog bort en bit o hittade lite asfaltspapp som skyddade syllen.

Mvh Roger
Har haft gjutet fyrkant på golv i kök anno 1938. Något som cement eller kalkbruk blandat med sågspån. Snustorrt var det ,hård och segt. Gissade att det var en värmeisolerande platta till en gammaldags tung köksspis.

Någon har kanske gjutit plattor av liknande material och fäst dom på dina källarväggar som värmeisolering.Tydligen olämpligt som isoleringsmaterial i en fuktbelastad källare. Materialet andas nog men inte så bra när den är ständig dränkt i vatten och aldrig torkar. Verkar som om fogmaterial/ kanter är mer rutet än själva ingjutna sågspån som ser rätt fräscha ut. Kalken konserverar bra ;).
gaia
 
Ja det kanske =)
Har tagit bort en stor del av detta skräpet nu i helgen o luften har redan förbättras med 100% i källaren så det gjorde nog åt =)
Tack ändå för tips o ideer

Mvh R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.